Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-5 SE 2.3T 2001: Bamsan

• Detta ämne har 142 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-03 11:58 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 143 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Medan jag rostskyddade upptäckte jag fö att värmeskölden till slutdämparen var lös. Har trott att något varit sönder i bakvagnen då det dunkat över varje gupp men med lite tur var det bara plåten, som nu är fastdragen i reservhjulsbaljan med farmarskruv. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

gnestakalle
    Deltagare

Låter seriöst. :h

Mvh GK

Janne Hagnell
    Moderator

Seriöst ändamålsenligt, i alla fall. Nu vart det tyst över guppen! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Haha, Tradera är fascinerande! Efter att ha sett flera instrumentbrädor i trä till 9-5 gå för 3-500 kronor spanade jag nu på en som länge låg på 21kr och som jag till slut vann för 52kr! :czy Enda skillnaden mot de andra var att växelspaksdelen såldes separat och den vann jag nästan för 26kr innan en snubbe tryckte förbi mig på slutsekunderna och fick den för 79 kr, alltså mer än för panelen! :duck
    Sörjer inte över växelspaksdelen, den klarar jag mig utan. Nu ska Bamsan bli en woodie! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Igår fick Bamsan ny motorolja och filter. :wrench Hade tänkt byta växellådsoljan också, men där fick jag tji! :bh Påfyllningspluggen fick jag loss med längsta förlängaren men avtappningspluggen… Den sitter ju så tight in på en balk att det enda jag fick dit var en bit med ringnyckel på, och det var alldeles för klent: Ringnyckeln vred sig runt sin egen axel när jag slog på den. :sad
    Så nu blir det till att ladda om och svetsa ett specialverktyg. :weld

96 V4 1975 ”Bollen”

William
    Deltagare

Jag köpte nedan sats på Jula och sågade av kortändan till hälften ungefär. Då gick den mellan balken. behövs en extra hävarm, tex en typ 19 ringnyckel som träs över insexnyckeln och får agera bändarm. 🙂

http://www.jula.se/insexnyckelsats-10-delar-033009

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, jag gjorde också så men kapade för långt, tyvärr. Så nu är planen att ta den avsågade biten och svetsa på en rejäl hävarm. :weld :h :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Efter en kylig morgon blev dagen riktigt varm och skön, perfekt väder för att åtgärda rostfläckarna som jag fullagade i höstas och som rosten börjat slå igenom ordentligt på. Noggrann slipning och några lager 2k rostskyddsgrund senare 😀 :

96 V4 1975 ”Bollen”

Ser ju jättebra ut på bild! Man anar ingenting. Kul!

Janne Hagnell
    Moderator

Tack! Tyvärr är det rostskyddsfärgen som stämmer bäst, liksom på Bimsan. Grund-och topplack är kritvitare, så jag måste skaffa originallack också.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

@Janne Hagnell wrote:

Tack! Tyvärr är det rostskyddsfärgen som stämmer bäst, liksom på Bimsan. Grund-och topplack är kritvitare, så jag måste skaffa originallack också.

…fast min gamla sprayburk med Volvovit räddade mig även denna gång!

Inte spot-on, men det duger. 😎

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag masade jag mig äntligen till att hämta den Traderavunna träpamelen.

Behöver lite puts men den är hel och för 52kr är jag också helnöjd! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

…och idag tog jag i trä och det blev ju inte halvt fult. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

William
    Deltagare

Mycket stiligt! 🙂 :CH

Janne Hagnell
    Moderator

Appropå forumdiskussionen om besiktningsmän så hade jag och Bamsan turen att få en Saabman idag. 😀 Snubben hade haft Saab sedan 1974 och avslutade kontrollerna med att säga ”Det var ju inga problem det här, men fattas bara annat, det är ju en Saab!” :CE
    Så nu får Bamsan rulla på ett år till, utan så mycket som ett bra-att-veta i bagaget. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 143 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng