Re: Saab 900 T16 Cab -91 – Besiktning klar!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Re: Saab 900 T16 Cab -91 – Besiktning klar!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Re: Saab 900 T16 Cab -91 – Besiktning klar!
- Detta ämne har 44 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-17 20:31 av joh900.
-
FörfattareInlägg
-
@Svart_Cab wrote:
Äntligen ❗
Besiktning – check
Försäkring – check
Påställning – checkBesiktningen var faktiskt helt problemfri. USA besiktningen är inte riktigt lika nitisk, så detta var ju på ett sett bilens första “riktiga” besiktning. Gött också att se att den såg fin ut undertill 🙂
Nice!
Då får vi ha en cab träff i lund snartmaj 5, 2011 at 15:37 #184316Gott att allt är fixat! Då är du först ut av “skåneogcabbarna” med körklar besiktigad bil inför säsongen!
Då får jag o Beos se till att få våra klara också!
@plankan wrote:
Då har man äntligen haft nöjet att få se danna IRL 😛
Och ni som inte har sett den ännu har mycket nöje framför er.
Sitter en massa roliga US specade delar på den som vi andra inte är så vana vid 😀*Tack för “förhandsvisningen” * 😉
Tack själv 😀 Fick lära mig en hel del nytt. Visste inte att det var så mkt skillnader på US-bilarna (förutom det mest uppenbara med lampor och mätare etc)
Hittade ett set 16″ crosspokefälgar för ett tag sen. De var inte speciellt dyra, men tyvärr var skicket också därefter. Ommålade, lite lossad lack här och där mm. Var först och kollade med en renoveringsfirma i Malmö, men fick helt oseriösa prisförslag som inte gick att ta på allvar 👿 Motiverades med att tre! av fälgarna var så dåliga att de behövde riktas 😕
Kollade sedan med en däckfirma i Lund. Det visar sig att en av fälgarna är ganska skev, men inte värre än att det skulle gå att balansera 😛 Så, från att ha varit tre skeva till en skev med möjlighet att balanser känns ändå som en vinst, även om det inte ser så bra ut vid närmare beskådan.
Har nu bytt ut två av däcken (som var 205/55) mot nya Bridgestone 205/45. Så, nu är alla fyra 205/45 16″.På håll ser det bra ut, men med facit i hand skulle jag bytt alla fyra mot en annan dimension, 205/50 eller 205/55. Tycker det är lite väl mkt mellanrum mellan skärmkant och däck. Fälgarna är inte helt 100%, får se om det är värt det. Men I vilket fall som helst känns det gött med lite updatering. Och körmässigt är det helt klar en förbättring mot 185/65 😛
juni 27, 2011 at 00:07 #185687Jag fick mina 16 crosspoke rktade (alla 4) och kant svarvade och polerade för en tusenlapp, ja just ja det ingick även montering och balansering då. 😀 Crossspoke blir ju kalasfint på og så även på din 🙂
juni 27, 2011 at 04:44 #185688@Tompa i 16v wrote:
Jag fick mina 16 crosspoke rktade (alla 4) och kant svarvade och polerade för en tusenlapp, ja just ja det ingick även montering och balansering då. 😀 Crossspoke blir ju kalasfint på og så även på din 🙂
Nån du kan tipsa oss om ❓ eller………… 😕
Mvh Nisse
juni 27, 2011 at 08:09 #185693det beror på hur lång tid du vill att det ska ta :), för det priset kan det ta mellan 3 och 30 veckor. han prioriterar inte direkt hjulen och tar andra inkommande jobb före då. isak hade sina crossspoke där och det tog 7 veckor.
juni 27, 2011 at 08:16 #185694Det låter intressant ändå jag återkommer till dig om det är ok 😉
Mvh Nisse
@M.broberg wrote:
För mkt mellanrum? Sänk! 😀
😯 Nja, det får nog räcka som det är 😉
@longjohn61 wrote:
Det låter intressant ändå jag återkommer till dig om det är ok 😉
Mvh Nisse
Instämmer! Låter mkt intressant 😛
Det är inte mkt action här, men nu är årets besiktning klar! Förutom hål på avgassystemet passerad utan anmärkning 🙂 Det var egentligen bara bra med den anmärkningen så att jag tvingas byta till nästa år, vilket jag ändå tänkt göra “någon gång”. Som bekant är det lätt att ekonomi, jobb, barn, tid etc går före. Sant är också att bilen står 8 timmars resa bort numera och därför är ett vilande projekt. Huvudinriktning är att se till att bilens skick, som ändå är hyfsat inte blir sämre, vilket underlättas av vintergarage och Gotländskt kalkdam som jag tror är rostskyddande (ni som varit på Gotland har säkert sett att bilar som normalt varit sönderrostade sedan 15-20 år på fastlandet rullar omkring opåverkade på Gotland. Det beror såklart också på avsaknad av vägsalt, men jag vill tro att det inte är bara det)
De få dagar jag hade före besiktningen satsades annars på att byta framlysen. Det anmärktes vid förra årets besiktning på svagt ljus och jag hade därför inhandlat nya reflektorer för att bättra på detta. Det jag inte visste var att bilens framlyktor är USA specifika och att reflektordelen inte går att byta på dessa 😡 Dagen innan besiktningen fick jag tag i vanliga lyktor som inhandlats från lokal skrotfirma. De vanliga lyktorna är dock större på baksidan och passade faktiskt inte på vänster sida innan jag plockat bort en liten plåtdetalj 😕
Gissa om besiktningsmannen kollade lysen… 🙄
Firade med en tur i cabväder 😎
Saknar crosspoke fälgarna som fortfarande väntar på renovering…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.