Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 230 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

@phermansson wrote:

Gjorde du om de andra lödningarna också?

Jag inspekterade dem genom min pensionärslampa men de såg bra ut, så nej. Och det verkar ju som om batterikontakterna var problemet och inte heller där var ju lödningarna orsaken utan materialutmattning i kontakterna.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

phermansson
    Deltagare

Bara att hålla tummarna då, vissa rekommenderar inspektion med mikroskop.

Janne Hagnell
    Moderator

Hehe, liiite ök kanske? :duck
    Men ja, vi får se. Vill det sig inte nu lutar det nog åt en annan siren istället. Då inställer sig förstås frågan om man ska välja en äldre, skruvad, eller en nyare och (förhoppningsvis, fräschare men limmad. Den dagen den sorgen…

96 V4 1975 ”Bollen”

phermansson
    Deltagare

Jo sant. Själv tyckte det var lika bra att värma på och lägga lite nytt tenn på alla lödningar, det går ju fort när man ändå har ur sirenen.

Janne Hagnell
    Moderator

Igår kom den ”fullt fungerande” AC-displayen som jag köpt på Tradera. Tja, den lyser ju i alla fall, i motsats till dem gamla… :czy Dock saknas många pixlar: Bakrutevärme och AUTO syns inte alls, fläkten syns delvis, liksom höger temp. :bh Har varit i kontakt med säljaren och han verkar vilja lösa det, i alla fall.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Fick en hundring tillbaka, i alla fall, men nu har ännu fler pixlar fallit bort. Inget att be för, bara att öppna och stryka… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Köpte tre renoveringsobjekt till AC-displayer på Tradera. Plockade isär allihop efter diverse mejselproblem (det ska vara torx 7) och strök dem på vinst och förlust. Utfallet blev väl inte jättebra, men en av de tre saknade faktiskt bara en pixel, så den fick det bli.

Nydiskade fronter i väntan på montering.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Tjoho, idag gick Blåsan igenom besiktningen! :CE :CE
    Nästan blankt papper; höger ljusbild var diffus men det trodde besiktningskillen berodde på att lampan satt fel, men en inspektion visade att metallröret som styr ljusbilden fått sig en smäll, troligen i samband med något lampbyte. Inte helt lätt att komma åt där… 🙄
    Troligen tack vare att jag var på och skruvade ner strålkastaren i helgen så slapp jag ombesiktning, i alla fall. Lågt ljus är ju bättre än för högt.
    I helgen bytte jag också alla torkarblad, då de såg ut så här:

Fram satte jag sådana där moderna som bara ser ut som ett blad. Men de kostar över 200 kr per styck så bak snålade jag ur och återvann ett gammalt blad jag haft liggande för att klippa ur till strålkastarna. Funkade bra här med.

AC-displayen har tyvärr tappat fler pixlar 😡 så nu har jag varit på och strukit lääääänge på dess företrädare och satt i spänn med dubbelhäftande tejp, så är det bara att byta och hålla tummarna…
    :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Har vetat sedan vi köpte Blåsan att det är en spricka i läppen på framspoilern. Har tänkt fullaga det med en plåtbit på baksidan och ett par popnitar, men nu är det för sent. Tycker att bilen sett lite skum ut snett framifrån och idag insåg jag varför. Hela högre delen av läppen är borta! :bh

96 V4 1975 ”Bollen”

fredrikberglof
    Deltagare

@phermansson wrote:

Vet inte riktigt, 00-01 nånstans. Finns en del om detta på STCS forum. Det är ODBII i princip, men det är nått tjosan i mjukvaran som gör att det inte går. Man ska kunna programmera om boxen så ska det fungera sen.

2000 kom OBDII. jag kör ELM327 med Pro Scan i min 9-5 2.3t -00 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@Janne Hagnell wrote:

Har vetat sedan vi köpte Blåsan att det är en spricka i läppen på framspoilern. Har tänkt fullaga det med en plåtbit på baksidan och ett par popnitar, men nu är det för sent. Tycker att bilen sett lite skum ut snett framifrån och idag insåg jag varför. Hela högre delen av läppen är borta! :bh

HAHA! Tur som en tokig! Sitter och väntar på ena dottern utanför svärföräldrarnas hus när jag får se något svart ligga vid en upplogad snöhög. Det ser nästan ut som en bit spoiler…det ser nästan ut som…det ÄR Blåsans saknade spolierbit! :CE
    Min fru (för det kan ju inte vara jag…) måste ha prickat just den snöhögen tidigare och mirakulöst har ingen plockat upp och slängt plastbiten under de veckor som gått.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Några skruv, beslag och buntband senare: Spoilern hel igen! :wrench Jovisst, men jag ska skaffa ett lackstift i rätt kulör så kommer det att se bättre ut. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

I helgen kom sommarsulorna på. :race Trevligt med Aerofälgar men bilen är otvättad så bild får vänta. Passade på att spruta Tectyl under och gjorde en klassisk upptäckt:

Bra med mörk bil, det gick ju bra med Tectyl där också:

Så var allt frid och fröjd tills jag startade – Stöldskydd ur funktion.. IGEN!! :bh

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag fick Blåsan ny olja och filter. :wrench Meningen var att jag också skulle kolla växellådsoljan, men där gick jag nästan lika bet som på Bumsan. Den här gången hittade jag visserligen nivåpluggen till slut (man kan nästan tro att konstruktörerna tänkt sig att nivån bara ska kollas med drivpaketet ute ur bilen…) men få loss den – insex 8 var för liten och 10 för stor! Ska det verkligen vara 9 på rent 😈 -skap?? :bh
    Nåväl, jag fick i alla fall lagat larmet. Mycket riktigt hade ett batteri vibrerat loss igen men denna gången i själva lödningen på polen. Lödda fast polkontakten och gjorde för säkerhets skull likadant på alla fyra polerna,

plus att jag superlimmade batterierna på kretskortet. Nu vore det väl själva :ID om de inte ska sitta kvar!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Efter två veckor och 550 mil är vi och Blåsan lyckligen hemma från Italiensemestern. Blåsan klarade uppgiften med den äran, även om hon kändes lite malplacerad på de smala vägarna upp till bergsbyn där vi bodde. En liten Fiat hade funkat bättre… Å andra sidan marchade hon lugnt i 130 på Autobahn mil efter mil. :race
    Värsta incidenten var när GPS:en ledde oss in i ett vägarbete i vilket det verkade som om arbetarnas önskedröm var att få bygga en motocrossbana… :ID Så det blev ännu fler skråmor på framspoliern.

Lite målningsarbeten där…
    I den lilla bergsbyn blommade olivträden och utan regn antog raskt Blåsan en gul färgton som inte försvann förrän vi passerat ett danskt skyfall.
    I Tyskland var det inget skyfall, däremot 38 grader varmt, vilket fick limmet till höger spegelglas att ge upp. Tejp, tuggummi och hårsnodd löste den akuta krisen men ersattes idag med sättlim.

På det hela taget en mycket trevlig semester i en bekväm och pålitlig bil. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 230 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng