Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

• Detta ämne har 142 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-03 11:58 av .
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 143 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

@Andreas Hermansson wrote:

Man får gratulera!

Tackar! Nu blir Bamsans öde avställning medan Bimsan får gå över sommaren och vi funderar på om hon (Bamsan, alltså) ska säljas till förmån för en mindre bil.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Sudden då!? :wrench

Janne Hagnell
    Moderator

Killen med koll! :CH Jodå, så småningom ska jag nog komma dithän, men först ska jag städa garaget och lägga klart golv där (hälften är ännu grus då jag fick ta in Bimsan lite snabbt vid det oplanerade motorhaveriet). Och före det i pipen ligger att göra klart tilläggsisoleringen i storstugan. Så det är ingen risk att jag blir sysslolös…
    Bamsan är i princip till salu nu, om någon är intresserad… :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Efter måndagens katastrof med Bimsan fick jag idag hastigt och inte det minsta lustigt sätta på sommarsulorna på Bamsan, för att kunna använda henne. Facit av dagen:
    – Två av däcken behöver bytas. 🙁
    – Tjuvlarmet fortsätter att drabbas av random tuppjuck och börjar tjuta och blinka trots att bilen inte ens är låst, och SID:en säger ”Service theft alarm” 🙁
    – Fördelningsspjällmotorn till ACC:n är föga förvånande fortfarande lika trasig som för en månad sedan. 🙁
    – Aerofälgarna är lika snygga och lika gratis som i fjol. 😀 Ja, jag sålde ju faktiskt SE-fälgarna, så jag ligger tom plus. 😎
    – Besiktningen gav mig ”bra-att-veta” på rostiga länkarmar fram, så jag passade på att gå på med stålborste och rostskyddsguck, perfekt att göra i 25 grader och sol! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Vidare kan jag, efter att en månsd ha kört V4:a med i bästa fall 68 hästar, konstatera att det är ett 😈 drag i 2.3t. Men om någon skulle vilja byta en 95:a med spyfälla mot Bamsan skulle jag nog ändå inte tveka – men säg inte det till min fru… :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Simon
    Deltagare

Plocka ur sirenen till larmet, den sitter framför hjulhuset på förarsidan. Av med hjulet och bänd lite i innerskärmen så hittar du den. Är den inte bytt förut så har du den modellen som är ihopskruvad och lätt att dela på. Nya batterier och en översyn av alla lödningar med lödkolven fixar garanterat problemet med att sirenen går igång i tid och otid. Först säger den till genom SIDen, väntar man tillräckligt länge meddelar sirenen snällt av sig själv att det är dags att mata den med nya batteri. 🙂 Alternativt programmerar du bort sirenen eller köper en ny från Saab för styvt 3500…

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Janne Hagnell
    Moderator

Jo, jag gjorde det på Blåsan. Höll väl ett par månader, sedan hade batterierna vibrerat loss. :bh Lödde om dem och satte fast dem ordentligt, höll några månader igen, sedan började det igen och då hade inte batterierna lossnat. Orkade inte inspektera alla lödningar utan köpte en beg sirén på skroten, har fungerat klockrent. Kan tillägga att Blåsans larm aldrig falsklarmade utan det var bara meddelande på SID:en, beror nog på om det rör sig om en dålig lödning eller bara är batterierna som är slut.
    Lång utläggning som väl går ut på att jag nog satsar på en beg sirén igen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Igår ringde dottern hemifrån: ”Pappa, bilen står och tjuter!” 😳
    Så nu är en ”ny” larmsirén beställd från skroten.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Spjällmotorn bytt – check! Nu kan jag åter få luft någon annanstans än rakt i ansiktet. :race
    Larmsirénen byttes i samma veva och än så länge är den tyst. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Bamsan har stått och sovit i tre månader men hoppade snällt igång förra helgen när det var dags för Bollen att gå i vinteride. Eller ja, snällt och snällt, batteriet var tomt, men lite låneström var allt som behövdes.
    Det första jag noterade var att SID:en meddelade dags för service. Så idag blev det byte av olja och filter samt bränslefilter. Det var det senare som i vanlig ordning stod för strulet: Banjokopplingar som har suttit i ett läge på undersidan en bil i bra många år vill inte gärna bli täta igen… :bh Men efter lite micklande fram och åter med olika kopparbrickor slutade droppandet. :wrench Fastsättningsklämman hade dessutom ingått i total symbios med sin fastsättningsskruv, så det fick bli slakt av den och ny, hemkörd klämma. :wrench :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

”Det är när motorlampan tänds som du som mest saknar en gammal, analog bil”
    (Gammalt djungeltrummeordspråk)
    :bh

96 V4 1975 ”Bollen”

sabbe
    Deltagare

Borde du inte ha ett gummiskydd mellan filtret och fästet?

Har egen erfarenhet fått hål i ett filtret med liknande fäste.
    Skav och korrosion gjorde att det gick hål på filtret.
    Det blev dyra mil + brandrisk.

Sabbe

@Janne Hagnell wrote:

”Det är när motorlampan tänds som du som mest saknar en gammal, analog bil”
    (Gammalt djungeltrummeordspråk)
    :bh

Asch! Det är nog bara tänstiftsbyte som behövs.
    ”Vis” av erfarenheten att när lampa lyser har 3 ”verkstäder” testat/ påstått 4 olika fel tror jag.
    Verkstad nr 1 lmm, bränslepump
    Nr2 di vilket känns rimligt med även vevaxelgivare!?
    Nr 3 stift eller di (jag)
    Byte stift sen dess har den varit släckt i 3-4 veckor… tänder sig väl nu… :ID

Janne Hagnell
    Moderator

Nop, men P1110, vilket tydligen är tydligen är tjall på dumpventilen. MEN har jag riktig tur kan det bara vara en vaccuumslang som gått av, säger min Googlesökning. :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”

Gött att kunna läsa ut felkoder. Ibland kan det bli läckage inuti dumpen men det är säkert någon slang som tackat för sig.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng