SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
- Detta ämne har 58 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-04 10:43 av
9k94.
-
FörfattareInlägg
-
@Widegren wrote:
Däremot så höll en uppsättning frambelägg endast två banträffar och ett par trehundra vardagsmil…
Så jag ska försöka få tag på ett annat alternativ och prova med… Tips??
Mvh HenricRing och hör med Pean Sweden. Om det finns Carbo Tech XP8 till og900 med det gammla bromsarna. De bromsbeläggen kör jag med på min 9000 till banträffarna funkar fruktansvärt bra. Annars så kan väl Pagid vara ett alternativ.
Mvh Turbo4
@Turbo4 wrote:
@Widegren wrote:
Däremot så höll en uppsättning frambelägg endast två banträffar och ett par trehundra vardagsmil…
Så jag ska försöka få tag på ett annat alternativ och prova med… Tips??
Mvh HenricRing och hör med Pean Sweden. Om det finns Carbo Tech XP8 till og900 med det gammla bromsarna. De bromsbeläggen kör jag med på min 9000 till banträffarna funkar fruktansvärt bra. Annars så kan väl Pagid vara ett alternativ.
Mvh Turbo4
Tack! Det var ett bra tips! Ska ringa å kolla med dom!
Har varit i garaget en stund idag, så UPDATE 2011-03-19! 😀
Knutan med STCS börjar ju närma sig, en träff som jag tycker är självskriven och planerar definitivt att åka på.
Dessvärre kräver ju Gubbräsern en del jobb innan den planen kan gå i lås, först skall en besiktning göras. (blir förmodligen nu i veckan)Jag och Plutonius (Plutten/Kamberg/Sebbe) började med att skruva i bältena bak i bilen, kollade över lite allmänt, monterade godkända hjul och justerade handbromsen så nu skall det bara vara att rulla in till besiktningen och hoppas på det bästa. 😉
Vidare har jag gjort iordning ett set fälgar till min vinterbil/ kanske blivande bruksbil…
Lite bilder på detta? Jajemän!
Jag skrev ju tidigare i tråden att jag tänkte göra något annorlunda med min vinterbil…
Lite udda med Orange 15″ aero med liten polerad kant.. (notera att kanten bara är grovslipad och inte polerad än.
Tänkte prova något nytt även på däckfronten, tyskstuk på en Saab… Kan kanske bli ballt?
Ja… Jag vet att det är extremt och ganska olagligt i och med att däcken är nödhjul, men jag vill ändå testa detta!
Bilen skall sänkas ännu mer sen blir det förmodligen lite spacers för att få juste ”stance/fitment”
Kommer även att byggas en lite annorlunda frontläpp, återkommer med info… 😀
Slutligen en bild på Gubbräsern med nymonterad Chromefront… 😎Beställde även ett nytt Weberinsug igår så förhoppningsvis blir det lite gött motorvrål runt knutan den 10:e…
MVH
Henric@Turbo4 wrote:
Orange är fräckt! 😉 Hoppas att att man kan få se den på Knutan i år.
Skall iaf bli gött att få komma ut på årets första träff. Hoppas att du får ihop bilen tills den 10.e April.
Tack! Kul att du gillar det!
Jaha… Fått lite gjort iallfall, UPDATE 2011-03-29!

Fyra nya R-däck införskaffade, kul att testa något annat än alla andra som åker R888:or från Toyo.
Monterade på gamla hederliga plåtfälgar, som vanligt… 😀
Detta dök upp i postlådan. Insuget paras ihop med dessa…
Provmontering… Fyller inte ut till 100% men ser ändå ganska fläskigt ut.
Nytvättad och sänkt. (1 varv kapade kilen)Nu återstår det att montera förgasarna på bilen samt en rejäl rekond under huven och i kupén, kränga på fräscha gatdäck samt en lättare polering av karossen.
Mvh Henric
Upp med bromspapper! 🙂
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08@Beeos wrote:
Då ses vi på knutan ? 😀
Japp vi sågs där! 😀
Stort ha-begär på denna Og:n
Snyggt jobbat, blir hel grymt.
Skoj att du tycker så! Tack!! Jag är helnöjd med bilen faktiskt… 😀
Upp med bromspapper!
Ja, som Shinyhead antyder finns det faktiskt bromspapper på bilen… 😀
UPDATE 2011-04-16
Förra helgen så var man alltså nere i skåneland på den första bankörningen för året, här kommer redogörelsen!

Största förbättringen för 2011 är dessa Weber 45:or, utöver förknasarna så blev bilen sänkt, fick nya R-däck och lite småputs.
En välbehövlig hjulinställning fixades på jobbet, äntligen står hjulen som dom ska… (Tack chefen!)
Efter en ordentlig tvätt för att få bort vinterns garagedamm, en snabb omgång med polermaskinen och lite vaxning
såg Gubbräsern ut såhär, dags för avfärd!Fredagkväll startades Gubbräsern upp och färden från Åtvidaberg (där jag har mitt garage) till Linköping (där jag bor) påbörjades.
Stannade till och tankade och passade på att öppna huven när jag kom fram till Linköping, ser då att min insugspackning börjat läcka. Ridå!
Snabbt åkte jag till Samuelfs garage som ligger i Linköping. Rev ner insug och applicerade Flytande packning samt en beg. orginalpackning istället för den nya piratpackningen jag satte dit. Provkörning och kontroll, allt är tätt igen… YES! 😀Fredagmorgon, samling vid Ikanohuset med Samuelf, hans bror, Plutten och Longjohn.
Vi satte kurs söderut mot Gnosjö. Longjohn åkte med oss ner till Jönköping där han sedan fortsatte på E4:an ner till skåne där Plankan väntade. Väl framme i Gnosjö satte vi igång direkt. Upp med Gubbräsern i bänk, Nu skulle den få bekänna färg.
Första gången någonsin på rullarna för egen del.
Första ”Pullet” var nervöst, skulle motorn hålla för påfrestningen eller skulle reservdelar skjutas ut i omloppsbana vid maxvarv??
Den höll, och gav hyffsad effekt, 90 Kw för att vara exakt.
Efter det ställdes tändning, bränsletryck och Bänkinnehavaren med stor erfarenhet bytte lite munstycken i förgasarna åt mig.
Andra omgången på rullarna: Maskin kändes betydligt piggare, storknade inte på lågvarv och drog fint i hela registret.
När hastighetsmätaren botttnade kändes det häftigt. Att sitta i en egenbyggd bil, full mutter på fyran och webersången i öronen. Det var bara fartvinden som saknades, bilen stog ju still i ett garage… Häftig upplevelse!
Resultatet blev iallfall 100 Kw. 136 hk på drivhjulen alltså, räknar man då ganska elakt (10% effektförlust i lådan) hamnar man på ca 150 hk i motorn. Alltså en effektökning på 50% från orginal (ca 100 hk)!
Jag är väldigt nöjd! Men mycket vill ha mer, en del tyder på att min bottendel som gått 20 000 mil inte pallar med den ökade kompressionen så just nu snurrar en del ideér i huvudet. De kanske blir verklighet i vinter!Efter bromsningen åkte jag till Halmstad för att träffa racingteamet jag skall skruva åt i sommar, resten av gänget åkte ner till knutstorp.
En trevlig kväll i Halmstad sen upp tidigt söndagmorgon för att möta upp Broberg. Vi åkte sen de 9 milen till Knutan och ställde oss i kön för att komma in.Vädret kunde knappast varit bättre, bra uppslutning med fina bilar och mycket att titta på.
Gubbräsern skötte sig utmärkt hela dagen förutom lite förgasarstrul på sista passet.
Nålventilen i ena förgasaren sade upp sig vilket innebär att den flödar.
Jag var den som hade minst problem att ta mig hem, Samuelf lyckades nämligen rasa sin låda. Bogsering 35 mil hem. Tur att han har en bror som ställer upp, jag kunde däremot inte åka i deras tempo då min bil inte gick på alla cylindrar om man inte hade hög belastning och varv.Tack alla som var framme och hälsade, tittade och gav goa kommentarer!
Turbocab var ju inte på plats, i sin tråd klagar ju herrn på ljudvolymen så jag tänkte ge er en liten film på hur det är att åka med Gubbräsern. Så skruva upp volymen och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=rRiQ5RVPtegMvh
Henricapril 16, 2011 kl. 18:39 #183749Det var en fröjd för både ögat och öron 😎 sen gav du allt med gubbräser 😆
dagen kunde inte varit bättre.Mvh Nisse
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.