Renovering av vevaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av vevaxel

  • Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #468003

    ”Jag gasar tills det rasar” får vara min melodi nu. Motorn har nu gått ett antal kortare testrundor och en längre sträcka, sammanlagt kanske 15 mil. Har ett lite slumpmässigt kluckande ljud i motorn när jag släpper av gasen, och tickande ljud från fördelaren eller kanske fördelarväxeln, men i övrigt går motorn så tyst och fint att missljuden jag hör kanske är helt normala. Tiden får utvisa. Närmast väntar en registreringsbesiktning för motorbytet (sitter i en 95:a V4 -68) och jättehjulen. Bilen gick igenom vanliga kontrollbesiktningen hur fint som helst, förutom den lilla detaljen att jag flyttat fram baksätet till framsoffa och tagit med tvärplåten under baksätet, den med chassinumret på, för att min hund ska få plats. -Det tilltaget uppskattades alltså inte… :-/

    Nåväl, det känns underbart att köra tvåtakt, och om motorn överlever en bit in på sommaren kanske den i stället hamnar i ett skabbigt busbygge i form av en -64 så oheligt lagad att jag kan göra precis vad knas jag vill med bilen. -Det är så min Saab-hobby ser ut helt enkelt, jag lappar ihop skrot de flesta andra ratar. Alltså gratis eller näst intill.

    Har två till skrotmotorer som borde kunna bli åtminstone EN maskin om jag renoverar vevaxel och fixar nya kolvar. Trimma vore kul, men också att göra något riktigt udda, bara för att jag kan, och för att det är kul att förbrylla. En idiotisk men kul sak jag funderat på är att bygga en vevaxel som är ordentligt ”ur led”, d.v.s. något helt annat än 3×120 graders förskjutning, enbart för ljudets skull. Tvåtaktare låter ju annars nästan likadant oavsett antal cylindrar. Klart det blir mer vibrationer och ojämnare vridmoment så, samt knepigheter med tändsystemet, men något får väl ett schysst spektakel kosta! 😀 Gör man så pass oheliga experiment är det ju bra om man kan bygga vevaxlar själv hemma i garaget.

    Hur pass kraftig hydraulpress behövs egentligen? Hur får man kontroll över vevtapparnas vridning i förhållande till varandra? Bilder och tips för pressverktyg vore mycket intressant om någon vill dela.

    #468007
    97sonett
    Deltagare

    jag har en 20tons manuell press, använder en varmluftspistol att värma vevslängarna med, det sitter krysskil på ”hälften” av tapparna, så rätt enkelt att komma ganska nära i riktningen av axeln vid ihopmontering.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469706
    emlo
    Deltagare

    Hej,
    Kul tråd! Jag har låtit gjuta upp insug för att montera Weber DCOE40 på en enkelförgasarmotor. Det gjordes en hel del år sen men jag har faktiskt fortfarande inte kommit till skott och testat det på någon motor än. Jag fick låna en hemgjord plugg som användes för att göra sandformar – det verkade funka bra men det finns viss förbättringspotential i pluggen. Det vore jättekul om någon annan också var intresserad av att testa att köra med en Weber DCOE så att man kan lära av varandra. Jag misstänker att bestyckningen kommer att ta en stund att reda ut.
    /Emil

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng