Renovering av vevaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av vevaxel

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #465128
    97sonett
    Deltagare

    Hej
    Undrar om det är någon här som renoverat sin 2-taktsvevaxel själv, alltså hemma i garaget?
    Jag och sonen köpte en 96 -66 som vi ska fixa iordning, köptes i delar, så vi har börjat renovera del för del.
    plockade ner motorn och lager i vevaxeln är slut, tänkte göra detta själv, så slänger ut en blänkare här om någon har gjort detta hemma, kanske
    har lite tips och trix att dela med sig av.
    Det svåraste verkar vara att få tag i rätt lager till vevstakens storända, någon som har mått på dem?

    Mvh Anders

    • Detta ämne redigerades för 2 månader, 1 vecka sedan av .
    #465136
    97sonett
    Deltagare

    om någon är intresserad så Har jag delat axeln, gick på 2timmar inkl klura ut hur och tillverka verktyg till pressen, så långt plätt lätt, även hitat lager till vevstakar med rätt mått. så det löser sig detta.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #465224
    97sonett
    Deltagare

    ingen som renoverat en vevaxel? noll intresse, jaja , va inte svårt iaf,. med de ockerpriser som företagen tar för och renovera en axel så trodde jag det va intresant.
    tack o bock.

    #465229
    marcus berger
    Deltagare

    Jag är intresserad. Så om du har lite bilder på hur du gjorde så vore det intressant och trevligt👍 Tar du på dig att renovera fler vevaxlar då jag har ett par motorer liggandes som väntar på att få sig en översyn💪

    #465268
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej,
    jag är intresserad. Det vore kul med några bilder och priser på lager och hur du lyckades sätta ihop axeln.När jag var ung kunde man lämna in en axel och få den omlagrad till ett väldigt förmånligt pris. Men på den tiden köpte man en trecylindrig Saab för några hundra (oftast c:a 300 för en som sett sina bästa dagar). Men det är ju 50 år sedan! Och med hänsyn till den allmänna prisutvecklingen så är ju inte 20.000:- för en tvåtaktare och 5-6.000:- för en renoverad vevaxel något överpris.Det är verkligen extremt billigt med hänsyn till den njutning man känner när man sitter vid ratten.
    Jonas Rudberg

    #465287
    97sonett
    Deltagare

    nä, ockerpris va kanske att ta i,man betalar ju för erfarenhet med, men mycket pengar är det iaf.
    syftet här är ju att till en låg kostnad, men en del timmar , lära sig och förhoppningsvis få ihop en bättre axel än när man startar,
    om lager är sopslut, och det inte är en dyr sport-motor eller så, varför inte prova? det är så man lär sig

    tog inga bilder , ville testa och se om det gick först, och sen vill man ju provköra först, kanske rasar direkt…
    men själva jobbet är inte så svårt, har en Gt-axel och en axel från en -66a som ska göras , om den jag nu gjort fungerar .
    Kan ta lite bilder på hur jag gjort då.
    Sen är det ju så, att allt handlar ju om vad man ska använda grejjorna till, åka på bana varv efter varv, ja då är ju en axel renoverad av proffs att föredra, med den erfarenhet de har, men som jag, lite filad motor och köra på söndagar, då tror jag att man klarar sig med hemmsnickrat, bara man är noga med riktning.
    Sen är det ju en rolig utmaning med, jag klarade mig med en press,varmluftspistol, hammare och dorn och en vinkelslip när den togs isär,

    Lagerkostnad är runt 1500kr, om man har lite rabatt som jag har, uppåt 2000 utan skulle jag tro
    återkommer längre fram med vilka lager jag använt, somsagt kanske inte funkar alls, måste köra den innan jag lägger ut vad jag använt,

    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #465541
    97sonett
    Deltagare

    Har en film på när jag kontrollerar riktningen av vevaxeln med indikatorklocka, men tyvärr så går det inte lägga upp den här, max är 5mb🤣 storlek här.
    Själva riktningen tog ung 1 timme.
    Så total tid första gången ,med några tankevurpor som resulterade i att plocka isär axeln en gång extra, så tog det runt 7-8timmar att göra jobbet, nästa Axel tar betydligt kortare tid, skulle gissa på ca halva tiden.

    #465542
    Lilln
    Deltagare

    👍

    #465561
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Hur stor är film-filen ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79
    99 GLs Automat 4-dörrars -80
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #465563
    Morten S.
    Moderator

    Hva med å laste filmen opp i YouTube og så legge inn lenken her?

    Slik som i dette innlegget: https://saabklubben.se/forum/amne/pickup-from-the-uk/page/4/%5B/url%5D

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #465567
    Janne Hagnell
    Moderator

    Går även att lägga upp på andra sajter ss Google Photo, och länka.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #465874
    97sonett
    Deltagare

    grovriktning klar, siktar på lite bättre , men är redan inom tolerans.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #465877
    97sonett
    Deltagare

    Kunde inte hålla mig, så har även filat blocket till något värre än grupp2, övar på ett enkelförgasarblock från 64.
    Många timmar filning, men väldigt kul, att trimma med en roterande fil istället för datorn.
    Funderar även på att gjuta ett eget insug till förgasare, frågan är till vilken förgasare?, funderar på en sidmatad weber 40 40,
    Priset på Solex PII trimförgasare till enkelblock är ju väldigt dyra, och jag jobbar ju på ett gjuteri, så om någon har erfarenhet av att bygga en gjutform får gärna höra av sig.
    skulle ha en form som är återanvändbar, då kan jag gjuta upp insug vääääldigt billigt kan jag säga.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #466711

    Helt klart en tråd i min smak! Min tvåtaktskarriär har nyligen börjat, efter många år av längtan. Förutom att min leksaksbudget är ständigt stram tycker jag en hobby ska kännas rolig, och att klara av nya knepiga utmaningar själv i stället för att betala de rutinerade för att göra jobbet åt mig är en skön kick och viktig del av mina hobbies. När jag satte ihop min första TT, en 65:a långnosmotor, av delar från tre olika motorer och endast packningssats, packboxar och ett kullager som nya delar, insåg jag att vevaxeln behövde riktas.

    Skicka iväg en begagnad vev för riktning hos någon rutinerad kändes som total kapitalförstöring utan att öka priset med en helrenovering, och då hamnade jag långt utanför budget. Även om veven faktiskt kom från en motor som sades ha fungerat fint så kändes det också som potentiell kapitalförstöring att bara slå ihop motorn och hoppas på det bästa. Så jag tog en vevaxel med stort renoveringsbehov att öva på. Jag lade veven på pannrummets betonggolv, ovanpå två block av bly, och ”masserade” sedan vevslängarna med en liten handslägga och mellanlägg av koppar för att inte slå märken i veven. Jag kollade resultaten i ett motorblock med indikatorklocka och lärde mig vad som hände när jag dunkade här och där. Tyckte först att det verkade hopplöst, men lyckades sedan slå axeln både ”ur led” och tillbaka till bra fason. Till en början fattade jag inte att det enbart handlar om att vrida de olika delarna i förhållande till varandra, utan gick in för att jobba med krökningen radiellt. -PUCKO!

    Till sist vågade jag ge mig på fin-veven, vars lager varit i utmärkt skick, inklusive stakarnas lagerkorgar. Ett tag blev det värre, men skam den som ger sig och till sist låg indikatornålen praktiskt taget stilla var jag än satte den på vevaxellagren, och även om jag lyfte ur axeln ur blocket och lade tillbaka den igen. Kolvarna kommer från två olika motorer och t.o.m. ringarna är begagnade, alla lagerspel är kollade, ringglappen likaså. Motorn går fint och skrammelfritt så jag hoppas den kommer hålla mycket längre än de enstaka mil jag hunnit köra hittills. 🙂

    Tipset för att lära sig knacka vevaxel själv i brist på bra mentor är således att öva på en skräpaxel. -Slå den ur led och glöm bort hur du gjorde, försök sedan rätta till den igen. Tänk på att indikatorklockan inte säger något om vevtapparnas 3×120 grader och att vevaxelremskivans ”nollmärke” för tändinställning garanterat kommer hamna i fel läge efter renoveringen. Kolla även att remskivans axeltapp inte blivit krökt då den är ganska klen. Utöver att det ser fult ut och ger vibrationer i fläktremmen kan det nöta illa på fördelarväxeln.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.