Saab 90 `85

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 90 `85

Detta ämne innehåller 226 svar, har 19 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-30 20:30.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 227 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #436588

    saab putte
    Deltagare

    Härlig 90. Så sjukt fräscht och fint det är med vitt när det är i detta skicket. Helt underbart :). Jag kör samma fälg/kapslar på en av mina 99or. Sitter som en smäck.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #438228

    Andreas Falck
    Deltagare

    Härlig 90. Så sjukt fräscht och fint det är med vitt när det är i detta skicket. Helt underbart :). Jag kör samma fälg/kapslar på en av mina 99or. Sitter som en smäck.

    Jag gillar den verkligen! 🙂

    #440941

    Andreas Falck
    Deltagare

    2018-02-17-14.21.26

    Då har man börjat lite med vinterns underhåll… Som jag skrivit tidigare har jag haft problem med en bult som håller bromsoket höger fram så det stog först på agendan.

    2018-02-17-14.21.39

    Som man kan se på bilden nedan var den rätt rund, till viss del mitt eget fel att den såg ut så… Var ite för för envis när den satt hårt som tusan. Men biltemas sats för skadade bultar hjälpte mig att få loss den, knackade på nummer 19 och så var det bara att ta i för allt vad man var värd.

    2018-02-17-15.28.20

    Här har jag fått loss oket helt och tagit bort bromsskivan. Har även lossat muttern till yttre drivknuten. Men frågan är nu hur man får loss drivknuten lättast? Skulle ju helst vilja slippa riva allt för mycket i onödan. Alla tips mottages 🙂

    Bilagor:
    #440982

    M.Broberg
    Deltagare

    Jag har gjort som följer på og900. osäker om det funkar på 90 men en ganska ”universal” lösning

    Avlasta övre bärarmen
    Lossa undre spindelledens 2 bultar samt styrleden.
    Böjj ut spindeln och knacka ut drivknuten ur navet (Jag brukar skruva i muttern sen ta ett stort don så jag inte ens slå på muttern)
    Krävs lite bändande och böjjande för att få till det.

    Lossa inre drivknutsdamaskens slangklämma och dra ur hela drivaxeln ur inre drivknuten och ut på bänken.

    låter lite lättare än det är, kan vara riktigt trångt och jobbigt.

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 2 veckor sedan av .
    #440995

    Andreas Falck
    Deltagare

    Jag har gjort som följer på og900. osäker om det funkar på 90 men en ganska ”universal” lösning
    Avlasta övre bärarmen Lossa undre spindelledens 2 bultar samt styrleden. Böjj ut spindeln och knacka ut drivknuten ur navet (Jag brukar skruva i muttern sen ta ett stort don så jag inte ens slå på muttern) Krävs lite bändande och böjjande för att få till det.
    Lossa inre drivknutsdamaskens slangklämma och dra ur hela drivaxeln ur inre drivknuten och ut på bänken.
    låter lite lättare än det är, kan vara riktigt trångt och jobbigt.

    Kan man använda en fjäderspännare för att avlasta övre länkarmen? Tänker att man pumpar ihop fjädern och trycker dit två spännare.

    #440997

    M.Broberg
    Deltagare

    Kanske det.

    jag brukar lägga ett par klossar under övre länkarmen bara. aldrig funderat på andra alternativ.

    #441075

    Andreas Falck
    Deltagare

    Får nog bli mellanlägg. Tack!

    #441080

    Ja, mellanlägg brukar funka, finns som verktyg till 900orna men vet inte om det finns till 99/90.

    #441450

    Andreas Falck
    Deltagare

    2018-02-28-20.52.20

    Fick syn på en Traderaannons med en SAAB 90 försäljningsbroschyr så den budade man hem. Tyckte det kunde vara en kul sak att ha. 🙂

    Bilagor:
    #441453

    Fränt!!

    #441492

    Andreas Falck
    Deltagare

    Idag blev det till att beställa drivknut från Saabklubben. Passade även på att köpa lite bromsdelar när man ändå var i farten. Så nu börjar förberedelserna för 2018 års körning!

    #441740

    Andreas Falck
    Deltagare

    Idag blev det lite tid i garaget, känt på och släppt det sista (tror jag) för att få loss oket från bilen men gjorde aldrig slag i saken och tog bort det utan jag tänkte fokusera mer på att byta yttre drivknuten. Det gick bra så tillvida att alla muttrar släppte på nedre spindelleden samt även yttre bulten (dvs. den längst ifrån bilen). Men sen var det den inre, det var en helt annan historia. Den yttre släppte utan problem med ett litet slag med hammaren för att få den att börja glida men den inre vägrar helt röra på sig…

    Funderar om det kan vara så att mitt mellanlägg inte var nog vid övre länkarmen så att den inte är helt avlastad på den inre bulten så den nyper fast av den anledningen? Känns inte riktigt som om den borde ha bildat en solid del med länkarmen eftersom den yttre gick lätt att få ut… Sprayade på lite WD40 innan jag tog kväll så det får stå och krypa in lite!

    #441742

    Jag har varit med om att dom suttit så hårt att jag fått dramer nyckel och samtidigt ha någon som slår. Efteråt har bulten varit skrot…
    Prova med gasol om det inte vill ge sig!

    #441810

    Andreas Falck
    Deltagare

    Bra tips! Ska se när jag kan få en kompis förbi garaget så vi kan prova.

    Gasol ska fixas om det inte ger med sig, på något sätt ska man väl få isär det.

    #441821

    Kom ihåg sexkantshylsa!

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 227 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.