Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

• Detta ämne har 142 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-03 11:58 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Låter mer som en kass tempsensor, tycker jag. Har du testat att reseta (nutidssvenska…) ACC -panelen? Det är ju lätt gjort.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Andreas Falck
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

Låter mer som en kass tempsensor, tycker jag. Har du testat att reseta (nutidssvenska…) ACC -panelen? Det är ju lätt gjort.

Testat det för ett tag sedan och vill minnas att jag inte fick ut någon felkod. Nu har ju såklart panelen blivit helt svart men har en reserv liggandes som får åka i en dag.

Var sitter tempsensorn i en 9-5a? Kanske kan gå att plocka fram den och se ifall man kan mäta på den. :wrench

Janne Hagnell
    Moderator

Om jag minns rätt sitter en vid backspegeln och en i ”globen” på panelens ovansida.

96 V4 1975 ”Bollen”

Andreas Falck
    Deltagare

Får ta och kika på dem när bilen är hemma igen.

Janne Hagnell
    Moderator

Döden! Idag fixade jag med svärfars Mazda inför besiktningen och vad krånglade förstås? Det avtagbara drag- 👿 !!! :bh

96 V4 1975 ”Bollen”

Men jag har haft aldrig problem med dom som suttit på mina bilar… :sry

(men mina ligger mest i bagaget…) :ROLF

Janne Hagnell
    Moderator

@Andreas Hermansson wrote:

Men jag har haft aldrig problem med dom som suttit på mina bilar… :sry
    Plockar man loss dem hyfsat ofta funkar de förstås bättre. Men poängen med en dragkrok tycker jag är att den sitter där, så är man dessutom skyddad mot parkeringsskador bakifrån. För mig är avtagbara dragkrokar ungeför lika vettigt som om man hade haft avtagbara torkare som man bara sätter dit om det regnar. Mao helt meningslöst.

(men mina ligger mest i bagaget…) :ROLF

96 V4 1975 ”Bollen”

Andreas Falck
    Deltagare

Påminner om den avtagbara dragkroken farsan hade på sin 9000. Den hade en gång i tiden varit avtagbar 😀

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, dragkroken klarade besiktningen, men inte det långa bromsröret till vänster bakbroms. Det som går upp över tanken… Så där fick jag ett rejält extraarbete. :bh Undrars om jag inte skippar att dra det över tanken utan lägger det vid sidan, för enkelhetens skull. Eller vänta, varför inte göra en Saabklassiker och dra det genom kupén? :race

96 V4 1975 ”Bollen”

almegard95
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

Ja, dragkroken klarade besiktningen, men inte det långa bromsröret till vänster bakbroms. Det som går upp över tanken… Så där fick jag ett rejält extraarbete. :bh Undrars om jag inte skippar att dra det över tanken utan lägger det vid sidan, för enkelhetens skull. Eller vänta, varför inte göra en Saabklassiker och dra det genom kupén? :race

Samma rör som jag fick 2:a på också, såg ut att vara ett hel…e att byta det och tänkte då samma sak som du men det gick mycket smidigare och fortare än vad jag trodde. 🙂 drog rören ifrån bränslefiltret och bak och åt sidorna och det gick bra för mig iaf, men man kanske hade en jäkla tur och flyt den dagen..

Förresten, vilka modeller har bromsrören i kupén??

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, bla den du har, V4:a. Även 99 och 900 hade det.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag gav jag mig på det underkända bromsröret. Nog kan besiktningskillen få godkänt för det nedslaget:

Kom åt att kapa röret ovanför bakaxeln, så vill det sig väl kan jag skarva där och då är det bara ett par decimeter nytt rör som behövs, och jag slipper demontera tanken. :wrench :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Efter tips av Jim Lundberg i Classic Motor förfärdigade jag raskt en rörbock av en skruv och några brickor.

Sedan gick det lätt att bocka det nya bromsröret med det gamla som mall och skarva på det ovanför bakaxeln med klämringskopplingen.

Nu sitter jag på Dekra och väntar på min tur… :ugeek:

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Bamsan godkänd! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

Man får gratulera!

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.