Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

  • Detta ämne har 142 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-03 11:58 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #86135
    Janne Hagnell
    Moderator

    Låter mer som en kass tempsensor, tycker jag. Har du testat att reseta (nutidssvenska…) ACC -panelen? Det är ju lätt gjort.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #86136
    Andreas Falck
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Låter mer som en kass tempsensor, tycker jag. Har du testat att reseta (nutidssvenska…) ACC -panelen? Det är ju lätt gjort.

    Testat det för ett tag sedan och vill minnas att jag inte fick ut någon felkod. Nu har ju såklart panelen blivit helt svart men har en reserv liggandes som får åka i en dag.

    Var sitter tempsensorn i en 9-5a? Kanske kan gå att plocka fram den och se ifall man kan mäta på den. :wrench

    #174504
    Janne Hagnell
    Moderator

    Om jag minns rätt sitter en vid backspegeln och en i ”globen” på panelens ovansida.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174509
    Andreas Falck
    Deltagare

    Får ta och kika på dem när bilen är hemma igen.

    #174519
    Janne Hagnell
    Moderator

    Döden! Idag fixade jag med svärfars Mazda inför besiktningen och vad krånglade förstås? Det avtagbara drag- 👿 !!! :bh

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #53332

    Men jag har haft aldrig problem med dom som suttit på mina bilar… :sry

    (men mina ligger mest i bagaget…) :ROLF

    #53310
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Andreas Hermansson wrote:

    Men jag har haft aldrig problem med dom som suttit på mina bilar… :sry
    Plockar man loss dem hyfsat ofta funkar de förstås bättre. Men poängen med en dragkrok tycker jag är att den sitter där, så är man dessutom skyddad mot parkeringsskador bakifrån. För mig är avtagbara dragkrokar ungeför lika vettigt som om man hade haft avtagbara torkare som man bara sätter dit om det regnar. Mao helt meningslöst.

    (men mina ligger mest i bagaget…) :ROLF

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #53293
    Andreas Falck
    Deltagare

    Påminner om den avtagbara dragkroken farsan hade på sin 9000. Den hade en gång i tiden varit avtagbar 😀

    #50303
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, dragkroken klarade besiktningen, men inte det långa bromsröret till vänster bakbroms. Det som går upp över tanken… Så där fick jag ett rejält extraarbete. :bh Undrars om jag inte skippar att dra det över tanken utan lägger det vid sidan, för enkelhetens skull. Eller vänta, varför inte göra en Saabklassiker och dra det genom kupén? :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #47903
    almegard95
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Ja, dragkroken klarade besiktningen, men inte det långa bromsröret till vänster bakbroms. Det som går upp över tanken… Så där fick jag ett rejält extraarbete. :bh Undrars om jag inte skippar att dra det över tanken utan lägger det vid sidan, för enkelhetens skull. Eller vänta, varför inte göra en Saabklassiker och dra det genom kupén? :race

    Samma rör som jag fick 2:a på också, såg ut att vara ett hel…e att byta det och tänkte då samma sak som du men det gick mycket smidigare och fortare än vad jag trodde. 🙂 drog rören ifrån bränslefiltret och bak och åt sidorna och det gick bra för mig iaf, men man kanske hade en jäkla tur och flyt den dagen..

    Förresten, vilka modeller har bromsrören i kupén??

    #49533
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, bla den du har, V4:a. Även 99 och 900 hade det.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174869
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag gav jag mig på det underkända bromsröret. Nog kan besiktningskillen få godkänt för det nedslaget:

    Kom åt att kapa röret ovanför bakaxeln, så vill det sig väl kan jag skarva där och då är det bara ett par decimeter nytt rör som behövs, och jag slipper demontera tanken. :wrench :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #175036
    Janne Hagnell
    Moderator

    Efter tips av Jim Lundberg i Classic Motor förfärdigade jag raskt en rörbock av en skruv och några brickor.

    Sedan gick det lätt att bocka det nya bromsröret med det gamla som mall och skarva på det ovanför bakaxeln med klämringskopplingen.

    Nu sitter jag på Dekra och väntar på min tur… :ugeek:

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #175037
    Janne Hagnell
    Moderator

    Bamsan godkänd! :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #173463

    Man får gratulera!

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.