Pucko + skogsvrak = ?

Forum Övrigt Allmänt Pucko + skogsvrak = ?

Detta ämne innehåller 42 svar, har 18 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-21 15:40.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16101

    staffanv
    Deltagare

    Jag fick (ännu) en underlig idé som jag tänkte höra mig lite för hur genomförbar den är. Jag fick iden då jag läste debatten om skogsvrak. En jag känner har en 96 kortnos stående. Den kördes dit men har stått ett tag så motor/växellåda är nog inte mycket att ha och golvet är nog helt bortrostat. Nederkanten på dörrarna kan nog gått också (fast dom verkar inte ha varit i kontakt med marken så det är inte säkert). En del rost kring blinkersen. Bakre dämparna har tröttnat på att sitta fast i hjulhusen. Inredningen är nog ganska uckig. Den är reggad med nya plåtarna och jag vet ju vem ägaren är så den biten är nog den enklaste.

    Jag fick idén att göra som hotroddarna och byta ut motor, fjädring (och större delen av inredningen) mot något modernare. En liten japansk tvärställd fyra (Suziki Swift har en lätt aluminiumblocksmotor) kanske man kan trycka in i en kortnos (folk har ju stoppat i både V6 or och raka fyror på längden och någon galning hade en tvärmonterade V6:a i en 92:a). Nytt golv (platt för enkelhetens skull) och en ram till drivlina och hjulupphängning sedan sätter man i princip karossen ovanpå det. Kan gå som ”ombyggt fordon”.

    Nu lär det väl aldrig lämna idéstadiet men det är kul att spekulera.

    #107034

    kaparn
    Deltagare

    Varför inte köpa en Suzuki swift istället och ha som vinterbil eller nå`t?
    Att sätta en fyrtaktsmotor i en tvåtaktare är som jag sagt tidigare som att kyssa sin syster. Klart att det går men vaff** det är knappast skoj.

    #107036

    staffanv
    Deltagare

    Tja, kortnosen fanns ju även som fyrtaktare (tidiga V4or) så helt främmande är det ju inte. Men poängen är väl att man får moderna prestanda, bränsleekonomi, miljövänlighet o.s.v. i en snygg förpackning och det är knappast någon som skulle vara intresserad av att renovera upp den så det är inget objekt som går förlorat.
    Dessutom har jag ingen syster.

    #107038

    ake svantesson
    Deltagare

    kortnosen har väl aldrig funnits med v4a ,,men 66an t2 fick i konverterat i sig v4or..
    å såldes som v4a..men då är det ju frågan om långnos..

    #107065

    kortnos
    Deltagare

    Ju underligare idé desstu bättre 😀

    Jag ser hellre en fyrtaktar motorn i den än att den rostar upp och försvinner

    go fore it

    Kan erkänna att jag själv har slagits vid tanken, varför hålla på djävlas med en motor som har ett trimtak på 100 hk när man kan slänga in nått som har pulver

    Men om man vill hålla sig till tvåtaktar tjutet så finns det altenativ

    Har hört myter, historier om att wartbug spisarna skulle kunna ge 120-130 hk mer också, nu vet jag inte hur mycket sanning det är i det men wartburgen verkar var mer trimmnings villig, varför det vet jag inte. Men sen så har jag hört andra som har sagt att det där är bara strunt o båg, ”tyskarna får inte upp dom i dom krafterna”. Men dom som kan wartburg säger att stall bilar hade 120 hk, så det borde man få ur dem

    Det finns ett gäng wartburg nissar i sverige så grejer finns o dom är billiga

    Man kan med lätthet stoppa in en 1987 motor rakt in i en 1964 wartbug så dom gjorde länge o med små skillnader, roliga bilar

    #107066

    hotrodder
    Deltagare

    Jag skulle nog ha gjort de ruskit jobbit och omständigt.. *ler* Ny ram i fyrkantsprofil a´la Lotus Super Seven. Längsmonterad 9000 Aero maskin eller åtminstonde en från en 200Hk cse gift med en BMW 525låda. Bakaxel komplett med vagga, bärarmar och klump från en BMW 3serie åssa tvåtaktarkarossen över alltihop..

    Enklare: Kortad bottenplatta från en 900 Turbo eller kanske bara inneskärmar-torped mot 96´a karossen.

    Tips på forumsida där mycket konstiga byggen med Saabmaskiner, adapters för BMW lådor osv.
    lowbudgetrides.com

    #107070

    fuling
    Deltagare

    Lite iderer kanske, se
    http://www.martin-roth.com/

    #107080

    ola
    Deltagare

    ”Att sätta en fyrtaktsmotor i en tvåtaktare är som jag sagt tidigare som att kyssa sin syster. Klart att det går men vaff** det är knappast skoj. ”

    Hehehe.

    Jag såg en gång en långnos (tror jag det var) som fått intransplanterat en (förvisso 3-cyl) diesel-spis. Alla kyssliknelser för detta missfoster undvikes… 😮

    #107087

    enor
    Deltagare
    Staffan V wrote:
    Tja, kortnosen fanns ju även som fyrtaktare (tidiga V4or) så helt främmande är det ju inte. Men poängen är väl att man får moderna prestanda, bränsleekonomi, miljövänlighet o.s.v. i en snygg förpackning och det är knappast någon som skulle vara intresserad av att renovera upp den så det är inget objekt som går förlorat.
    Dessutom har jag ingen syster.

    Som sagt, kortnos med V4 har aldrig funnits. Och, ”moderna prestanda”?? Suzuki Swift? *skrattar*

    #107092

    staffanv
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Har hört myter, historier om att wartbug spisarna skulle kunna ge 120-130 hk mer också, nu vet jag inte hur mycket sanning det är i det men wartburgen verkar var mer trimmnings villig, varför det vet jag inte. Men sen så har jag hört andra som har sagt att det där är bara strunt o båg, ”tyskarna får inte upp dom i dom krafterna”. Men dom som kan wartburg säger att stall bilar hade 120 hk, så det borde man få ur dem

    Melkus PT 73 Spyder använde ju en 1100 kubiks motor från Wartburg 353 och med trippelförgasare fick dom upp den i 110 hästar. Med tanke på att det också finns warburgmotorer på 1300 kubik är det nog inte omöjligt. Det var ju 1973 och tekniken har väl gått frammåt sedan dess. Hittade http://www.ldm-tuning.de/ som säljer prylar. Trabantförgasarna ska tydligen passa på SAAB tvåtaktare.

    #107095

    staffanv
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Längsmonterad 9000 Aero maskin eller åtminstonde en från en 200Hk cse gift med en BMW 525låda. Bakaxel komplett med vagga, bärarmar och klump från en BMW 3serie åssa tvåtaktarkarossen över alltihop..

    Det blir nog svårt att få in 9000-motorn på längden i en kortnos. I en långnos kan det nog gå (folk har ju tryckt i OG900-motorn) men inte i en kortnos. Då får man nog ta upp torpedplåten och nästan ha motorn brevid sig. Trångt om fötterna. Nä, då är det väl bättre med mittmotor. Hmm… Jag har ju en 900T8 stående… fast då ska man ha in motorn genom dörren, och man får i princip sitta i motorutrymmet. Hörselkåpor blir nog ett måste. 9000-motorn tvärställd kan kanske gå i.

    #107097

    staffanv
    Deltagare
    enor wrote:
    Som sagt, kortnos med V4 har aldrig funnits. Och, ”moderna prestanda”?? Suzuki Swift? *skrattar*

    Ok, hade för mig det men OK. Tja, GTi:n ger ju 100 hästar (mer med turbo) så det borde ju räcka för en ganska lätt bil. Jag trodde dom var svåra att få tag i men en snabbkoll på Blocket visade att det fanns flera till salu till rimliga priser. Förutom den låga vikten och små dimensionerna (swiftmotorn går tidligen i en hundkoja så den borde rymmas i en kortnos också) är dimensionerna på hela bilen ganska lämpliga (Swiften är 1590 mm bred, 96:an 1570 mm). Skulle man använda 9000-motorn måste man nog bredda skärmarna rätt rejält. Däremot skiljer sig spårvidden en hel del (1220 mm för 96:an och 1384 för swiften). Varför sitter kortnosens hjul så långt in?

    #107099

    emul
    Moderator
    #107100

    hotrodder
    Deltagare
    Staffan V wrote:
    Hotrodder wrote:
    Längsmonterad 9000 Aero maskin eller åtminstonde en från en 200Hk cse gift med en BMW 525låda. Bakaxel komplett med vagga, bärarmar och klump från en BMW 3serie åssa tvåtaktarkarossen över alltihop..

    Det blir nog svårt att få in 9000-motorn på längden i en kortnos. I en långnos kan det nog gå (folk har ju tryckt i OG900-motorn) men inte i en kortnos. Då får man nog ta upp torpedplåten och nästan ha motorn brevid sig. Trångt om fötterna. Nä, då är det väl bättre med mittmotor. Hmm… Jag har ju en 900T8 stående… fast då ska man ha in motorn genom dörren, och man får i princip sitta i motorutrymmet. Hörselkåpor blir nog ett måste. 9000-motorn tvärställd kan kanske gå i.

    Om du läser mitt inlägg igen… Med en ny ram i fyrkantsprofil a´la Lotus Seven eller AC Cobra så går det alldeles utmärk. Viktfördelningen kommer att bli som en mittmotorbil och trångt om fötterna? Provkör en T-hot så kommer en tvåtaktare med längsmonterad radfyra upplevas som himelriket i jämförelse.

    #107103

    Molte
    Deltagare

    Ja kan man åka med tvärställd v8 i en mini så ska man nog få in en T16 på längden, bara man klurar och tar sig tid så ska de nog gå.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng