Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 226 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50648
    saab-bo
    Deltagare

    ”Så fick jag då användning för min nyligen införskaffade OBDII-läsare. Inget ont som inte har något gott med sig!”

    Blev lite nyfiken bara!! Vad har du köpt för läsare, som kan användas på 9-5??( funderar nämligen på att skaffa en själv)

    / Mvh Bosse

    #50649
    Janne Hagnell
    Moderator

    Den heter Autel MaxScan GS500. Köpte den billigt på ebay och det verkar som den utgått ur ordinarie sortiment, men den har säkert en ersättare. Kika på http://www.auteltech.com

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50654
    Janne Hagnell
    Moderator

    Och här var den på rea!
    http://www.teknikproffset.se/BIL/Bildiagnostik/Felkodslaesare/Felkodslaesare-GS500-MaxScan.htm

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50658
    phermansson
    Deltagare

    Problemet är vad jag vet de första årsmodellerna på 9-5an, på min -99 går det tex inte att använda denna typ av läsare.

    #50668
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är de tidiga inte OBDII? Var går gränsen?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50679
    phermansson
    Deltagare

    Vet inte riktigt, 00-01 nånstans. Finns en del om detta på STCS forum. Det är ODBII i princip, men det är nått tjosan i mjukvaran som gör att det inte går. Man ska kunna programmera om boxen så ska det fungera sen.

    #50694
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lustigt, det är alltså touch’n’go om den funkar på Bamsan? Men han som hade Bumsan innan (900 1998) använde en liknande läsare och det gick bra.
    Ska tilläggas att jag bara fick ut koderna, sedan fick jag googla för att få veta vad de betyder.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50734
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jaha, ja, idag tändes motorlampan igen. Men nu är nya stift och 3.7-kassett på väg. :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50830
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag anlände den nygamla tändkassetten och stiften. Blev något förvånad när jag öppnade huven:

    Just det, muslortar! Det blev inte mindre skumt av att jag gjorde exakt samma fynd på Bamsans kassett… :czy
    Nåväl, ut med kassetten och visst var det en 3.6. Stiften såg också ut att ha sett sina bästa dagar, med ett rejält tilltaget gap:

    Med allting bytt startade Blåsan snällt och höll motorlampan släckt under det att jag åkte runt och uträttade diverse ärenden. Gick in och raderade minnet också, så nu är det bara att hålla tummarna… :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #50834
    phermansson
    Deltagare

    Radera minnet brukar vara ett bra sätt att glömma fel och brister på bilarna 🙂
    De stiften såg onekligen ut att ha gjort sitt…

    #50837
    Janne Hagnell
    Moderator

    @phermansson wrote:

    Radera minnet brukar vara ett bra sätt att glömma fel och brister på bilarna 🙂
    De stiften såg onekligen ut att ha gjort sitt…

    Undrade just om någon skulle nappa på den vaga syftningen… :ID Ja, ibland hade det varit skönt att kunna koppla upp sig och plocka bort vissa händelser…
    Det lustiga är att stiften i vår 9000 såg betydligt värre ut utan att motorlampan tändes. Men det kan ju vara en kombo med kass kassett (!) också. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #51357
    Janne Hagnell
    Moderator

    Peppar, peppar så har motorlampan hållit sig lugn. Så idag var det dags att gå i klinch med det krånglande larmet. Att få bort sirenen från sin plats bakom innerskärmen var inga problem. Men naturligtvis var sirenen limmad… :bh Milt våld räckte inte, jag fick offra långsidornas kanter för att komma in.

    När kretskortet väl var löst undrade jag varför batterierna bara satt fast med en kontakt. Visade sig att ALLA de andra var av! 😯

    Batterierna har alltså bara legat emot sina kontaktpunkter – tror 17 att det bara funkade ibland!!
    Att löda dit de nya batterierna var lite pill, men det gick. :wrench

    Och ja, jag kom ihåg att montera tillbaka den röda byglingen sedan! :duck
    Trevligt nog fanns skruvfästena kvar, så det var bara att borra upp dem i locket och skruva ihop. Sedan förseglades skarven med vulktejp och eltejp.

    Med allt tillbaka på bilen låste och larmade jag, låste upp, satte i och vred om nyckeln…. Check OK!! :CE
    Nu är det bara att hålla tummarna att det håller i sig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #51365
    William
    Deltagare

    bra jobbat med batterierna, det där verkar ju vara nåt som man råkar ut för förr eller senare…

    Den här 3.7 tändkasetten förresten, vet du om de håller längre än tidigare modeller? min som gått snart 20 000mil börjar jag klura på om jag borde skaffa en att ha i skuffen i reserv, för sinnesfriden…. 🙂

    #51366
    Janne Hagnell
    Moderator

    Se tidigare i tråden. Det var någon som rekommenderade 3.7 som mer pålitliga än 3.6.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #51374
    phermansson
    Deltagare

    Gjorde du om de andra lödningarna också?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 226 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.