Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Detta ämne innehåller 223 svar, har 26 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-06-30 11:15.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 224 totalt)
  • Författare

Janne Hagnell
    Moderator

Jepp, när kollegan kom och erbjöd sin släktings 9-5:a kunde jag inte hålla mig… :ID En Vector Sportkombi från 2004 med drygt 14000 mil på mätaren, ordentligt servad och för reapriset 25000kr, då är det bara att slanta upp och se glad ut! :AP
    Enda orosmolnet var att SID:en visade på att stöldskyddet var ur funktion, vilket ju numera ger underkänt i besiktningen, som ska göras före förste mars. Men efter nättipset att koppla ur batteriet i 30 sekunder och sedan koppla i igen var det problemet borta. :CE
    Nya SID:en ger ju inga pixelbortfall men däremot är klimatpanelen heldöd. Är det byte som gäller? Allt verkar fungera, men man får ju manövrera i blindo.
    Vad innebär förresten Vectorpaketet? Jag har läderstolar med minne, instegsljus, läderratt och -spak. Vad mer?
    Färgen är mörkblå, därav namnet på den nya ögonstenen, som blir fruns bruksbil. Jag behåller Bamsan och därmed blir det Bumsan som får stryka på foten. Någon som vill köpa en ng900 med knappt 30000 mil på mätaren? Kommer att levereras nybesiktigad (hoppas jag…) efter 11 januari:
    Och bilder, ja, det kommer. Just nu är det märkt och Blåsan gruvligt skitig… :sry

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

phermansson
    Deltagare

Grattis! Kul med ny bil i julklapp kan man tänka.

Risken är nog att stöldlarmsvarningen kommer tillbaks och bilen börjar falsklarma. Bara att ta ut sirenen bakom vänster främre innerskärm, öppna den och löda om de glappande lödningarna.

William
    Deltagare

Vilket julfynd!, kanonkul 🙂 haha och du med dina namn på bilarna :mrgreen:

Vector innebär lite sportigare look, dvs sidokjolar, lite lägre spoiler fram samt 17″ fälgar. Även lite uppgraderingar på insidan såsom delskinn, textilmattor, mugghållare i armstödet bak osv. Inte säker om Vector automatiskt innebär sportchassi, eller om det var tillval även där.

Janne Hagnell
    Moderator

@phermansson wrote:

Grattis! Kul med ny bil i julklapp kan man tänka.

Risken är nog att stöldlarmsvarningen kommer tillbaks och bilen börjar falsklarma. Bara att ta ut sirenen bakom vänster främre innerskärm, öppna den och löda om de glappande lödningarna.

Ja, jag är inne på back-up-batterierna i sirenen, vilka ju går att byta om man är lite händig. Håller nog lite utkik efter en fräsch beg siren också, då blir det ju bara att byta. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

phermansson
    Deltagare

Många som har bytt batterier har fått tillbaka felet. Jag är rätt säker på att rätt fix är att ordna lödpunkterna, inget annat. Vanligt fel på elektronik i allmänhet och nyare Saabar i synnerhet, omväxlande varmt-kallt och vibrationer gör att tennet släpper.

Janne Hagnell
    Moderator

@phermansson wrote:

Många som har bytt batterier har fått tillbaka felet. Jag är rätt säker på att rätt fix är att ordna lödpunkterna, inget annat. Vanligt fel på elektronik i allmänhet och nyare Saabar i synnerhet, omväxlande varmt-kallt och vibrationer gör att tennet släpper.

Det bästa vore alltså att köpa ett par batterier, plocka loss sirenen och byta men samtidigt kolla efter lödsläpp?
    En annan undring: Min 2001:a klingar när SID:en checkar och när jag trycker igång larmet tutar tutan (sirenen?) till. Blåsan har inget av dessa ljud. Fel eller så ska det vara på nyare modell?
    Och ventilationsdisplayen, bara att byta eller ska jag försöka stryka den också?

96 V4 1975 ”Bollen”

@janne Hagnell wrote:

@phermansson wrote:

Det bästa vore alltså att köpa ett par batterier, plocka loss sirenen och byta men samtidigt kolla efter lödsläpp?
    En annan undring: Min 2001:a klingar när SID:en checkar och när jag trycker igång larmet tutar tutan (sirenen?) till. Blåsan har inget av dessa ljud. Fel eller så ska det vara på nyare modell?
    Och ventilationsdisplayen, bara att byta eller ska jag försöka stryka den också?

Detta är nog programering sak, brukar ändra detta påmina bilar till ett system som passar oss.
    tex bara ett väldigt kort tut när man larmar för att inte störa granskapet när man kommer hem sent..

Janne Hagnell
    Moderator

Så du menar att jag kan programera bort det där 👿 plingandet i Bamsan?? Det vore ju underbart! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, mycket riktigt tändes varningen idag igen. Men nu vet jag ju vad jag ska göra.Bilen går att köra utan sirenen, va? Så kan jag demontera och löda i lugn och ro. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Glöm inte att kolla att alla brytare till dörrar, huv och lucka är hela…

Janne Hagnell
    Moderator

Lutar åt glapp/dålig lödning. Nu vart det plötsligt Check OK igen!
    Tvättade Blåsan idag, så nu kan det bli lite bilder! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Snygg modell och färg!
    Grattis Janne!
    God jul!

Janne Hagnell
    Moderator

@andreas Hermansson wrote:

Snygg modell och färg!
    Grattis Janne!
    God jul!

Tack! :AP
    Ja, den ser riktigt trevlig ut även om jag egentligen gillar ursprungsdesignen (tom 2001) bäst.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

@andreas Hermansson wrote:

Glöm inte att kolla att alla brytare till dörrar, huv och lucka är hela…

De brytarna, är det samma som till belysningen eller speciella?

96 V4 1975 ”Bollen”

Det är samma som till belysningen, sitter i dörröppningen, karossen alltså…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 224 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng