Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 7, 2014 at 19:10 #62584

      Hmmm, din leder över min…

        januari 7, 2014 at 20:11 #62596

        @Christian Haugsöen wrote:

        Hmmm, din leder över min…

        Trevligt sätt att se på saken! :race

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          januari 12, 2014 at 19:46 #171749

          @Janne Hagnell wrote:

          Ett fall framåt: Idag fick jag bakrutespolaren att funka, vilket ju är skönt så här års. :CE Lite ståltråd in i torkaraxeln var vad som behövdes.

          Gött… Hade du problem med spolningen också? Min t-arm funkar men spolningen har lagt av…. Har fel sökt lite… Det brummar en pump och så men jag blir inte klok på varför det inte “sprutar”….. Men man skall ju ha något som inte funkar…../Patric

            januari 12, 2014 at 19:54 #171732

            Det är ju några meter slang som det kan fallera på… 🙄 På min andra 9-5:a hjälpte inte ståltråd och jag misstänker att felet antingen finns inuti bakluckan eller i övergången lucka-tak. Det kanske fanns en orsak till att Saab vid sista face-liften flyttade spolningen till ett vanligt munstycke ovanför rutan… :duck

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              januari 12, 2014 at 20:26 #171712

              @Janne Hagnell wrote:

              Tittade av en händelse på vägmätaren när jag parkerat hemma i förrgår. 😛

              Så här såg min 9-5:a ut lite tidigare idag. 😉

                januari 23, 2014 at 11:39 #61221

                Bamsan har skrämt mig några gånger nu genom att hosta till vid gaspådrag. Inte direkt utan någonstans över 3000 rpm. Jag har tänkt tändkasett, stift och oxid/glapp i nu nämnd ordning. Började meddet enklaste: Stiften. De gamla såg väl inte precis kassa ut, men nu kan jag bocka av det, i alla fall. :wrench

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  januari 23, 2014 at 14:33 #104180

                  Tycker stiftet ser rätt bra ut. Kollat så ingen slang läcker/sitter lös? Tänker om den inte vill bygga upp tillräckligt tryck och därför hostar till så där.

                    januari 23, 2014 at 16:07 #103235

                    Kan vara värt att kolla, tack!

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      februari 18, 2014 at 22:40 #173336

                      Fascinerande! När jag köpte Bamsan drog hon en del olja , vilket förre ägaren också upplyste mig om. Men sedan en tid drar hon ingen olja alls! Nivån på stickan har varit samma i flera månader! Trevligt men underligt…

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        mars 19, 2014 at 16:45 #174211

                        GRRRRR!! :bh :h 👿 :wrench :ID spjällmotor- 👿 !!!
                        Har plockat bort instrumentpanelen för att komma åt bättre men man behöver ju i princip plocka bort rattstången för att nå övre fästskruven! OM jag får bort den så kommer den INTE att sättas tillbaka! Motoruschlingen får hänga på en skruv.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          mars 28, 2014 at 18:17 #174496

                          Hmm, gjorde jag inget inlägg om att spjällmotorn sitter där nu och funkar? Det gör den, i alla fall, lagom till att vårvärmen kommit.. 🙄

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            mars 28, 2014 at 18:18 #174497

                            Usch det där skulle jag behöva göra på min 9-5a, ser inte fram emot det…. Tror jag kör vidare på korsdrag som ventilation 🙂

                              mars 28, 2014 at 18:23 #174498

                              GRRRR, den som upofann den avtagbara dragkroken skulle ha spöstraff!! :bh 👿
                              Det som bara skulle ha varit en snabb koll inför måndagens besiktning blev istället ett entimmespass efter att låskolven gått av och jag fick plocka loss kroken, få bort kolven, smörja upp allt och återmontera. Men nu funkar den och jag slipper nyckel- 👿 för att demontera eländet. Vilket jag ändå aldrig gör. Min devis är: Har du en så snygg bil att du inte vill förfula den med krok, då har du en bil som inte ska ha krok! :read

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                mars 28, 2014 at 18:25 #174500

                                @falcon wrote:

                                Usch det där skulle jag behöva göra på min 9-5a, ser inte fram emot det…. Tror jag kör vidare på korsdrag som ventilation 🙂

                                Är det luftströmsfördelningen eller höger värme som är kass är det piece of cake. H-vetet sitter på förarsidan.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  mars 28, 2014 at 18:29 #174501

                                  @Janne Hagnell wrote:

                                  @falcon wrote:

                                  Usch det där skulle jag behöva göra på min 9-5a, ser inte fram emot det…. Tror jag kör vidare på korsdrag som ventilation 🙂

                                  Är det luftströmsfördelningen eller höger värme som är kass är det piece of cake. H-vetet sitter på förarsidan.

                                  Inte riktigt orkat riva i det ännu, den ger för mycket värme på sommaren och för lite värme på vintern. Så jag misstänker ju någon reglering som inte riktigt vill vara med längre.

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.