Saab 900 automat som första bil?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900 automat som första bil?

• Författare

Hej jag är 21 år gammal och precis börjat processen med att ta körkort. Saab 900 snöade jag tidigt in på eftersom den är så nedrans snygg. Däremot har jag blivit tveksam till att ta manuellt körkort då min far endast har automatbil och körlektioner är dyra. Min fråga är därför om en automatväxlad 900 är ett bra val eller inte? Har inga planer på att busköra eller intresse av att köra speciellt fort. Har däremot hört att äldre automatbilar inte är något vidare. Tacksam för svar!

// Mvh Rackabajsare

augusti 29, 2023 kl. 22:23 #510098

900an med automat är inte direkt en snabb bil.

Har man inte brottom och inte åker så långa sträckor över 90 km/h så funkar det. Jag har en 900i 8v med automat som är väldigt bekvm att åka i – om man har så brottom.

Man får komma ihåg att det är gammla grejor och utvecklingen har gått frammåt .

Annars en trevlig bil.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          augusti 30, 2023 kl. 05:15 #510100

Jag tycker själv man gör sig en björntjänst om man inte lär sig köra manuellt växlad bil. Ja utvecklingen har gått framåt på automater, såpass man kan få betala upp till 6000 euro på en 9000 euros bil årsmodell 2012, då det slår slint efter 20,000 mil endast, som en kollega råkade ut för. Det är utveckling det.

augusti 30, 2023 kl. 09:38 #510108

Hej. Jag själv kör bil med manuell växellåda och kan därför inte uttala mig om automatlådan. Vad jag hört så är dock 900 med automat en trevlig bil. Det som talar för att ta körkort för manuell låda är att en del arbetsgivare kräver sådant körkort när de anställer folk. På sikt tror jag att det bara kommer att finnas en sorts körkort eftersom det nuförtiden inte säljs så mångs nya bilar med manuell låda. Mvh Bengt

augusti 30, 2023 kl. 15:27 #510115

Ja har konverterat min 900 1987 från manuell till aut låda å 16v från 1990.

Finns inget mera underbart än å köra 900 med aut låda. Min varvar ca 2000 varv i 90

Å har en förbrukning på 0.78 vid lång körning

Allt skit snack att aut lådorna ä så dåliga ä ja så trött på å höra!!!

augusti 30, 2023 kl. 18:49 #510127

Hej jag är 21 år gammal och precis börjat processen med att ta körkort. Saab 900 snöade jag tidigt in på eftersom den är så nedrans snygg. Däremot har jag blivit tveksam till att ta manuellt körkort då min far endast har automatbil och körlektioner är dyra. Min fråga är därför om en automatväxlad 900 är ett bra val eller inte? Har inga planer på att busköra eller intresse av att köra speciellt fort. Har däremot hört att äldre automatbilar inte är något vidare. Tacksam för svar!

// Mvh Rackabajsare

Jag tycker ändå du skall ta ett riktigt körkort, ett för manuellt växlad bil.

Nog för att många bilar mer och mer blir automatväxlade här hemma i Sverige, så ser det annorlunda ut i övriga europa. Så skall du hyra bil någon annanstans än i USA kan man bli väldigt låst.

Du/ni kan inte köpa en manuellt växlad bil då som du övningskör i?

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  september 18, 2023 kl. 08:40 #510660

Ja har konverterat min 900 1987 från manuell till aut låda å 16v från 1990.

Finns inget mera underbart än å köra 900 med aut låda. Min varvar ca 2000 varv i 90

Å har en förbrukning på 0.78 vid lång körning

Allt skit snack att aut lådorna ä så dåliga ä ja så trött på å höra!!!

Hejsan.

Min 900 2.1 med automat varvar mer än din. Fanns det olika utväxlingar på automaterna? Min varvar runt 2700 varv i 90.

Med vänlig hälsning, Mattia

september 19, 2023 kl. 21:01 #510704

Ja det finns olika utväxlingar har fått ner förbrukning till 0.78 helt otroligt ä helt underbart med aut låda i 900 an

september 20, 2023 kl. 00:15 #510712

Ja det finns olika utväxlingar har fått ner förbrukning till 0.78 helt otroligt ä helt underbart med aut låda i 900 an

Hej igen.

kan man byta utväxling i lådan? Måste man byta hela växellådan då?

september 20, 2023 kl. 18:41 #510721

Går å byta bara främre kedja du ska ha en från en 90-94 de ä de bästa mitt motorpaket ä från 1990 å funkar så bra i min 87a som från början hade kjetronic å 5 vxl låda. Nu ä det en 16 v med aut låda mvh

september 21, 2023 kl. 10:33 #510734

Går å byta bara främre kedja du ska ha en från en 90-94 de ä de bästa mitt motorpaket ä från 1990 å funkar så bra i min 87a som från början hade kjetronic å 5 vxl låda. Nu ä det en 16 v med aut låda mvh

Hej igen.

Min 2.1 är från 93, så det skulle alltså vara möjligt att byta främre kedja mellan motor och växellådan för att ändra utväxlingen? Som när man byter primär på de med manuella växellådor?

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.