Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 240 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2013 at 17:20 #56931

      Första steget i skaderegleringen: Nedersta läppen på framspoliern får finna sig i att vara mattsvart av body hädanefter. :wrench

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        juli 24, 2013 at 18:49 #55964

        Idag hämtade jag ut bättre beg ACC-panel och larmsirén på Posten och monterade dem omgående. :wrench Skönt att ÄNTLIGEN ha alla pixlar på plats efter diverse halvlyckade strykningsförsök på andra paneler.

        Sirénen funkade också; nu återstår bara att se om det håller i sig eller om glappet som spökat sitter annorstädes.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 18, 2013 at 11:09 #56768

          Har länge gått och sneglat surt på den flagnade och korroderade vänsterbackspegeln (höger är underligt nog oskadd; utbytt?).

          Igår fick jag tummen ur.

          Vet inte om bodyn var gammal eller vad, men den stelnade i prncip i penseln trots att jag förtunnat den. Så det blev inte jättevackert, men bättre än innan. :race

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            augusti 18, 2013 at 13:19 #58606

            Det är sådana detaljer som gör att bilen ser “ny” ut igen….vardagslyx…

              augusti 18, 2013 at 14:36 #58610

              Jepp, det är de små, små detaljerna som gör’et! 😀

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                augusti 19, 2013 at 16:32 #58650

                Och idag fortsatte uppiffningen med ny epoxyklisterdekal till huven. 😀

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  augusti 25, 2013 at 21:45 #57035

                  Nu har Blåsan fått rosten vid ena hjulhuset och på tankluckan (två klassiker) fixad.


                  Syns faktiskt betydligt mindre i verkligheten! :race
                  Upptäckte i samma veva att vänster bakdörrs instegsljus släppt och hamnat i kläm och blivit masserat en del…

                  Lyckades värma och böja det så mycket att det gick att sätta i och fixera med några droppar superlim.

                  Men vad är (var…) det med Saab och instegsbelysningar? På 9000 släppte de ju också och slogs sönder! :ID

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 31, 2013 at 16:12 #58987

                    Idag hämtade jag ut draget som jag tänkt montera på Blåsan, nu med de nya reglerna som gör att jag slipper regbesiktiga. Ett fast Kovil som också suttit på en 2004 och i riktigt fint skick, även om det blev lite målning på några ställen.

                    Såväl skruv och mutter som monteringsanvisning var med men tyvärr saknades ett av de två fästjärnen, så det blir till att ringa skroten på måndag. :WH

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      september 18, 2013 at 13:43 #55798

                      Projekt Montera dragkrok inlett! :wrench
                      Med lite svordomar lossade bakre kofångaren; det svåraste var faktiskt kopplingen till parkeringshjälpen som satt som berget och var murken så den kom loss i bitar… 😡
                      Kopplade in dragets el löst i bagaget och slog på tändningen och inget i elektroniken slog bakut. 😀
                      Dock undrar jag vad den lösa, blåa sladden med röd kabelsko som kommer från draget (se bild) ska vara till. Hittar ingenstans att koppla in den.

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        september 19, 2013 at 19:26 #59525

                        Dragkroksprojektet går vidare. Största stöttestenarna idag var att få loss överdelen av kofångaren samt att förstå instruktionerna som verkade vara översatta från originalfinskan med hjälp av en känd internettjänst… :ID

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          september 20, 2013 at 16:40 #59548

                          Sådärja, nästan hemma! :race
                          Började dagens arbetspass med att rostskydda bakstammen ordentligt.

                          Sedan åkte kofångare med påmonterat drag dit. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen och montera i rätt ordning så man inte plötsligt står där med skruvar som inte kan dras åt för att de är dolda.

                          Största anledningen till att jag inte blev klar idag var de fullkomligt :ID skruvarna till kofångarens förstärkningsbalk. Två på varje sida och de går in i två hålrum så små att få personer äldre än fem år torde kunna få in handen där. :bh Jag hade ordentligt med bök innan jag fick loss dem vid demonteringen, och då hade Saab ändå snålat och bara satt muttrar på de två översta, mest lättåtkomliga skruvarna.
                          Genom att använda två förlängningar och en led kopplat till en hylsa där jag tryckt fast muttern med eltejp lyckades jag till slut få fast EN av de nedre. Valde att sluta på topp… :duck

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            september 20, 2013 at 20:14 #59558

                            Heja på Janne!
                            Har oxå gjprt ett sådant jobb en gång.. Inte kul..

                              september 21, 2013 at 12:15 #57795

                              Tack! :AP
                              Hejaropet hjälpte, idag blev jobbet klart! Nu ka jag bara testa släpvagnskopplingen, sedan är hon ready to lock’n’load! :race

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                september 26, 2013 at 10:48 #59701

                                Idag testade jag släpvagnskontakten och allt funkade fast jag inte kopplat in den mystiska och lösa blåa kabeln från draget. :CE

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  december 5, 2013 at 19:39 #59401

                                  Alltså, de där smålamporna med rund plastfot som bla sitter i SID, ACC och elhissarna håller på att göra mig :czy :bh 👿 !!
                                  Nu skulle jag byta i just fönsterhissknapparna, en lampa i vardera Blåsan och Bamsan. Jag hade två lampor från ett skrotat reglage, och minst en av dem visste jag funkade. Efter en stunds macklande lyser bara en av fyra lampor! Det hade alltså blivit SÄMRE än innan! :bh
                                  Tycker mig ha märkt att lamporna med svart fot är bättre än de med vit fot (i detta fall var de vita), någon som kan ge input om det?

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 240 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.