Saab 9-5 Aero SportSedan 2005

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 Aero SportSedan 2005

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    nisset16
    Deltagare

Hej på er,

Nu har jag brutit mitt löfte om att aldrig mer äga en 9-5. Tycker de är mkt trevligare med äldre Saabar så jag får väl kalla detta lite av ett återfall till ungdomen.

Hursomhelst, måste ju börja med historian om hur vi hamnat här. Brorssonen är ju som bekant mekaniker och lånar ut lyft till mig på hobbykvällar på jobbet. Denna kvällen åkte jag min svarta 900s för att byta hjullager och spindelleder. Han skickade via telefon bild till en gammal skolkamrat från fordon som också är ”saab-fantast”. Frågan om bilens pris lät inte vänta på sig, men jag förklarade att den inte var till salu. Efter några dagar ringer vederbörande till mig och frågar om han får kolla på bilen. Jag säger att vi kan ses och snacka saab och kokar kaffe på lördagsmorgonen. Han kommer som planerat och har med sig sin ”klenod” en 2005 9-5 Aero SportSedan.
    Har alltid gillat sedanen.
    Denna har bara gått drygt 12000mil.
    Luktar nytt av lädret.
    Smidigt och bekvämt med automat.
    Han frågar om jag vill prova en runda. Klart jag vill,
    Har aldrig känt en original Aero som går såhär ”hårt” och rätt.
    Jag erbjuder han att köra 900:a en sväng.
    En till kopp kaffe.
    Han frågar, vad känner du Nils, ska vi byta?
    Ja ta mig tusan vi byter!
    Allt går fort, appen tas fram och jag är ägare till en låg-milad Aero. Försäkring ordnas direkt, ISO-fix barnstolen kopplas fast höger bak och jag åker till Ica med familjen som om världen låg för mina fötter!!

Nåväl, allt är inte guld som glimmar. Denna bilen behöver jobb, men kommer efter min behandling förhoppningsvis förvandlas från en oslipad diamant åter till sin forna glans. Mer om det senare, avser uppdatera löpande.
    Målet är en fin och välfungerande bil. Som inte heller i fortsättningen ska brukas vintertid.
    Kanske är det för tidigt, eller i alldeles rätt tid man sparar på sig en fin lågmilad Aero av sedanmodell?

Inser att första bilden av bilen var i luften på lyften, så då vet ni redan att jag satt igång:

F7D026D9-46B8-493D-959A-3064B65AF73E

Mvh Nils

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Grattis! 9-5 är härliga vägvagnar!🥰

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

nisset16
    Deltagare

Tack Janne!
    Har haft ett helt gäng tidigare och trodde de var färdigt med dessa. Men är jätte-nöjd ännu så länge.
    Och jag hade ju 3st 900 turbo, de räcker gott med 2st av samma modell 👍🏻😊

Grattis! 9-5 är härliga vägvagnar!🥰

Wow!
    En optimal 9-5!
    Jag har respekt för detta byte!
    Lågmila 9-5 är nog väldigt ovanligt…

M.Broberg
    Deltagare

kul! 05 automat, har du rattpaddlarna med? är ”typ” samma låda som i min 9-3, helt ok för o vara så gammal bil, klart bättre än den 4 växlade.

Finns planer på att jag och kompisen ska bygga tysklands-bil till nästa år, en 9-5 med T5 botten, 19T o lite sånt smått o gott. Får la se om det blir verklighet.
    Frågan jag ställer mig är Sedan eller Kombi…. Sedan kanske är tystare? samtidigt lastar få saker som en 9-5 kombi med ihopfällbar hatthylla och med det utdragbara lastnätet..

Det är bara synt att dom började tumma på kvaliteten på bilarna så snabbt, först med första facelift och sen med allt småskit och rostskyddet från 05 🙁

just det!
    taklucka?

• Det här svaret redigerades för 1 vecka, 6 dagar sedan av .
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Supertrevligt!

Tycker du ska:
    1. Plocka ner trösklarna och ta tag i hundbenen direkt!
    2. Momentstag från PF till växellådan
    3. En liten vinge bak, kika på Björns pärla!
    4. Fälgar
    5. Tvätta och åka 😊

Min 9-5a har varit i familjen i 10 000 mil och 9 år.
    Visst finns rost men skicket är ju bättre än brorsans Passat som plockades ut fabriken för fyra år sedan 🤔😉.

Mvh

Mathias

Mer bilder 😁, det här kommer att bli bra!

Då.

20190830_162606

Ps.

Nästan identisk dragbil, både mil, färg och skick!

20190830_162606

Bilagor:
    nisset16
    Deltagare

Wow! En optimal 9-5! Jag har respekt för detta byte! Lågmila 9-5 är nog väldigt ovanligt…

Ja det tycker jag också, men hade gärna haft glas-lucka… Ja lågmilare finns ju, men detta är ju sedan och Aero så kanske lite ovanligt 🙂

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

kul! 05 automat, har du rattpaddlarna med? är ”typ” samma låda som i min 9-3, helt ok för o vara så gammal bil, klart bättre än den 4 växlade.
    Finns planer på att jag och kompisen ska bygga tysklands-bil till nästa år, en 9-5 med T5 botten, 19T o lite sånt smått o gott. Får la se om det blir verklighet. Frågan jag ställer mig är Sedan eller Kombi…. Sedan kanske är tystare? samtidigt lastar få saker som en 9-5 kombi med ihopfällbar hatthylla och med det utdragbara lastnätet..
    Det är bara synt att dom började tumma på kvaliteten på bilarna så snabbt, först med första facelift och sen med allt småskit och rostskyddet från 05 🙁
    just det! taklucka?

Japp, de är paddlarna 🙂 Jag kan skriva under på att de känns som ljusår gentemot den gamla (som jag haft i några bilar tidigare).
    Sedanen är betydligt tystare, och ”ovanligare” (om man jämför med skåpen). Men som du säger, SC är kanon om man ska lasta smidigt eller mkt.
    Håller med gällande snålningen. En sak jag noterade direkt är att bagageluckans insida / klädseln har hål / urstansning för varningstriangeln. Dock har de sparat in på snäppfästen för den, och lagt den i reservhjulsbaljan istället… Vad kan man sparat på dessa 2 snäppen? Dum snålt…

Tyvärr ingen lucka på denna, men soliga dagar åks de cab 🙂 Men de är väl de jag saknar, i övrigt rätt välutrustad.

MVH Nils

nisset16
    Deltagare

Hej!
    Supertrevligt!
    Tycker du ska: 1. Plocka ner trösklarna och ta tag i hundbenen direkt! 2. Momentstag från PF till växellådan 3. En liten vinge bak, kika på Björns pärla! 4. Fälgar 5. Tvätta och åka
    Min 9-5a har varit i familjen i 10 000 mil och 9 år. Visst finns rost men skicket är ju bättre än brorsans Passat som plockades ut fabriken för fyra år sedan.
    Mvh
    Mathias
    Mer bilder, det här kommer att bli bra!

Hej Mathias,

Svarar dig nedan:
    1. Självklart, detta ska göras på semestern.
    2. Denna ligger i bagaget redan, den som sitter där har redan släppt på ”nedre” så kör PF direkt 🙂 Bortskämd numera, så tar den när jag har tillgång till lyften.
    3. Ej beslutat ännu. Vad har Björn, Hirsch-läppen? Har en brovinge (3-fästen) liggandes original annars. Gillar den modellen också. Vart får jag annars tag på ”lillen”?
    4. Fälgar är löst, ska försöka hinna uppdatera bara 🙂 Blir EJ original på denna.
    5. Hahaha, bytte 25/4 och har redan tvättat 5ggr….Har hunnit åkt några mil iallafall (1/4 tank) V-Power.

Din ser ju sjukt fin ut! Älskar BBS-fälgarna. Ja bara man sköter sin bil så brukar det löna sig 🙂 10000mil i en 9-5:a är ju inget, har haft majoriteten av mina som bruks som rullat 30000+.

MVH Nils

Mathias
    Deltagare

Hej!

Bra, bra. Det här blir suveränt!

Här har du fina bilder på Björns fina:

EDIT, länkar funkar inte, kolla sid 9 i Björns projtråd!

Vill du ha lite Hirschlikt ohj om du mot förmodan inte får tag på orginal så kila på Scstyling EDIT länk funkar ej.

Du fixar lätt bort kolfibern, litar på dig 😊.

Tycker du ska avvakta med brovingen, den är så STOR.
    Med Björnstyle får du typ 9-3ss Aero likt, typ BMW M5 ala E39.

Rickard gjorde det på sin 9-5 Viggen på tiden set begav sig 😮, tiden får fort när man har kul 😋.

Tack, kul att höra att du gillar den!

See fram emot att se fälgvalet 👍.

Sådär ja där har du mina åsikter från läktaren, trevlig helg!

Mvh

Mathias

nisset16
    Deltagare

Allt är inte guld som glimmar!

Skämt å sido, hade koll på att även denna (som nästan alla) gamla bilar krävde vissa insatser.
    Dock har den komplett servicehistorik, med service utförd varje år.
    Kan inte minnas att jag haft en 15-år gammal bil som haft det innan, men de kanske är vanligare än man tror?

Började med en rejäl service, även om boken stämplades med service i oktober 2019.
    Olja + filter Saab Dexos2. Multirem, bromsvätska samt luftfilter. Skippade tändstiften, förklaringen följer.

Vi börjar med en klassiker:

CB307F22-5513-49AA-A454-68B533E27174

Följt av en bagatell:

F81EFC62-CB0F-4EF8-A4C0-A2283175F8A9

En dyr klassiker:

CAB6F8E4-E523-4A56-AFB5-443A674D1289

Kommer mera:

SPA parksensor…

852CDA7D-0144-420B-8741-5D1F4FEAB2E9

Sen glappade dörrkontakt höger fram, blinkers fram båda sido sprickor m.m.
    Jag är kanske petig men vill ha den i gott skick..

Hem och planera…

Mvh Nils

Bilagor:
    nisset16
    Deltagare

Kvällsjobbet en dag vart att polera strålkastare samt montera nya blinkers. De gamla var i uselt skick.
    Körde 400, 800, 1200 samt slutade med 2000 papper på strålkastarna. Sen polerade jag dem i tre steg.
    Nöjd med resultatet. Saab emblemen fram/bak är nya original.

Innan:

AF233513-21BB-43EE-96B7-7880D7B19251

8C30C3C4-8D21-409F-8E59-573FC6F8B1DE

124C81C5-C779-4939-874A-349B8C942E1B

Efter:

C743D451-71CB-4BC7-A685-5C940D7AB272

Monterade också silver vision blinkers lampor (silver släckt, orange tänd).

8337B925-CE61-4F43-BEA7-6642CB762E07

3BB23DE2-F20C-4990-9D7D-D818048AA311

4626BCAC-A7FD-45C7-AB9C-A47D7F84DCFC

48284046-18A9-4058-8F53-5B8888524E76

Mvh Nils

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Tack för uppdateringen!
    Samtliga defekter känns igen 😋.

Jag tycker glödlampor i p-ljuset gör underverk då xenon är vita och orginal p-ljus är gula vilket jag stör mig på.
    Att byta krävs antingen att man varit barnmorska eller inbrottstjuv, trångt bortom att rimlighet!
    OBS, det står fel i instruktionsboken det går INTE att rycka i kablarna (utan att de går sönder)

Snyggt med lyserna, handslipat med sandpapper och maskinslipat med maskin?

Mvh

Mathias

Ps.

Hjulen skymtar fram 😊

Mathias
    Deltagare

Hej!

Byte av skydd för växelspaken hittar du på Youtube, sök på:

”Saab 9-5 gears up with some new covers! [TLC]”

Mvh

Mathias

nisset16
    Deltagare

Hjulen såg för bedrövliga ut, gillar annars 5-spoke EVO fälgarna. Konstiga skador mitt på ekrarna, inte klassiska kantstötningar. Botemedel fanns i garaget. Lördagskvällen var räddad med lite fälgputs.
    Så dessa tänker jag glida med. 18” 8,5” breda ET35. Ett säkert kort med andra ord.
    Fälgkanten är polerad med ett centrum i mörkgrått. Tycker de gör sig bre emot silver 268.
    2 av däcken är Michelin Pilot Sport 2, 2 sämre BF Goodrich som byts efter denna sommar.
    Däcken är 225 breda med 40 i profil.

B3CA60BA-5F4F-4BF3-8AFA-CB565875A179

På bil

20424487-99B4-4A06-9108-ABBCFF3CB41B

DA93FB2B-E041-49BA-94A3-3B6B3B2247A1

Mvh Nils

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.