Renovering av vevaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av vevaxel

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-11-18 08:08 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #465128
    97sonett
    Deltagare

    Hej
    Undrar om det är någon här som renoverat sin 2-taktsvevaxel själv, alltså hemma i garaget?
    Jag och sonen köpte en 96 -66 som vi ska fixa iordning, köptes i delar, så vi har börjat renovera del för del.
    plockade ner motorn och lager i vevaxeln är slut, tänkte göra detta själv, så slänger ut en blänkare här om någon har gjort detta hemma, kanske
    har lite tips och trix att dela med sig av.
    Det svåraste verkar vara att få tag i rätt lager till vevstakens storända, någon som har mått på dem?

    Mvh Anders

    • Detta ämne redigerades för 2 veckor sedan av .
    #465136
    97sonett
    Deltagare

    om någon är intresserad så Har jag delat axeln, gick på 2timmar inkl klura ut hur och tillverka verktyg till pressen, så långt plätt lätt, även hitat lager till vevstakar med rätt mått. så det löser sig detta.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #465224
    97sonett
    Deltagare

    ingen som renoverat en vevaxel? noll intresse, jaja , va inte svårt iaf,. med de ockerpriser som företagen tar för och renovera en axel så trodde jag det va intresant.
    tack o bock.

    #465229
    marcus berger
    Deltagare

    Jag är intresserad. Så om du har lite bilder på hur du gjorde så vore det intressant och trevligt👍 Tar du på dig att renovera fler vevaxlar då jag har ett par motorer liggandes som väntar på att få sig en översyn💪

    #465268
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej,
    jag är intresserad. Det vore kul med några bilder och priser på lager och hur du lyckades sätta ihop axeln.När jag var ung kunde man lämna in en axel och få den omlagrad till ett väldigt förmånligt pris. Men på den tiden köpte man en trecylindrig Saab för några hundra (oftast c:a 300 för en som sett sina bästa dagar). Men det är ju 50 år sedan! Och med hänsyn till den allmänna prisutvecklingen så är ju inte 20.000:- för en tvåtaktare och 5-6.000:- för en renoverad vevaxel något överpris.Det är verkligen extremt billigt med hänsyn till den njutning man känner när man sitter vid ratten.
    Jonas Rudberg

    #465287
    97sonett
    Deltagare

    nä, ockerpris va kanske att ta i,man betalar ju för erfarenhet med, men mycket pengar är det iaf.
    syftet här är ju att till en låg kostnad, men en del timmar , lära sig och förhoppningsvis få ihop en bättre axel än när man startar,
    om lager är sopslut, och det inte är en dyr sport-motor eller så, varför inte prova? det är så man lär sig

    tog inga bilder , ville testa och se om det gick först, och sen vill man ju provköra först, kanske rasar direkt…
    men själva jobbet är inte så svårt, har en Gt-axel och en axel från en -66a som ska göras , om den jag nu gjort fungerar .
    Kan ta lite bilder på hur jag gjort då.
    Sen är det ju så, att allt handlar ju om vad man ska använda grejjorna till, åka på bana varv efter varv, ja då är ju en axel renoverad av proffs att föredra, med den erfarenhet de har, men som jag, lite filad motor och köra på söndagar, då tror jag att man klarar sig med hemmsnickrat, bara man är noga med riktning.
    Sen är det ju en rolig utmaning med, jag klarade mig med en press,varmluftspistol, hammare och dorn och en vinkelslip när den togs isär,

    Lagerkostnad är runt 1500kr, om man har lite rabatt som jag har, uppåt 2000 utan skulle jag tro
    återkommer längre fram med vilka lager jag använt, somsagt kanske inte funkar alls, måste köra den innan jag lägger ut vad jag använt,

    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng