Saab 90 `85

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 90 `85

  • Detta ämne har 226 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-30 20:30 av .
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 227 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #442819
    Andreas Falck
    Deltagare

    Kom ihåg sexkantshylsa!

    Japp sexkantshylsa blir det.

    Tyvärr ser det ut som åtmiinstonde försäsongen för Snövit är körd… Lyckats dra knät åt skogen så behöver fokusera på att få till det innan jag kan fortsätta skruva bilar. Väntar fortfarande på domen om det räcker med sjukgymnastik eller om jag måste operera.

    Blir nog avställning medans jag är på sjukgymnastik, hoppas dock få ihop tills besiktningen i september om jag nu inte opereras i knät.

    #442841
    Janne Hagnell
    Moderator

    😢

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #442844

    Nej fy!
    Detta var tråkigt, tur du inte köpt en bil till då…
    Hoppas på bättring!

    #442880
    Andreas Falck
    Deltagare

    Nej fy! Detta var tråkigt, tur du inte köpt en bil till då… Hoppas på bättring!

    Jepp tänkte på det också när jag hoppade ut med kryckor i garaget och kollade på oordningen runt 90an…

    #444862
    Andreas Falck
    Deltagare

    Nu har jag fått lite assistans med skruvningen så nu är drivaxeln ute ur bilen. Dock så verkar inte den köpta drivknuten från Saabklubben passa på min axel, ser inte alls ut som om dimensionen stämmer överens trots att den skulle vara till en 90a enligt beskrivningen. Finns det olika tjocklekar på drivaxeln till Saab 90? Får ju såklart behålla den yttre knuten jag redan köpt men inte så sugen på att köpa ytterligare en från annan leverantör och den inte heller passsar så därav min fråga.

    #444863
    lsoderlund
    Deltagare

    Märkligt, kan inte tänka mig att det skulle diffa mellan 99/90 eller og900 för de delen…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #444864

    Det kan vara så att det är ett skifte 86 någon gång…Det blev andra ”drivklockor” oxå.
    Någon som vet bättre?

    #444869
    Andreas Falck
    Deltagare

    Så skulle det nog kunna vara, noterade att de inte riktigt såg likadana ut när jag visuellt inspekterade också. Då kanske det blev lite svårare att få tag i delar helt plötsligt.

    #444885
    lsoderlund
    Deltagare

    Jag köpte via klubben i samband med renovering av min 99 från 83. De passade rakt av. Vad har du för art.nummer på din?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #444894
    Andreas Falck
    Deltagare

    Jag köpte via klubben i samband med renovering av min 99 från 83. De passade rakt av. Vad har du för art.nummer på din?

    Köte denna: https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/899057?category_id=15

    #446767
    Andreas Falck
    Deltagare

    Lite tystnad här, har gjort ett par försök att få ihop bilen igen men det är ruskigt svårt att få ihop något som passar verkar det som…. Fått tag i en begagnad axel med en yttre drivknut i OK skick från en 90 ’86 så då fick jag dit den i bilen igen men sen blev det godnatt när jag skulle dra fast den i navet… Drivknuten passar i navet inga problem, men att få på en mutter har visat sig ett omöjligt projekt, det verkar nästan som om gängorna är lite lite annorlunda än den nya muttern jag fick tag i. Tycker mig inte se någon skada i gängorna på den bättre begagnade axeln heller som kan förklara fenomenet.

    Dessvärre fick jag inte med någon mutter till axeln jag fick tag i så att återanvända den gamla är inte ett alternativ tyvärr. Och den från min gamla drivknut passar inte utan det är samma problem som med den nya jag köpt. Den slitna drivknuten kan jag få på den nya muttern på utan problem så skulle kunna skruva ihop bilen igen med den slitna och hoppas att bara nytt fett kan ge den lite mer mil till i livet men det känns inte så roligt att göra så.

    Ingen som råkar ha bytt yttre drivknut på en Saab 90 som vet en yttre drivknut som verkligen passar? Sett att det finns flera alternativ i reservdelskatalogen men som jag kan se det så mynnar allt ut i att det är samma yttre drivknut tillslut som är den som ersätter samtliga. Som jag skrev i föregående inlägg är jag inte så sugen att slänga mer pengar på en yttre drivknut till som kanske inte passar när den kommer hem till garaget.

    #446768
    Janne Hagnell
    Moderator

    Vad är det som skiljer muttrarna? Diameter eller gängstigning? Lär ju knappast vara tum på den ena i alla fall, som man råkar för på äldre Saabar…😬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #446769
    Andreas Falck
    Deltagare

    Mellan de jag köpte och den som satt på bilen från början, inget. Mellan drivknutarna gissar jag gängstigningen, går att tvinga på muttern men det ”slipar” i gängorna.

    #446773

    Kan det vara så att någon knackat ut drivknutsdamasker så att gängstigningen krympt….?
    Jag kan se om jag har någon mutter över…

    #446774
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Kolla med Kyrk motorsport, där finns det prylar till både Saab 90-99-900 till bra priser.

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 227 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng