SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
- Detta ämne har 58 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-04 10:43 av
9k94.
-
FörfattareInlägg
-
@M.broberg wrote:
kul med en update! kom o tänka på den här bilen häromdan, hitta en liten film från STCS första banträff nere på knutstorp på den 🙂 du tycker inte att fjädrarna är för mjuka? har hört mkt på den punkten faktiskt, även hittat ett recept på biltema fjädrar som ska funka superbt.
Hej!
Kul att du tycker det! Hm, den filmen har jag inte sett, du får gärna länka! 🙂
Däremot finns jag med på den här filmen från slalomen på Mantorp. http://www.youtube.com/watch?v=hh0UyMjpqDE
(Jag 2.10 in i filmen, innan dess Samuelf med sin 9000 Aero och även Shinyhead med sin 900s)Som du ser i den här filmen så är bilen ganska mjuk, jag tror dock att det beror på avsaknaden av krängningshämmare, något som jag som sagt skall
försöka att åtgärda. Sen är jag av den uppfattningen att hårda fjädrar/ stum fjädring inte alltid är vägen att gå, vi lider ju dessvärre
av att asfaltkvalitén på svenska banor ibland är under all kritik. Då tror jag man kan vinna på att åka med lite mjukare bil.
Däremot har jag sett på en del bilder på min bil ”in action” att mina hjulvinklar blir lite hejsanhoppsan vid tuff kurvtagning, INTE ok… 😆
lösningen på detta är helt enkelt att stoppa på lite mer Camber fram genom att justera med mellanlägg samt kanske även kröka bakaxeln en skvätt…Vad är det för spännande recept? vill du inte skriva här så får du gärna skicka ett PM, jag är väldigt vetgirig 😀
Akta dig nu det inte blir en bikupa istället i sommar –
om bilen få Stå för längeVälkommen i ”svart-innertak” klubben
(MEN VARFÖR VITA DETALJER)Hehe, får bygga in en sprayburk med insektsmedel i motorutrymmet… 😀
Vita detaljer? nu förstår jag inte vad du menar, inne i min hjärna ser de svarta ut…. 😆
Jag förstår dock vad du menar, skall förmodligen fixas till…Biltema 67-380 fram
biltema 67-317 bak.har dock suttit kanske lite för mkt på rejsa dom senaste åren. dessa fjädrar verkar gå på många 99or och även någon 900a.
just detta är taget från RallyelwoodFilmen vill du inte se 😛 skakigt o blåsigt. men det märks att däcken ar i, vacker rökbildning i varje kurva 😉 enligt Fuling på rejsa så ska det var aperfekt med stel bakaxel och 0 i camber eftersom hjulen förflyttar sig likadant eller nått. ett uttalande bara jag inte har bra koll på.
EDIT: vet inte om du kollat på nerfrästa spindelleder för mer caster?
beepbeeps 900s tråd är underbar läsning om man vill ha mer koll på og900 på bana http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48533&highlight=saab*” onclick=”window.open(this.href);return false;
februari 16, 2011 kl. 18:13 #182053@M.broberg wrote:
Biltema 67-380 fram
biltema 67-317 bak.har dock suttit kanske lite för mkt på rejsa dom senaste åren. dessa fjädrar verkar gå på många 99or och även någon 900a.
just detta är taget från RallyelwoodFilmen vill du inte se 😛 skakigt o blåsigt. men det märks att däcken ar i, vacker rökbildning i varje kurva 😉 enligt Fuling på rejsa så ska det var aperfekt med stel bakaxel och 0 i camber eftersom hjulen förflyttar sig likadant eller nått. ett uttalande bara jag inte har bra koll på.
beepbeeps 900s tråd är underbar läsning om man vill ha mer koll på og900 på bana http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48533&highlight=saab*” onclick=”window.open(this.href);return false;
Är det inte 67-317 man ska ha i fram och 67-307 i bak på 900? de har jag läst på rejsa
@bixprotman wrote:
Är det inte 67-317 man ska ha i fram och 67-307 i bak på 900? de har jag läst på rejsa
Mkt möjligt, detta fallet är som sagt en 99a, men det torde vara ganska lika?
februari 16, 2011 kl. 18:28 #182055@M.broberg wrote:
@bixprotman wrote:
Det tål att kollas upp snarast 🙂
@bixprotman wrote:
@M.broberg wrote:
@bixprotman wrote:
Det tål att kollas upp snarast 🙂
Kollade listan
FRAM
67-317 73,7N/MM
67-380 52,9N/MM
BAK67-317 73,7N/MM
67-307 82 N/MM
Så dina förslag är lite hårdare. kanske passar bättre på og900?
Tror att Hennings setup är ”den gammla”, finns 2 beprövade vet jag.
@M.broberg wrote:
Biltema 67-380 fram
Hm, det låter intressant… Tål att funderas på! Kul med lite uträkningar och så men för min egen del är det ganska intressant att se hur saker och ting fungerar i praktiken. Har jobbat som heltidsanställd Racingmekaniker i 3 år (för 4 år sen) Och har grejat ganska mycket med inställning av bil, dock en Radical (bakhjulsdriven rörramsbil med suzukimaskin)
Så de erfarenheterna kanske inte väger så tungt i dessa sammanhang.Ang. Däckrök berodde det på att med orginalbromsar låser min bil upp bakhjulen väldigt lätt 😀
Blev bättre med Speedparts bromskit men skulle faktiskt behöva en bromsvåg…Styrlederna har jag inte fräst av, men jag har faktiskt inga större problem med att styra in i kurvorna, och med mer Caster tror jag att Og900:an skulle bli väldigt nervös. Är ju många ”Ban-rävar” som gör detta och jag skall nog skaffa mig en uppsättning bara för att prova.
Tack för länken! skall bli medlem där och läsa på lite! 😎
Mvh Henric
@plankan wrote:
@Widegren wrote:
tror dock att det beror på avsaknaden av krängningshämmare
Jag har främre som bara ligger –
komplett utom de yttre bussningarna vid länkarmarna.
Du kan få det om du vill
Kan tas med till Knutan nu 10/4 eller senare träffar längre uppe…….
Det tackar vi för!!! ❗
Jag skickar ett PM till dig…Mvh
HenricKlarade du dig med Green Stuff beläggen?? När jag hade de på min 9000 när jag körde Mantorp så redan på andra varvet så började bromskraften försvinna efter rakan men de beläggen. De är ju till för gatan bara då de inte är så värmetåliga.
Men sen så är det verkligen en gubbräcer. Fräck som bara den. 😉
Klarade du dig med Green Stuff beläggen?? När jag hade de på min 9000 när jag körde Mantorp så redan på andra varvet så började bromskraften försvinna efter rakan men de beläggen. De är ju till för gatan bara då de inte är så värmetåliga.
Jajemän! de bettar riktigt fint och går dessutom att åka flera banpass efter varandra utan att fejda… (stavning?! 😆 )
Jag misstänker att det finns två faktorer, mycket har med vikt att göra. Min lilla rensade CC väger ju inte så mycket om man jämför med en stor tung 9000…
Sen tror jag även att körteknik spelar in… 🙄
Däremot så höll en uppsättning frambelägg endast två banträffar och ett par trehundra vardagsmil…
Så jag ska försöka få tag på ett annat alternativ och prova med… Tips??Men sen så är det verkligen en gubbräcer. Fräck som bara den.
Dom varma orden tackar jag oerhört mycket för! Kul att folk uppskattar en bil man byggt med liten budget och
efter sitt eget huvud.Mvh
Henric@plankan wrote:
@Widegren wrote:
tror dock att det beror på avsaknaden av krängningshämmare
Jag har främre som bara ligger –
komplett utom de yttre bussningarna vid länkarmarna.
Du kan få det om du vill
Kan tas med till Knutan nu 10/4 eller senare träffar längre uppe…….
Har nu även hittat den bakre hämnare med om du också vill ha den 😆
(Dock inte komplett med mutter/bult)Jag behöver en del (som du redan vet 😉 )
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08@Samuelf wrote:
Äsch, nog ska vi kunna gräva fram en uppsättning krängningshämmare på närmare håll? =)
Rullar in mitt slaktoffer i Pluttens garage idag.
Nån som behöver OG900-delar? Offret har ett kjolpaket. *hint hint* 😉
Det hoppas vi på! 😀
Skall bli sköjj att skruva lite 900:a imorgon med Linköpingsmaffian, då kanske man kan få inspiration till gubbräsern igen… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.