Saab 90 `85

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 90 `85

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 90 `85

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 229 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 10, 2016 at 09:09 #395529

      Svår med ”udda” däck. Säljer ju lite däck men har aldrig hört talas om Nordxx…. Det är kanske någon regumering? Finns fina däck å köpa på nätet eller tester att läsa. Titta på däck med etikett som berättar om förbrukning, våtegenskaper och buller. Tysta däck tar som regel slut fortare men det gör kanske inte så mycket på en sommarbil som inte körs jättemycket. Spara vinterdäcken på turbo 85, få iordning plåtisarna med nya däck så kan du ju byta hjul efter humör…. Standard dimension är väl 175 enligt boken har jag för mig…svårt att få tag på?

      175/70R15 som är original är riktigt dyra, är typ bara classic däcktypen som finns i det. Så det blir nog 185/65R15 eller möjligtvis 195/65R15. Första dimensionen är ju den jag kör på med vinterdäcken och de känns ju bra.

      Sant att man kan ju byta fram och tillbaka om man låter vinterdäcken vara kvar på turbo 85, kan ju köra dem på sommaren också om det är så. Vore ju optimalt egentligen att ha båda tillgängliga.

        april 10, 2016 at 11:53 #395534

        Jag tycker 99/900 går betydligt bättre på smala däck. På senare og900 är ju 185/65 15 standard, men jag tycker det märks att bilen ursprungligen inte är konstruerad för det.
        Brukar köpa mina däck på däckonline.se, vilket även genererar jobb åt Andreas… 😉
        Där finns faktiskt även 155 15 till V4:orna till en mycket rimlig peng.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          april 10, 2016 at 12:24 #395535

          Kikat på däckonline, 1106 för billigaste 175/70R15 däcken på däckonline.se, så tror det får bli lite modernare dimension för att hålla nere kostnaden något. Det är Vredestein Sprint Classic som det skulle bli isf.

          Funderar på Bridgestone Turanza T001, blir billigare än däcken jag inte känner till vad det är ens. Och Bridgestone brukar ju vara bra.

            april 10, 2016 at 12:34 #395536

            Ok, ja, jag har sett 155:or för >2000kr/styck, så jag skulle nog tycka att kring 1000kr är okej. Men moderna dimensioner går förstås att hitta betydligt billigare.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 10, 2016 at 14:08 #395539

              Satsa på 185/65 (eller 195/60 tsom blir lite tungstyrt) INTE 195/65 dom tar i skärmkanten bak på vänster sida om du kör med passagerare eller kultryck…
              Ordnar med montering, inga bekymmer! …bara restiden då….

                april 18, 2016 at 16:11 #395918

                Satsa på 185/65 (eller 195/60 tsom blir lite tungstyrt) INTE 195/65 dom tar i skärmkanten bak på vänster sida om du kör med passagerare eller kultryck… Ordnar med montering, inga bekymmer! …bara restiden då….

                Blir nog 185/65 för de gillar jag på vinterdäcken. Ja restiden är ju lite seg, annars hade jag absolut handlat däck av dig. Men borde hitta någon lokal monterare, tänkte bara vänta in att ruschen med folk som behöver ha sommardäck på bruksbilen skulle avta vilket borde vara nu.

                  april 19, 2016 at 20:50 #396173

                  Såklart!
                  Men det finns många som åker på dubb fortfarande…

                    maj 31, 2016 at 17:05 #398054

                    Jaha dåligt med uppdateringar här…

                    Har kört lite släp med Snövit, gick riktigt bra trots att björkveden vägde mer än vad man trodde! Har dragit mig lite för att köra med M+S däcken eftersom “man ska ju ha sommardäck på sommaren” men ett par mil har det blivit utöver vedkörnigen.

                    Beställt däck nu, ska åka till däckfirman på fredag och få sommardäcken monterat på plåtisarna. Gubbstuk ska det bli! 🙂

                    Hade lite problem med tomgången som vandrar iväg när Snövit blivit varm, trodde att jag hittat felet att en vajer var lite spänd men det blir fortfarande. Operation kika om hon drar tjuvluft eller om någon vaccumslang är dålig står på agendan. Förhoppningsvis blir det inte allt för många gråa hår under felsökningen.

                    Ska kika lite på bromsarna också, tyckter att handbromsen som tog bra från början har börjat ta lite sämre igen. Klonkar lite när man backar och bromsar också men bromsarna känns som vanligt i övrigt. Misstänker att man får skruva lite till inför besiktningen.

                    Börjar bli dags för en tvätt igen, mer bilder kommer när sommardäcken är på plats 🙂

                    Lite bilder på våra äventyr.

                    2016-04-30-09.09.59

                    slap1

                    slap2

                    • Det här svaret redigerades för 7 år, 10 månader sedan av Andreas Falck.
                    • Det här svaret redigerades för 7 år, 10 månader sedan av Andreas Falck.
                    • Det här svaret redigerades för 7 år, 10 månader sedan av Andreas Falck.
                      maj 31, 2016 at 22:22 #398067

                      Ang tomgången så kan det vara dags att justera tempraturkompensatorn.
                      Klonket beror på att det blivit ett litet spel på glidytorna för “bågen” till det yttre belägget. Det byter ju läge när man bromsar baklänges.
                      Handbromsen kan vara besvärlig att få till, justering kvällen före…men det brukar gå att få bra kläm i den om bara hävarmen på oket kan ha hela rörelsevögen å inte gå trögt tillbak tex.

                        juni 1, 2016 at 14:35 #398091

                        Klonket brukar kunna vara ett tecken på välskötta bromsar, dvs att grejerna inte bekat fast.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juni 1, 2016 at 21:32 #398096

                          Klonket brukar kunna vara ett tecken på välskötta bromsar, dvs att grejerna inte bekat fast.

                          Exakt!
                          Annars kan det gnissla av anliggande bromsar när man backar….

                            juni 1, 2016 at 23:38 #398103

                            Ang tomgången så kan det vara dags att justera tempraturkompensatorn. Klonket beror på att det blivit ett litet spel på glidytorna för ”bågen” till det yttre belägget. Det byter ju läge när man bromsar baklänges. Handbromsen kan vara besvärlig att få till, justering kvällen före…men det brukar gå att få bra kläm i den om bara hävarmen på oket kan ha hela rörelsevögen å inte gå trögt tillbak tex.

                            Temperaturkompensatorn, var sitter den?

                              juni 24, 2016 at 23:00 #399152

                              Såhär blev hon när sommardäcken kom på:

                              Sommardäck på!

                              Tycker plåtfälgarna passar riktigt bra 🙂 Blev att åka till tidningen Klassikers träff i Norrköping den 19/6, vilket var en trevlig tillställning.

                              Allt är dock inte soligt på vår himmel, märkte när jag körde att kopplingen betedde sig lite skumt och när jag skulle backa in på en parkering efter träffen var det stört omöjligt att få i backen… Skulle träffa lite bekanta så operation felsökning fick vänta.

                              När jag testade kopplingen senare så tyckte jag att den funkade och växlarna gick lätt att få i igen så jag rullade hemåt. När jag skulle parkera hemma märkte jag exakt samma problem igen och nu var även första växeln omöjlig att få i men tvåan och trean gick att få i.

                              Försökte felsöka lite snabbt hemma igen men började krokna lite… Tog ut Snövit igen under veckan och då märktes inte problemen av igen så vi gav oss ut på en tur. Återigen funkar allt bra i början men när man åkt ett tag och använt kopplingen så börjar det strula…

                              Kände nu när jag parkerade att det hon inte riktigt frikopplar utan man kan börja åka framåt när kopplingen är nertryckt. Så här står vi idag.

                              Ska jaga upp lite mekhjälp så att denne kan trycka på kopplingen medans jag själv inspekterar förloppet i motorrummet. Kan det vara värt att försöka lufta kopplingen? Tänker att jag gärna slipper riva kopplingspaketet om det kan tänkas hjälpa… Eller är det något annat som jag ska felsöka istället?

                              Pedalen tar rätt långt ner, så känns som det är något med slavcylindern? Förvisso, om jag åker på och ta ner allt kanske det är lika bra att byta allt? Någon kanske har lite koll på vilka verktyg man behöver för att få isär och ihop kopplingen?

                                juni 24, 2016 at 23:09 #399155

                                Det är nog så att någon av cylindrarna är på väg att ge sig. Det kan gå att förlänga livet med att “lufta” igenom ny vätska. Det finns ju flera beskrivningar här på hur jobbet går till. Kolla regins senaste inlägg…
                                Jag tycker oxå dom är snygga med orginal fälgar!

                                  juni 24, 2016 at 23:55 #399157

                                  Ah, misstänkte lite att det skulle bli mer jobb än bara “lufta”. Såg Regins tråd nu, det där verktyget såg ju himla smidigt ut!

                                  Försöker med en snabbfix med “luftning” annars får det bli att skruva lite mer. Man vill ju såklart helst ha sånna projekt vintertid och inte när man vill köra runt 🙂

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 229 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.