Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 2.3t Vector 2004: Blåsan

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 226 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, här kanske vi fick förklaringen på det låga priset: Idag tändes motordiagnoslampan…Den släcktes visserligen igen, men det är nästan ännu värre.
    Får försöka plocka ut felkoden med mitt analysverktyg, och hoppas att den lagrat en kod, och sedan gå i klinch med min kollega… :bh

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

Så fick jag då användning för min nyligen införskaffade OBDII-läsare. Inget ont som inte har något gott med sig! 😀
    Efter lite googling insåg jag snabbt att 1312 och 1334 är riktiga klassiker som oftast tyder på att DI-kassetten håller på att ge upp, och möjligen även indikerar att stiften behöver bytas. Nu har ju just denna bil stått still länge, vilket kan ha givit såväl korrosion som fukt mellan stift och kassett, samt i elanslutningarna. Så nu ska jag dra på mig pannlampan och gå ut med 5-56 till Blåsan. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, lite ärgigt var det väl på DI-kassetten.

Insåg ännu en gång att jag inte har en oassande tändstiftsnyckel här i stugan, så stiften förblev okollade. Men nu har jag gjort vad jag kunnat så länge, i alla fall.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bengt Åkesson
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

Insåg ännu en gång att jag inte har en oassande tändstiftsnyckel här i stugan, så stiften förblev okollade. Men nu har jag gjort vad jag kunnat så länge, i alla fall.

Finns väl med en i standardverktygen till bilen?

/B

emul
    Moderator

Precis! Förresten – var är bilderna? 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@emul wrote:

Precis! Förresten – var är bilderna? 🙂

Trodde också det men den har nog fått fötter.
    Ser du inte bilderna? Är det någon mer som har problem? De är upplagda med Photobucket.

96 V4 1975 ”Bollen”

phermansson
    Deltagare

Jag ser bilderna. Nackdelen med att använda Photobucket istället för vår egen uppladdningsfunktion är att forumet inte klarar att fixa storleken på dem så de blir för stora, de får inte plats i layouten.

minge
    Deltagare

Vilken verision av tändkasset har du, är det 3.6 är det vanligt med dessa felkoder på din årsmodell. Hade en sån på min 9-5:a, CE-lampan lyste till o från i 3 år, bytte till en begagnad 3.7 så försvann problemet.

Mvh Micke

Janne Hagnell
    Moderator

3.6…3.7…. Allt jag vet är att den är svart… :duck
    Hur vet man vilken det är? Och är alla svarta innebördes utbytbara? Funderar på att köpa en beg på skroten och där står bara att det är från en 2005:a.
    Var på mellandagsrea idag 😡 men hann in på Biltema och fixa nya hjulsidor som jag och dottern monterade på studs. Så nu ser Blåsan lite mer presentabel ut. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

minge
    Deltagare

Sitter en etikett på undersidan, se bild
    En 05:a har förmodligen en 3.6 om den inte har blivit utbytt.
    Rekomenderat är att få tag på 3.7

Janne Hagnell
    Moderator

Aha! Och 3.7, det är antingen -06 och uppåt eller tidigare som fått bytt?

96 V4 1975 ”Bollen”

saaboscar
    Deltagare

Nämen! En till Janne 😀 Såg gööörfin ut, härlig färg också 😀 Grattis!

Janne Hagnell
    Moderator

@SaabOscar wrote:

Nämen! En till Janne 😀 Såg gööörfin ut, härlig färg också 😀 Grattis!

Jajamen!! :CE Och tack! :CH
    Ja, Blåsan fick bekänna färg under dagens långtur som gick helt utan vare sig tänd motorlampa eller krånglande larm. 😀 Upptäckte dessutom orsaken till att intervalltorkaren betett sig underligt: Det ÄR inte intervalltorkare, bilen har regnsensor!! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

När innerbelysningen idag speglade sig i klimatanläggningens display så insåg jag att den inte alls är helt trasig, den lyser bara inte! 😀 När ljuset faller i rätt vinkel ser man precis vad där står. Någon som åtgärdat belysningen på displayen och kan ge lite mekråd?

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Ny begagnad DI-kassett modell 3.7 beställd! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 226 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.