SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 -86 (Projekt Gubbräser) *UPDATE 2011-04-16* Knutan!
- Detta ämne har 58 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-04 10:43 av
9k94.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har ett stort bekymmer, ja jag kunde knappt sova inatt…
Dags för MINIUPDATE 2010-02-18Titta vad jag hittade!

Nu är då frågan, skall detta underbara jalusi sitta på Gubbräsern eller inte??
Jag kan iallfall inte bestämma mig. Vad tycker ni?
Hur vanliga är dessa? Det verkar ju vara ett ”orginaltillbehör”?
Eller??
Nu har jag även fått dit sidopaneler, bälten och justerat in stolarna.
Nu är det bara lite småfix kvar här inne. Sen när allt är utprovat och
Jag har mer tid skall dörrpaneler, sidopaneler och kickpanel(?) ur och lackas svart.
Självklart skall alla kablar lindas in i något. Frågan är vad? Tips?
Kan det inte bli sommar snart? Körsugen!!!Äsch… Detta var ju illa! Har mitt projekt ramlat ner enda till sida nr 2 på projekthörnan!
Det löser jag med:
UPDATE 2010/04/04Jag har haft mycket att stå i, blev ju uppsagd från mitt garage i Linköping då de fick för sig att de skulle riva huset.
Följden blev den att efter många om och men hittade jag en ny garageplats hos föreningen SMF i Åtvidaberg. Ni som har flyttat vet precis hur det är.
Man har ju tydligen lyckats samla på sig sjukt mycket grejer, och att flytta dem är ju ett projekt i sig. Dessutom hade jag en 900S som stog utan hjulupphängningar.
Allt löste sig tillslut iallfall.Med bilen har det hänt ganska mycket iallfall.
Ett 2.5″ avgassystem med 1 st Simonsdämpare har hittat på plats,
dock kommer jag nog behöva en dämpare till då det brölar ganska rejält nu. får bli en chansning att åka de 35 milen ner till knutan och hoppas att de låter mig köra trots ljudnivån.
Är ju iallfall inte helt odämpat.Vidare har även väghållningen blivit uppdaterad med Bilstein och Kilenfjädrar.
Bilen är trots det lite för hög men det får väl bli att plocka fram vinkelslipen efter lite provkörning.Nya fälgar har även dem hittat dit. Kan ju inte åka omkring med ultrasportiga Aerofälgar på en gubb-bil!
4 st 99:a fälgar hittades i ett härligt (??) patinerat fyndskick på en närbelägen skrot för ett par hundringar. det är billigt att bygga Gubbräser! 😀Mycket text blev det.
Här kommer lite efterlängtade bilder!
Även en hasplåt har monterats för att skydda växellådan när man
grenslar Curbsen! 😀
Ljuddämparen upplackad och snygg pga sin synlighet…
Lite jobbigt hög profil på däcken, men de skall ju bara användas på
gatan och kanske även vid regn på bana.
Eftersom stuket skall vara så diskret som möjligt på utsidan så får
man dekaltrimma handskfacksluckan istället! 8)
Här står den och väntar på knutan, är egentilgen bara en rejäl tvätt och
polering kvar nu!Ha nu en trevlig påsk! jag åker ner till Knutan imorgon och rekar lite! 😀
UPDATE 2010-04-17
Efter lite sista minuten meck med förgasarna (inställning) och en rejäl
polering (ca 6 Timmar tog det.) Så bar det av till knutan på Lördagskvällen.Jag och Samuelf här på forumet slog följe, jag med Gubbräsern och han med sin Buckliga 9000 (en bil som jag är duktigt imponerad av)
Resan gick i hyffsad takt och jag insåg ganska snabbt att de modifikationer jag gjort inte direkt hade förbättrat körkomforten! 😀
Ljudnivån i kupén från 2.5 tums systemet förstärks verkligen i den resonanslåda saaben blir utan inredning och asfaltsmattor,
stolarna sitter man still i men särskilt bekväma är de dock inte och dessutom är väghållningen nu riktigt fast!
Men jag klagar inte! Jag satt med ett brett leende på läpparna hela vägen ner till Staffanstorp (ca 40 mil)
Inga större missöden på vägen ner alls och runt kl 22:30 så landade vi hos en av förarna som jag skruvar Radical åt. Två öl och sen i säng kändes helrätt!Upp tidigt nästa morgon, runt kl 06:00. Vi började köra mot knutstorp och stannade vid närmsta mack för lite däckbyte,
jag slog på mina R-däck och Samuelf fick på sina kina 17″ som senare på dagen orskade riktigt bred körstil från hans sida.
Vi upptäckte efter att vi bytt hjulen klart att macken var stängd och fortsatte mot nästa mack för att få en kaffe och kanske tvätta av bilarna lite. Sagt och gjort,
ett par mils körning så hittade vi en öppen mack.Med kaffe i kroppen, nytvättad bil och dessutom med nyfunnet vägrepp styrde vi mot knutstorp. Jag lyckades missa en avfart och blev istället invisad på en liten landsväg istället,
jag säger bara en sak. Ibland är själva resan målet! Vilken underbar väg!Väl framme på Knutstorp hade vi det riktigt gött, familjekörning varvades med bankörning och allt gick över förväntan bra! Det enda som ställde till med bekymmer var fejdade bromsar
(efter 3 varv!), en huvudbromscylinder som började läcka samt så ramlade ena chokeraglaget av ena förgasaren med bränsleläckage som följd.
Trots bekymren så var det en underbar dag och all tid man lagt ner i garaget under vintern kändes väl värt besväret, sen var det ju fantastiskt kul att få så många positiva kommentarer! Urkul!! tack för en underbar dag alla inblandade!Här följer lite bilder från dagen som duktiga fotografer från STCS forumet har tagit, om någon vill ha sitt namn under bilden är det bara att säga till,
samma sak om de inte vill att de ska visas här.Hey allihopa!
Länge sen det var något liv här i tråden, det gäller tyvärr även i garaget!
Planen är dock att få åka Gubbräser på Kinnekulle nästa helg.UPDATE 2010-06-11
Ni som var på Knutstorp kommer kanske ihåg att jag hade diverse problem, läckande förgasare, läckande växellåda
och en huvudcylinder som sade upp sig!
Lyckligtvis Har jag förhoppningsvis botat de bekymmren, och då kvarstår ju bara den lilla delikata jävelskapen att
bromsarna bara höll i ca 2 varv innan de gick åt skogen på grund av värme.
Tack vare ett riktigt bra sortiment och snabb frakt så kommer detta att sitta på bilen imorgonkväll! 😀
Speedparts Sportbromskit + Tåligare bromsvätskaSen ska bilen även besiktas, skall bli spännande som vanligt!
Därav sitter den här tråkiga prylen på platsen där det egentligen skall sitta
två tråkiga prylar…
Svensk bilprovning uppskattar säkert att det sitter luftfilter på
bilen mer än vad jag gör…Hur som helst dyker det säkert upp en Update till i helgen också, så det är bara att sätta er som klistrade framför skärmen och vänta! 😆
Mvh
HenricVad är det för färg som du använde för att måla golvet?
Vad kan man få tag i sån?
Hej! Jag gjorde så här efter att fått det tipset på gamla forumet:
Tog helt enkelt och skruvade av tanklocket och tog med mig det till närmaste
färgaffär där de ”läste av” färgen med nån apparat.
Sedan var det bara att be dom blanda till en halvblank färg för utomhusbruk.Om jaq ska vara ärlig hade jag nog valt en blank färg idag istället då det förmodligen blir en yta som är lättare att
hålla ren.@plankan wrote:
@Widegren wrote:
Ja den kåpan blev inte dårlig alls 😯
Jag har en (16 vent) här som är blästrad och klar för ”din behandling” –
så hur var din adress nu igen…………………………………………….. 🙄Hej Plankan!
Kul att du är här på nya forumet, gött med en nystart! Har saknat dina bilder å goa förklaringar!Kåpan blev jag nöjd med, Helt perfekt blev den dock inte… Jag slarvade lite för mycket vid maskeringen när jag slipade
fram ”ribborna”.
Garanterat får du samma eller bättre finish på din om du gör det själv!Mvh
HenricHej allihopa!
Länge sen jag skrev här i tråden, ska försöka ändra på det nu! 🙂Bansäsongen 2010 är ju över sedan länge, sista bankörningen för min del blev på Mantorp med STCS.
Som jag kommer ihåg det såhär i efterhand var det en lyckad historia, trots att jag fick lite problem. Mest var det mina
slitna gamla förgasare som valde att börja krångla igen. Ett av ”chokehusen” valde att
vibrera loss och detta orsakade ett ganska spännandefenomen,
gasen hängde sig nämligen. När man kommer fullt på trean och närmar sig kurvan ut på start och mål så blir man ganska förvånad
när det inte slutar varva när man släpper gasen… 😮
Iallfall så gick det ju att reparera bilen med hjälp av nya skruvar ur ”bra å ha” lådan samt lite kartong från ett Juicepaket (till packningen)Tänkte visa vad jag har som bakgrundsbild på min dator:

Taget vid slalomen, försök 1. Anledningen till försöket på Breisladd var att däcken var kalla men föraren överdrivet het 😆
Bilden tagen av Redis på STCS-forumetFasen vad jag längtar till sommaren!
Fast innan dess skall det spenderas lite tid i garaget. Planerna för version 2011 är dessa modifieringar:*Weber 45:or (Äntligen!!! Fick dom i Julklapp av min kära Mor och Far, kommer nog göra mycket för effekten.)
*Krängningshämmare fram och bak (Borde göra stor skillnad på väghållningen…?)
*Sänkning (Tycker att bilen är otroligt hög trots sänkningsats, får bli att kapa 1 varv.)
*Nya R-däck (Mina nuvarande är sopslut)
Innan jag kan börja skruva med Gubbräsern så måste jag få klart min vinterbil, Har upptäckt att de startsvårigheter som de dras med
beror på läckande spridare… Ingen som har fräscha liggande? (Till mekaniskt k-jet)
Sen skall den även poleras å snyggas till och sedan kanske säljas… men bara kanske 🙄Tänkte jag skulle visa lite bilder:

Webrar…. Mums! Skall köpa nytt insug, trattar och filter…
Nån som har ett prisvärt förslag?
Så här ser min garageplats ut just nu,
notera att Vinterbilen har snyggare takhöjd än Gubbräsern (snöplog JAA!! :lol:)
Har lite dumma planer på utseendet på vinterbilen…
Blir Orange färg på backspeglar, samma färg skall jag lacka ett set aerofälgar med…
Tröttnade på att ha innertaken hängande i huvudet så jag klädde om det i svart tyg istället.
Min gode vän Hellman fick vara hjälpreda, resultatet vart oklanderligt! Tack Hellman!!!
Så här kan det gå om man får tråkigt en kväll i garaget, stackars luftburk!
Detta i kombination med borttagen bakre ljuddämpare gör att vinterbilen låter som en
riktig rallybil! 😀Over and ut 😆
MVH
Henrickul med en update! kom o tänka på den här bilen häromdan, hitta en liten film från STCS första banträff nere på knutstorp på den 🙂 du tycker inte att fjädrarna är för mjuka? har hört mkt på den punkten faktiskt, även hittat ett recept på biltema fjädrar som ska funka superbt.
@M.broberg wrote:
kul med en update! kom o tänka på den här bilen häromdan, hitta en liten film från STCS första banträff nere på knutstorp på den 🙂 du tycker inte att fjädrarna är för mjuka? har hört mkt på den punkten faktiskt, även hittat ett recept på biltema fjädrar som ska funka superbt.
Hej!
Kul att du tycker det! Hm, den filmen har jag inte sett, du får gärna länka! 🙂
Däremot finns jag med på den här filmen från slalomen på Mantorp. http://www.youtube.com/watch?v=hh0UyMjpqDE
(Jag 2.10 in i filmen, innan dess Samuelf med sin 9000 Aero och även Shinyhead med sin 900s)Som du ser i den här filmen så är bilen ganska mjuk, jag tror dock att det beror på avsaknaden av krängningshämmare, något som jag som sagt skall
försöka att åtgärda. Sen är jag av den uppfattningen att hårda fjädrar/ stum fjädring inte alltid är vägen att gå, vi lider ju dessvärre
av att asfaltkvalitén på svenska banor ibland är under all kritik. Då tror jag man kan vinna på att åka med lite mjukare bil.
Däremot har jag sett på en del bilder på min bil ”in action” att mina hjulvinklar blir lite hejsanhoppsan vid tuff kurvtagning, INTE ok… 😆
lösningen på detta är helt enkelt att stoppa på lite mer Camber fram genom att justera med mellanlägg samt kanske även kröka bakaxeln en skvätt…Vad är det för spännande recept? vill du inte skriva här så får du gärna skicka ett PM, jag är väldigt vetgirig 😀
Akta dig nu det inte blir en bikupa istället i sommar –
om bilen få Stå för längeVälkommen i ”svart-innertak” klubben
(MEN VARFÖR VITA DETALJER)Hehe, får bygga in en sprayburk med insektsmedel i motorutrymmet… 😀
Vita detaljer? nu förstår jag inte vad du menar, inne i min hjärna ser de svarta ut…. 😆
Jag förstår dock vad du menar, skall förmodligen fixas till… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.