Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › projekt lambdareglering på v4an
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2005-09-26 16:59 av .
- FörfattareInlägg
- 4 september, 2005 kl. 18:46 #13084
saabtobbe
DeltagareHar funderat lite på om det skulle gå att sätta kat och lambda-reglering på min 95:a. Dock skulle jag ju helst vilja behålla förgasaren. Är det någon som vet något smidigt sätt att styra luft-bränsleblandningen ? Sensorerna ska inte vara så svårt att få på plats. Det är väl mest bränslestyrningen som jag klurar på.
/Tobias
4 september, 2005 kl. 18:55 #88623saab-jonte
Deltagarefungerar inte kat + lambda endast med insprutning, vad jag har hört så går katalysatorn sönder lika fort som man sätter dit den med förgasare + blyersättning
4 september, 2005 kl. 19:10 #88624saabtobbe
DeltagareDet finns blyersättningar som inte ska skada katalysatorn, bla säljer ”Redline” en sådan. Tror inte att förgasaren i sig skadar katen. Men om blandningen är för fet kommer det skada den. De är därför jag vill reglera luft-bränsleförhållandet.
/Tobias
6 september, 2005 kl. 13:55 #88625Jonathan
DeltagareEtt alternativ är att sätta på en elektronisk förgasare, fanns på vissa bilar i slutet på 80-talet när kat-rening blev obligatorisk.
6 september, 2005 kl. 21:23 #88626tigerhonda_0
DeltagareHvorfor vil du det ? En V4 fungerer da alldeles utmerket som den gjør !
8 september, 2005 kl. 08:25 #88627hans s.
DeltagareHej Tobias,
I ditt fall skulle jag byta till enpunktsinsprutning, dvs där förgasaren byts ut mot ett spjällhus med insprutare, denna variant är trots allt enklare och mindre kostsamm än elektriniskt styrda förgasare. Med luftrenaren på kommer inte många att se att det är insprutning!8 september, 2005 kl. 20:20 #88628falko.vogler
DeltagareHej,
det finns Saab 96 med kat. atminstone i tyskland. det fanns rapport om en bil med kat pa http://www.bubek.de, fast sidan är nere just nu.
jag har läst om olika förgasar bilar med kat, bla en Citroen DS (kan försöka leta reda pa artikeln).
det gar ut pa att leda förbi en del av luften kring förgasaren och reglera den andelen med en ventil. sa att det blir lamda ett i alls lägen iaf./Falko
SAAB V4 LHD 96742015163
8 september, 2005 kl. 21:17 #88629saabtobbe
DeltagareCentralinsprutning är ju ett alternativ. Lösningen att styra förbi lite luft låter även det intressant.
Jodå, V4an fungerar alldeles utmärkt nu. Men den lär inte gå sämre med en luft-bränsleblandning som ligger närmare det optimala. Det skulle vara skoj att se hur lågt man kan få ner emissionerna. Regulatorn är nog inte särskilt komplicerad. Ska nog kunna implementeras i en vanlig enchips-dator, det mest kritiska är väl att den ska hinna räkna varvtalet.
Hursomhelst blir det ett långsiktigt projekt. Håller på att slutföra mina studier så det tar mycket tid.
/Tobias
11 september, 2005 kl. 12:43 #88630staffanv
DeltagareI en tidigare tråd diskuterades att fixa insprutning med hjälp av Megasquirt och delar från Ford Mondeo.
26 september, 2005 kl. 16:50 #88631falko.vogler
DeltagareHar hittat rapporten om kat-upprustning (dock pa tyska)
http://home.arcor.de/falko.vogler/kat_1.jpg
http://home.arcor.de/falko.vogler/kat_2.jpg
http://home.arcor.de/falko.vogler/kat_3.jpg
http://home.arcor.de/falko.vogler/kat_4.jpgSen sag jag en 96a med kat till salu
http://two.guestbook.de/gb.cgi?gid=624921&prot=dhrxzp26 september, 2005 kl. 16:59 #88632saabtobbe
DeltagareTackar !
Ska bli intressant läsning. Bara bra att hålla tyskan igång =).
mvh Tobias
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.