Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

• Detta ämne har 142 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-03 11:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Ja, så var affären klar och utanför står hon och glänser, Bottilias efterträdare Bamsan. En lätt bedagad skönhet på elva år och knappt 26 kmil. Tillika min första turbo, inte minst viktigt! :race
    Med bilen följde en diger lunta papper som visar att hon, liksom så många vita bilar och tillika både Bottilia och Bimsan, började sitt liv som företagsbil. Till på köpet gick hon hos Saab själva samt ANA i Trollhättan och därmed också exemplariskt servad, något senare ägare också ägnat sig åt. Bla kan jag utläsa att vevhusventilationen är uppgraderad 2009 – mot version sex hoppas jag (ska inspektera detta närmare). Ett annat glädjeämne är att kopplingen byttes 2010. :CE
    Rost finns i vanlig ordning lite vid bakre hjulhusen samt en rejäl blaffa på tanklocket, se nedan. Dock håller jag på att göra iordningen ett annat, vilket var Kvällens gåta igår. Mer allvarligt är att SBP satte upp rost på bägge främre länkarmarna som bra-att-veta i våras. Får kika på dem innan nästa besiktning.
    SID:en är förstås totalt oläslig men man är ju flink med strykjärnet, så det ska väl lösa sig… :h
    Men i första hand ska jag nu njuta av att köra turboladdat! :race

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

Och ja, om ni undrar så är Bamsan en lite ort i närheten av Tingsryd… :duck Men sedan är bilen ju också bamsigt stor och namnet sitter som en smäck ihop med Bimsan och Bumsan. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Morten S.
    Moderator

Grattis med turbo SAAB!

Har du noen planer for den, eller skal det bare være en hverdagsbil?
    Dersom det ikke er gjort oppgraderinger så er jo hjuloppheng og understell på 9-5 1998-2001 ikke mye å skryte av.
    Sportsunderstell gjør underverker.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Janne Hagnell
    Moderator

Tack! Den är tänkt som bruks, men det är ju kul med lite turboknuff i vardagen. :race
    Upptäckte på vägen till jobbet det som förre ägaren pratade om, att bilen har svårt att komma upp i temperatur. I stan och stillastående ligger den ok, men på landsväg är den väl kall. Termostaten ska vara bytt men problemet försvann inte; vad skulle det annars kunna vara? Funderar på att byta termostat igen, för säkerhets skull. De är ju inte jättedyra. De är ju inte jättedyra. 🙄
    Sedan varnar SID:en för något men det går förstås inte att se vad det står, möjligen slutar det på ”right failure”. En höger baklampa är trasig så jag hoppas på det. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Morten S.
    Moderator

Jeg hadde tilsvarende problem med min 2002 9-5 og da ble det byttet temp.giver(e)

Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Janne Hagnell
    Moderator

Givare? Är det både till mätaren och till motorstyrningen? Vet du var de sitter?

96 V4 1975 ”Bollen”

Morten S.
    Moderator

Mener de satt på blokken og at det var 2 stk.

@Janne Hagnell wrote:

Givare? Är det både till mätaren och till motorstyrningen? Vet du var de sitter?

Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

William
    Deltagare

Sjysst kärra :race

Härligt Janne!! Ser riktigt fin ut! Grattis.

Nu saknas bara en klappsänkning stor donkadonka låda och en runtomtoning så är den klar sen :mrgreen:

Janne Hagnell
    Moderator

Tackar! :AP Men jag lyssnar mest på P1 så standardljudet får nog räcka… :duck
    Lite annan utrustning blir det nog vad det lider, men just nu är prio på SID:en (det var visst den trasiga glödlampan den varnade för, men det är ju skönt att slippa gissa) samt fräschare tanklock. Ja, å så vore det skönt att få ordning på temperaturen, då.
    Det lilla jag nu hinner med mellan allt spacklande, slipande, målande och tapetserande för att få vårt inred-garaget-projekt klart någon gång. :WH

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

@Morten Strandmoe wrote:

Mener de satt på blokken og at det var 2 stk.

@Janne Hagnell wrote:

OK, har kollat i Haynes vhb och hittat två tempgivare: En i blocket som är till motorstyrningen och en på termostathuset som är till mätaren på instrumentpanelen. Ägnade mig sedan åt lite logiskt tänkande, rätta mig gärna!

Två möjligheter:
    1) Kylvätskan har rätt temperatur.
    2) Kylvätskan har inte rätt temperatur.

Om 1) så är en eller bägge givare trasiga. Om bara den ena är trasig måste det vara den till mätaren, eftersom den visar för lite.
    Om 2) så kan jag inte komma på något annat än termostaten som kan ge för låg temperatur (till skillnad från för hög som ju kan ha många orsaker). Möjligen skulle elkylfläkten kunna gå konstant eller att det ligger något fel i ACC-systemet som drar värme, men det känns långsökt.
    Förre ägaren sa att Check engine lyste pga för låg temp tills de bytte termostat, men har sedan bara blinkat till en gång. Skulle det kunna vara en luftficka som tillkom vid termostatbytet?
    Nåväl, givaren till mätaren kan man resistensmäta vid olika motortemperaturer och jämföra med tabellvärden. Jag börjar där. Är den givaren OK så borde felet ligga inuti kylsystemet.

96 V4 1975 ”Bollen”

saaboscar
    Deltagare

Grattis Janne! En fulltryckare också…. Vill också ha det men allt kan man ju inte få! Ser fin ut 😀 Alla tre 9-5:or som jag har ägt har haft problem med att tempen sjunker även andras 9-5:or har också det problemet, vet inte vad det kan vara men verkar ju typ vara ett standardfel 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@SaabOscar wrote:

Grattis Janne! En fulltryckare också…. Vill också ha det men allt kan man ju inte få! Ser fin ut 😀 Alla tre 9-5:or som jag har ägt har haft problem med att tempen sjunker även andras 9-5:or har också det problemet, vet inte vad det kan vara men verkar ju typ vara ett standardfel 🙂

Tack! :AP
    Ja, hellre för låg temp än för hög, i alla fall. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

På väg till jobbet ramlade idag tempnålen ner på noll. När jag stannat och tankat och startade igen gick nålen upp. Dock tändes aldrig CE, vilket väl talar för att det är givaren, mao att givaren till motorstyrningen ger rätt värde? Jaja, jag börjar nog ändå med termostaten. Hjälper inte det vet jag i alla fall att jag har rätt temp i väntan på att jag skaffar en givare. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

26 kmil idag! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng