Renovering av H-motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Renovering av H-motor

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-10 11:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21785

    simme_90
    Deltagare

    Har postat någon tråd angående detta projektet men tänkte att det kanske är bättre att samla ihop det lite, är ju första gången jag gör detta så behöver nog lite hjälp då och då.

    Jag har köpt en H-motor som enligt säljaren skulle ha suttit i en SAAB 90 -85 och gått ca 20 000 mil. Den lyftes ur i höstas och skulle då ha fungerat. Jag har köpt den komplett med startmotor, förgasare, generator och växellåda (5 växlad).

    Just nu är den upphängd på ett motorstativ och helt isärplockad, endast blocket som hänger där. De delar jag plockat av ser fina ut med undantag från kolv 1 och 2 samt cylinder 1 och 2 som har spår av ojämt slitage. De andra cylindrarna verkar vara ganska jämt slitna och man kan fortfarande se svaga spår eter slipningen. Detta är ju som sagt första gången jag gör detta så jag vet ju inte hur allvarligt slitaget är men postar några bilder.

    Innan jag börjar köpa lager, packningar m.m. så vill jag ju gärna veta att blocket, vevaxeln och kolvarna är i bra skick så att det är värt att satsa på motorn. Har inte verktyg till att mäta med själv (har endast bladmått) men kan man få detta gjort på någon verkstad?

    Vad är det egentligen som ska mätas (cylinderdiameter, cylinderform, vevaxeldiameter, kolvdiameter, axialspel) mer? Hade tänkt byta vevlager, ramlager, kolvringar men ska jag välja standard dimension eller de större? Ska cylindrarna honas och vad kostar detta isf?

    Många frågor men vill ju att det blir riktigt gjort från början annars kommer det ju aldrig att bli bra! Hoppas det finns tålamod och ork att hjälpa 🙂

    //Simon

    #154401

    rallysaaben
    Deltagare

    1. Köp en BRA verkstadshandbok! Utan den kan man lika gärna lägga ner projektet, speciellt om man aldrig skruvat förut.

    2. Vad får hela kalaset kosta?

    3. Vad ska motorn användas till? Bruksbil, busbil, rally?

    En budgetvariant av renovering är ju att bara byta alla lager, kolvringar, osv och sen hona cylindrarna och sen sätta ihop grejerna.
    Hona cylindrarna kan du i såfall göra själv.

    Ska du göra en seriös helrenovering? Isåfall handlar det inte om småpengar.

    Ett sätt att mäta slitaget i cylindrarna är att ta en NY kolvring och sätta den i cylinderloppet, och sen ta en kolv och trycka ner ringen till ett par cm från botten, sen mäter man gapet på ringen med bladmått (alltså där ringen är delad så mäter man avståndet mellan ringändarna, det står i VHB vilka toleranser som gäller).

    #154404

    lsoderlund
    Deltagare

    Behöver du kamkedja och skenor så är det bara att PM:a mig.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #154412

    simme_90
    Deltagare

    1. Köp en BRA verkstadshandbok! Utan den kan man lika gärna lägga ner projektet, speciellt om man aldrig skruvat förut.

    2. Vad får hela kalaset kosta?

    3. Vad ska motorn användas till? Bruksbil, busbil, rally?

    1. Har verkstadshandboken till SAAB 90 samt Haynes-boken

    2. Lite svårt att bara kasta ur sig sådär. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad en seriös helrenovering omfattar men känns kanske lite överdrivet när det är första gången man gör detta. Tror jag vill lägga mig någonstans mellan seriös helrenovering och budgetrenovering.

    3. Bruksbil. Busbil och rally får komma med senare projekt och då med en lite roligare motor.

    Men innan jag börjar lägga ut pengar vill jag ju veta att slitaget på blocket och kolvarna inte är för stort. Går dessa fortfarande att använda? Blocket kanske kan räddas genom honing men kolvarna? Och varför är det just 1 och 2 som slitits ojämt?

    Honing vet jag inte om jag vågar göra själv, känns som det blir mer skada än nytta. Men hittar jag inte någon som gör detta får jag väl försöka själv.

    Fungerar verkligen detta med kolvringen för att mäta diametern, jag menar det är ju väldigt små toleranser, 90,000 – 90,020 mm. Får man ett tillförlitligt värde?

    Behöver du kamkedja och skenor så är det bara att PM:a mig.

    Bra att veta. Dem jag har ser dock bra ut men kanske ska bytas ändå?

    //Simon

    #154416

    sabbe
    Deltagare

    Det syns på kolvarna att 1:an och 2:an har nypit i loppen.
    Ser ut som oljebrist eller varmkörning med för lite kylvätska.

    Hur ser lagren och vevaxeln ut?

    Jag skulle inte bygga med dessa kolvar, möjligtvis i en Folkracemotor.

    Vad är det för kolvklass?
    Kanske går att hona upp loppen men risk för kolvslammer finns.

    Sabbe

    #154419

    simme_90
    Deltagare

    Jag kan inte se något ojämt eller ökat slitage på vevaxel eller lager (jämfört med 3 och 4). Endast cylinder och kolv som är slitna ojämt.

    På kolvarna står det ”A 0629” så kolvklass A då eller?

    //Simon

    #154443

    rallysaaben
    Deltagare

    Alt 1.Med tanke på kolvarnas utseende så måste du ändå byta dom och då kan du ju välja mellan att sätta i bättre begagnade (billigt men kanske inte så seriöst?) eller köpa nya, och frågar du mig så skulle jag i så fall kosta på en borrning! Då får du borrat+honat för ca 1500-2000kr, sen kostar väl kolvar kanske 2-2500kr. Då har du en BRA motor sen.
    Då skulle jag även lämna in veven och få den upmätt, då vet du hur sliten den är, och om den duger nått till.

    Alt 2. utgå från ett bättre block! H-motorer finns det gott om, du kan hitta ett i princip gratis.

    Ang honingen, jag har honat själv och det har funkat fint, man måste våga prova sig fram, annars lär man sig ju inget!
    Leta efter lite info på nätet om hur man går till väga, och prova sen.(Om du nu ska använda det block du har.)

    Aj, jag tänkte ju fel med diametermätnningen, vad jag menade var ju att om du tänker använda begagnade kolvar så är ju diametern på cylindern som den är, du får då sätta i de nya ringarna i loppet och mäta gapet för att kolla så att du får rätt storlek på gapet.

    #154445

    simme_90
    Deltagare

    Har bestämt mig för att skaffa en annan motor. Känner att man får mer för pengarna om man hittar ett block där det räcker med honing och kolvringsbyte. Motorerna är ju som du säger inte så dyra så det blir väl till att leta motor igen och hoppas på bättre lycka denna gång! Kanske kan jag använda vissa delar från den jag redan har.

    Detta blocket kanske jag kan träna honing på, gör ju inget om det blir fel.

    Tack för all hjälp, hoppas jag kan återkomma snart med ett bättre exemplar.

    //Simon

    #154459

    rallysaaben
    Deltagare

    Stressa inte, leta upp ett bra objekt till vettigt pris, det lönar sig.

    SLÄNG INGA DELAR! Utom möjligtvis de gamla ram och vevlagren då!
    Om du får tag på ett annat block så kan du plocka de bästa delarna från båda blocken, och spara resten av delarna för kommande behov så att säga.

    EN kolv kan du ju spara och göra ett pennställ av! 🙂

    #154474

    simme_90
    Deltagare

    Hahaha…Bra idé med kolven, får helt enkelt bli några pennställ av dem 🙂

    En fråga till, lika bra att ställa den nu, vad är rimligt att betala för en h-motor? Förstår att det beror på hur den ser ut o vad man vet om den osv, men låt oss säga en där man inte vet hur lång den gått samt en som gått runt 15000 mil.

    //Simon

    #154476

    morsole
    Deltagare

    Om du tänker på paketet på blocket i går så kan du säkert ha tur och komma undan med 500:- kanske?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #154477

    simme_90
    Deltagare

    Nä tänkte inte på något speciellt bara lite mer generellt så man vet vad som är rimligt att betala. Vad är det för paket du syftar på?

    //Simon

    #154478

    morsole
    Deltagare

    Tittar varje dag på blocket; tycker jag såg en annons om ett 90 – paket nämligen; kan ha fel.
    http://www.blocket.se/kristianstad/Saab_99_90_delar_26041009.htm?ca=23_15&w=3
    Jo låg kvar, kolla själv!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #154479

    simme_90
    Deltagare

    Men han vill ha 1500:- för den, om han nu lyckas få det! 19000 mil är ju en del.

    //Simon

    #154481

    morsole
    Deltagare

    Fråga kostar inget. Annars får du leta vidare.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng