Saab 900 Aero -84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero -84
- Detta ämne har 74 svar, 36 deltagare, och uppdaterades senast 2010-11-27 21:46 av
Beeos.
-
FörfattareInlägg
-
Man kan ju linda avgasröret, med avgasbandage. Kör jag på min 1990 Aero i sommaren. Det blir väl inte en dämpare? Antar att Walle kör med den långa resonansdämparen fram, samt den bakre burken innan bakaxeln? Detta kit har ju både JT och Simons om jag inte missminner mig, och det låter nästan ”ingenting”. 🙂
JT har en sats med 2 dämpare till og900 för den som vill ha lägre ljudnivå. Den andra dämparen sitter då bakom bakaxeln. Satsen med 2 dämpare saluförs inte officiellt av Speedparts men kan köpas direkt från JT.
Till JT finns alltså ingen lång resonansdämpare, troligen pga att kardantunneln är för trång för en 3″ dämpare i ”standardformat ”. Kan möjligen funka om man fimpar värmeskyddsplåten. På bilar utan kat finns ett utmärkt utrymme där katen ska sitta 😉
En og900 med 3″ JT system och bara 1 dämpare låter mer än vad som är tillåtet på motorbanor vid banträffar. Kan vara bra att känna till så ingen står där med långnäsa och körförbud.
Nu ska jag sluta vara tråkmåns :jobbar:
har tatt årets första prov tur å blev förvånad hur bra jag fått till passformen på avgas systemet inget som tar i nånstans vid väg gupp eller järnvägs korsningar.
var tvungen att åka ner å tanka upp henne å ta en kort sväng på de torra vägarna runt omkring här i lidköping.det där med förbud mot jt 3 tum å ban åkning har jag svårt att tro på då mina vänner å polare har 3 tum med en dämpare å de har aldrig blivigt nekade att köra på bana.
står klart å tydligt att systemet är godkänt för gatubruk.SaabAero wrote:En og900 med 3″ JT system och bara 1 dämpare låter mer än vad som är tillåtet på motorbanor vid banträffar. Kan vara bra att känna till så ingen står där med långnäsa och körförbud.Nu ska jag sluta vara tråkmåns :jobbar:
Taget från Speedparts:
”Ljudnivå enligt Iso R362 78 dbA (+2db)”Detta gäller ett 3″ system med originalkat. Ljudnivå på banor har varit uppe för diskussion på STCS forum och jag vill minnas att tillåtna ljudnivån låg på 95 dB. Kommer dock inte ihåg vilken bana det gällde.
Men man kan konstatera att en og900 med 3″ låter betydligt mer än en modern bil. Personligen ser jag inget fel i det då ljudet som en T16 får genom ett 3″ är något av de skönaste ljudet som finns! Det och en TT med 2″! :hype:Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92Har kört med JT 3″ med en ljuddämpare (den vid bakaxeln) på några olika turbo-900:or. Tycker inte det låter så himla mycket, faktiskt. Men jag hade i och för sig inte ”batteriböj”. Högerörat kan bli lite ömt inne i cupén pga resonans dock.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Arc -05 Espresso black
9-5 Vector -08 Titan grey
9-5 Vector -08 Ice blueHerrsiba wrote:Taget från Speedparts:
”Ljudnivå enligt Iso R362 78 dbA (+2db)”Detta gäller ett 3″ system med originalkat. Ljudnivå på banor har varit uppe för diskussion på STCS forum och jag vill minnas att tillåtna ljudnivån låg på 95 dB. Kommer dock inte ihåg vilken bana det gällde.
Katen dämpar rätt mycket den också. Blir klart högre ljud med racekat:(
Kommer inte ihåg några siffror ang ljudnivån men när det skrivits om detta på STCS har man som exempel tagit upp att en og900 med en dämpare låter för mycket för att klara dom nya hårdare kraven.
Hej!
Kul med hatthyllan, har en likadan liggandes hos mina föräldrar om de nu inte slängt den…
Tröttnade på att ha den i bilen , tog mer plats än den vanliga hyllan. Ribborna undertill tog i barnvagnen…
Men ganska bra ljud i högtalarna, tror jag gav 50 spänn för hyllan…
Hälsn Jan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.