Renovering av vevaxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Renovering av vevaxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Renovering av vevaxel

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 13, 2019 at 20:51 #465128

      Hej
      Undrar om det är någon här som renoverat sin 2-taktsvevaxel själv, alltså hemma i garaget?
      Jag och sonen köpte en 96 -66 som vi ska fixa iordning, köptes i delar, så vi har börjat renovera del för del.
      plockade ner motorn och lager i vevaxeln är slut, tänkte göra detta själv, så slänger ut en blänkare här om någon har gjort detta hemma, kanske
      har lite tips och trix att dela med sig av.
      Det svåraste verkar vara att få tag i rätt lager till vevstakens storända, någon som har mått på dem?

      Mvh Anders

      • Detta ämne redigerades för 4 år, 4 månader sedan av 97sonett.
        november 14, 2019 at 19:26 #465136

        om någon är intresserad så Har jag delat axeln, gick på 2timmar inkl klura ut hur och tillverka verktyg till pressen, så långt plätt lätt, även hitat lager till vevstakar med rätt mått. så det löser sig detta.

          november 16, 2019 at 18:26 #465224

          ingen som renoverat en vevaxel? noll intresse, jaja , va inte svårt iaf,. med de ockerpriser som företagen tar för och renovera en axel så trodde jag det va intresant.
          tack o bock.

            november 16, 2019 at 23:35 #465229

            Jag är intresserad. Så om du har lite bilder på hur du gjorde så vore det intressant och trevligt? Tar du på dig att renovera fler vevaxlar då jag har ett par motorer liggandes som väntar på att få sig en översyn?

              november 17, 2019 at 17:58 #465268

              Hej,
              jag är intresserad. Det vore kul med några bilder och priser på lager och hur du lyckades sätta ihop axeln.När jag var ung kunde man lämna in en axel och få den omlagrad till ett väldigt förmånligt pris. Men på den tiden köpte man en trecylindrig Saab för några hundra (oftast c:a 300 för en som sett sina bästa dagar). Men det är ju 50 år sedan! Och med hänsyn till den allmänna prisutvecklingen så är ju inte 20.000:- för en tvåtaktare och 5-6.000:- för en renoverad vevaxel något överpris.Det är verkligen extremt billigt med hänsyn till den njutning man känner när man sitter vid ratten.
              Jonas Rudberg

                november 18, 2019 at 08:08 #465287

                nä, ockerpris va kanske att ta i,man betalar ju för erfarenhet med, men mycket pengar är det iaf.
                syftet här är ju att till en låg kostnad, men en del timmar , lära sig och förhoppningsvis få ihop en bättre axel än när man startar,
                om lager är sopslut, och det inte är en dyr sport-motor eller så, varför inte prova? det är så man lär sig

                tog inga bilder , ville testa och se om det gick först, och sen vill man ju provköra först, kanske rasar direkt…
                men själva jobbet är inte så svårt, har en Gt-axel och en axel från en -66a som ska göras , om den jag nu gjort fungerar .
                Kan ta lite bilder på hur jag gjort då.
                Sen är det ju så, att allt handlar ju om vad man ska använda grejjorna till, åka på bana varv efter varv, ja då är ju en axel renoverad av proffs att föredra, med den erfarenhet de har, men som jag, lite filad motor och köra på söndagar, då tror jag att man klarar sig med hemmsnickrat, bara man är noga med riktning.
                Sen är det ju en rolig utmaning med, jag klarade mig med en press,varmluftspistol, hammare och dorn och en vinkelslip när den togs isär,

                Lagerkostnad är runt 1500kr, om man har lite rabatt som jag har, uppåt 2000 utan skulle jag tro
                återkommer längre fram med vilka lager jag använt, somsagt kanske inte funkar alls, måste köra den innan jag lägger ut vad jag använt,

                  december 13, 2019 at 15:55 #465541

                  Har en film på när jag kontrollerar riktningen av vevaxeln med indikatorklocka, men tyvärr så går det inte lägga upp den här, max är 5mb? storlek här.
                  Själva riktningen tog ung 1 timme.
                  Så total tid första gången ,med några tankevurpor som resulterade i att plocka isär axeln en gång extra, så tog det runt 7-8timmar att göra jobbet, nästa Axel tar betydligt kortare tid, skulle gissa på ca halva tiden.

                    december 13, 2019 at 16:50 #465542

                    ?

                      december 14, 2019 at 10:13 #465561

                      Hur stor är film-filen ?

                      SAABoholic

                      95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                      96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                      96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                      9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                        december 14, 2019 at 12:06 #465563

                        Hva med å laste filmen opp i YouTube og så legge inn lenken her?

                        Slik som i dette innlegget: https://saabklubben.se/forum/amne/pickup-from-the-uk/page/4/

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          december 14, 2019 at 12:38 #465567

                          Går även att lägga upp på andra sajter ss Google Photo, och länka.

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            december 25, 2019 at 17:25 #465874

                            grovriktning klar, siktar på lite bättre , men är redan inom tolerans.

                              december 25, 2019 at 17:39 #465877

                              Kunde inte hålla mig, så har även filat blocket till något värre än grupp2, övar på ett enkelförgasarblock från 64.
                              Många timmar filning, men väldigt kul, att trimma med en roterande fil istället för datorn.
                              Funderar även på att gjuta ett eget insug till förgasare, frågan är till vilken förgasare?, funderar på en sidmatad weber 40 40,
                              Priset på Solex PII trimförgasare till enkelblock är ju väldigt dyra, och jag jobbar ju på ett gjuteri, så om någon har erfarenhet av att bygga en gjutform får gärna höra av sig.
                              skulle ha en form som är återanvändbar, då kan jag gjuta upp insug vääääldigt billigt kan jag säga.

                                januari 24, 2020 at 12:35 #466711

                                Helt klart en tråd i min smak! Min tvåtaktskarriär har nyligen börjat, efter många år av längtan. Förutom att min leksaksbudget är ständigt stram tycker jag en hobby ska kännas rolig, och att klara av nya knepiga utmaningar själv i stället för att betala de rutinerade för att göra jobbet åt mig är en skön kick och viktig del av mina hobbies. När jag satte ihop min första TT, en 65:a långnosmotor, av delar från tre olika motorer och endast packningssats, packboxar och ett kullager som nya delar, insåg jag att vevaxeln behövde riktas.

                                Skicka iväg en begagnad vev för riktning hos någon rutinerad kändes som total kapitalförstöring utan att öka priset med en helrenovering, och då hamnade jag långt utanför budget. Även om veven faktiskt kom från en motor som sades ha fungerat fint så kändes det också som potentiell kapitalförstöring att bara slå ihop motorn och hoppas på det bästa. Så jag tog en vevaxel med stort renoveringsbehov att öva på. Jag lade veven på pannrummets betonggolv, ovanpå två block av bly, och “masserade” sedan vevslängarna med en liten handslägga och mellanlägg av koppar för att inte slå märken i veven. Jag kollade resultaten i ett motorblock med indikatorklocka och lärde mig vad som hände när jag dunkade här och där. Tyckte först att det verkade hopplöst, men lyckades sedan slå axeln både “ur led” och tillbaka till bra fason. Till en början fattade jag inte att det enbart handlar om att vrida de olika delarna i förhållande till varandra, utan gick in för att jobba med krökningen radiellt. -PUCKO!

                                Till sist vågade jag ge mig på fin-veven, vars lager varit i utmärkt skick, inklusive stakarnas lagerkorgar. Ett tag blev det värre, men skam den som ger sig och till sist låg indikatornålen praktiskt taget stilla var jag än satte den på vevaxellagren, och även om jag lyfte ur axeln ur blocket och lade tillbaka den igen. Kolvarna kommer från två olika motorer och t.o.m. ringarna är begagnade, alla lagerspel är kollade, ringglappen likaså. Motorn går fint och skrammelfritt så jag hoppas den kommer hålla mycket längre än de enstaka mil jag hunnit köra hittills. 🙂

                                Tipset för att lära sig knacka vevaxel själv i brist på bra mentor är således att öva på en skräpaxel. -Slå den ur led och glöm bort hur du gjorde, försök sedan rätta till den igen. Tänk på att indikatorklockan inte säger något om vevtapparnas 3×120 grader och att vevaxelremskivans “nollmärke” för tändinställning garanterat kommer hamna i fel läge efter renoveringen. Kolla även att remskivans axeltapp inte blivit krökt då den är ganska klen. Utöver att det ser fult ut och ger vibrationer i fläktremmen kan det nöta illa på fördelarväxeln.

                                  februari 29, 2020 at 22:25 #467750

                                  håller helt med, problemet med vevaxel är lagerkorgarna, de är av gjutet aluminium, och är skräp, kan se bra ut, men släpp dem i betonggolvet från ca 15cm höjd och lyssna på ljudet, av mina 3 axlar, så va 5 synligt spruckna, och 3 st lät dovt=sprickor som ej syns. testa sen å slå på dem med en hammare så förstår man hur spröda de är, aluminium blir sprött med tiden.
                                  så med originalkorgar i alu som är från 60 talet så är raset ett faktum, klarar sig längre om man håller varvet under 6000.

                                  nästa problem är stakarna, av mina 9 stakar så va det 3st som var användbara, nållager i lilländan brukar göra grova repor med tiden, sen finns det 4 olika typer av stakar, så kan krävas många axlar för att få ihop en bra, om man inte köper nya stakar då.

                                  • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av 97sonett.
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.