Rimliga resultat av turbo på 1700cc V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Rimliga resultat av turbo på 1700cc V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Rimliga resultat av turbo på 1700cc V4?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 15, 2019 at 18:18 #456816

      Finns säkert gott om gamla trådar om detta, men sökfunktionen ger träffar på alla trådar som innehåller “turbo” även om jag lägger till “V4” i sökningen.

      Nåväl, det är ett kvarts sekel sedan jag turbokonverterade en liten 1050cc fiatmotor med gott resultat, och härom dagen dök den störande idén att testa det på en V4 som alternativ till planen att byta både motor och växellåda i min 96:a “Spökplumpen” till modernare skit från Audi A4. Jag har ingenting emot 1,8-liters sugmotor på 125 hk och en femte växel, men att förlora det underbara frihjulet och i stället få svår och känslig “flipperspelselektronik” bär emot.

      Jag tror mig ha delar för att pussla ihop en 1700cc V4 i bra skick, med lättat svänghjul, rallylyftare, hårdare ventilfjädrar och topplock med stora avgasportar och hårda ventilsäten men original ventilstorlek. En förmodad Standard B-kam finns också. Det 1500-block jag kört en sommar med dessa prylar gick som en skållad råtta och skrek som en stucken gris, tills en toplockspackning sade tack och hej. Planen var sedan att flytta över vevaxel, lager och kolvar från en 1700-motor med rasad balansaxel, men mycket vill ju ha mer och det kändes inte riktigt värt besväret när jag har två Audi/VW Passat-motorer och växellådor på gården. Jag hatar dock insprutning och annan elektronik, trots att jag är elektronikingenjör, eller kanske just därför… 😉

      Så, hur roligt kan det bli om jag i stället hakar på en mindre turbo och laddluftkylare på en 1700 V4, byggd av ovanstående delar? Laddtrycket kan förstås inte vara extremt med standard kompression, och jag tänker i så fall modifiera en tvåports Weber eller den tvåports Taunus-Solex jag har liggande, så den går att trycka genom utan att läcka bensin. (jag har gjort sådant förut med gott resultat) Jag tankar “grogg” med 25-30% E85 på rutin sedan flera år tillbaka, och E85 har ju fördelen i turbosammanhang att det minskar knackningsrisken. Så 0,5-1,0 Bars laddtryck kanske är möjligt? En 1500cc Standard B-motor ska väl kunna ge omkring 90 hk så med 1700cc och turbo kanske 120-130 hk är en rimlig siffra?

        mars 16, 2019 at 08:30 #456819

        Hej John, låter fullt realistiskt att göra. Toppar med hårda säten och upptagna avgaskanaler är lämpliga, det finns en 2port weber som heter 34 DAT,
        satt original på en turbo Lancia och är byggd för att trycka igenom, har använts på en turbo v4 i Finland. Det svåra blir nog att hitta en billig turbo i rätt storlek,
        och att vet vad som är rätt storlek. Dina effektsiffror är nog realistiska om standarddelar ska hålla. Mats

          mars 16, 2019 at 09:02 #456820

          en turbo från en liten diesel , typ opel 1,3, vore nog billigt och lagom, saknar dock vattenkylning,

            mars 23, 2019 at 18:13 #457018

            Hur är det med en turbo till SAABs 3 liters V6:a ?
            Jag antar att det sitter 2 aggregat på den och att dom är vattenkylda eller ?
            På Tradera ligger det just nu ett sådant ute, sök på
            TURBO AGGREGAT SAAB 9-5 GRIFFIN 3,0 V6

            Jag har ingen aning om vem säljaren är men kom att tänka på denna forumtråd när jag såg annonsen. Just i detta nu har den ett bud på 100:- det är andra gången annonsen ligger ute så första gången vart det inga bud alls.

            SAABoholic

            95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
            96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
            96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
            9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

              mars 23, 2019 at 19:00 #457021

              Hur är det med en turbo till SAABs 3 liters V6:a ? Jag antar att det sitter 2 aggregat på den och att dom är vattenkylda eller ? På Tradera ligger det just nu ett sådant ute, sök på TURBO AGGREGAT SAAB 9-5 GRIFFIN 3,0 V6
              Jag har ingen aning om vem säljaren är men kom att tänka på denna forumtråd när jag såg annonsen. Just i detta nu har den ett bud på 100:- det är andra gången annonsen ligger ute så första gången vart det inga bud alls.

              Det är väl den motorn som har turboladdning på bara den ena cylinderbanken ?
              Men aggregatet passar sannolikt motorvolymen bra.

              Aggregat från en diesel är nog inte förstahandsvalet då dom har ett avsevärt större turbinhus i förhållande till kompressorhuset jämfört med en bensinturbo.

                mars 23, 2019 at 20:42 #457027

                Halvturbo 😉

                Det har jag ALDRIG hört talas om……

                SAABoholic

                95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                  mars 24, 2019 at 07:06 #457064

                  Halvturbo
                  Det har jag ALDRIG hört talas om……

                  Info om denna motor (B308) klippt från nätet

                  B308
                  For 1997, Saab introduced a turbocharged version called the B308 for their 9-5 model. The engine produced 200 hp (149 kW) at 5000 rpm and 229 lb⋅ft (310 N⋅m) of torque at 2500-4000 rpm. The engine was unique in that it used asymmetrical turbocharging; with the turbocharger driven by the exhaust gases from only one bank of cylinders. A charge pressure of 3.6 PSI (0.25 bar) was produced using a Garrett GT15 turbo. The engine was equipped with a special version of Saab Direct Ignition and utilized the Trionic T7 engine management system.

                  Applications:

                  1997–2003 Saab 9-5

                  Garrett GT15 heter alltså turbon

                  • Det här svaret redigerades för 5 år sedan av saabaero.
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.