Saab 900 Turbo -79

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo -79

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare

en kusin till din bil?

http://www.blocket.se/vi/12776951.htm?ca=23_3_s

juli 27, 2007 kl. 19:46 #109572

stälde fördelaren rätt och bilen startade. men bara för att jag kopplat 2 kontakter fel
        så kalstartsventilen var konstant öppen.
        motorn går hyfsat lite fett bara inget rassel slammer ellet tickande den låter skitbra men det går inte att gasa så mycket.

det är nått fel på bränlehuvudet så det kommer ingen soppa till spridarna.
        inget motstånd i skivan när man lyfter på den medans motorn går.

juli 27, 2007 kl. 21:06 #109581

har en komplett mängdgivare med bränsle huvud på om det skulle behövas till din bil mvh niklas

juli 27, 2007 kl. 21:45 #109585
            walle wrote:
            har en komplett mängdgivare med bränsle huvud på om det skulle behövas till din bil mvh niklas

ska plocka isär den å se om det går att fixa först.

gav bort en sådan för ett tag sedan. tänkte att vad ska jag med en sånn till när jag inte har någon bil den passar i :tired:

juli 28, 2007 kl. 21:06 #109605

plockade isär bränlehuvudet i molekyler och det var en hel del rost där i och styrkolven hadde fastnat ordentligt i botten. en flaska rostlösare en tandborste och bräklen så var det rent och kolven gled fint.

fick ihop allt igen koppla in i bilen och nu var det motstånd i vågskivan men ingen soppa komm ur spridarna :confused: visade sig att dom rostat ihop också :tired:
              efter lite pillande med vass kniv så funkar dom. men jag bör nog köppa nya ändå.
              knackade lite på dom när motorn stog på tomgång och den tvärdog direkt 🙁
              rostflagor hadde täppt igen spridarna igen så det var bara att ta fram kniven igen.

nu funkar allt och allt är tätt.

fan va gött hon låter på tomgången 🙂
              filma lite med mobilen å lysnar via datorn

juli 30, 2007 kl. 19:19 #109730

premiärturen idag i ösregnet.

åkte en liten sväng med pärlan.
                den starta direkt och gick perfekt i 5 min sen böra hon hosta på tomgången och gå på 3 cyl vid axeleration och tveka lite och baktända
                felsökte lite och såg att det kom tuftbublor i ettans spridarör.
                dom försvan när jag gasa upp till 2000varv och kom tillbaka när jag släpte gasen och motorn börja hosta igen.

som om inte det var nog turbon låter som en gruskross och skorrar som kupéfläkten på en 99a men det kommer ingen oljerök.

bromsarna var över förväntan.
                slet i kryckan och båda hjulen låser sig.

juli 30, 2007 kl. 19:48 #109733

Det första har jag också varit ute för, det verkar som om det går in komprisioner i spridaren och in i röret, bytte spridaren och då var det ur värden.:-)

Har även råkat ut för det andra, slut på turbon tyvärr:-(

Har du några tips på mitt bekymmer: Problem.

juli 30, 2007 kl. 20:55 #109739
                    Lollo wrote:
                    Det första har jag också varit ute för, det verkar som om det går in komprisioner i spridaren och in i röret, bytte spridaren och då var det ur värden.:-)

Har även råkat ut för det andra, slut på turbon tyvärr:-(

Har du några tips på mitt bekymmer: Problem.

tänkte byta alla 4 för dom är ganska kassa. dom dushar inte som dom ska och läcker som såll

augusti 4, 2007 kl. 22:10 #109921

nu går motorn nästan som den ska. förutom turbon som börjat ryka också
                      ställde in tändningen bytte stiften som hadde sotat igen och justera co halten lite.

hadde även lite roligt med vänster drivaxel.
                      kom på att jag plockade allt från en 99a och då är ju vänter axel för kort och kan hoppa ur när som helst. fick väll en släng av senildemens när jag montera delarna.

självklart skulle jag tappa inre knutkorset i en hög med grus och skit
                      så det var bara att plocka isär och göra rent.

var även och hämta caben.

augusti 8, 2007 kl. 15:36 #110117

nu är det nära att jag säljer iväg den.

skulle flytta på henne så jag kommer åt att skruva på den 2,1 16v som ska i 99an snart.

hon vägrar att starta.
                        reläet klickar men pumpen går inte. kommer fram till att det är oxid på anslutningarna till pumpen. ett skitfel

låter motorn gå på tomgång så den blir varm.
                        ser att det kommer ovanligt mycket vattenånga ur avgasröret och motorn börjar missa på nån cylinder.
                        öpnar huven känner på slangarna dom är stenhårda och det bubblar i kärlet också
                        tempen står på normal så jag är 100 på att toppackningen dragit.

prcis vad jag behöver nu 😡 någon som vill köpa 😀

augusti 13, 2007 kl. 19:36 #110446

bemöda mig att demontera turbon idag och den var inte så vacker 🙁

såg ut som gammla avlagringar först men det är ca 1.5mm tjocka metallflagor som losnat från avgashuset.

augusti 16, 2007 kl. 22:41 #110643

fick tag i orginalsnurra och ett komplet insprutnings system nu med lite byteshandel 🙂

augusti 17, 2007 kl. 04:12 #110645

Jag älskar de tvära kasten i denna tråd: ”Ahh, underbart med en gammal turbo – jämra skitbil, nu säljer jag den – nu går den som den ska – ahhrghh, skit, nån som vill ha eländet – åh, va fin den är” osv… Alldeles underbart tycker jag, det är så att man känner igen sig! Keep it up man!

augusti 17, 2007 kl. 23:38 #110684

jo man kan undra vad follk tror om en ibland :blush:

augusti 26, 2007 kl. 19:05 #111087

nu har jag bytt spridarna och turbon och den går som satan. 😮

var inte bered på hästsparken.
                                  laddtrycket kom tidigt och gick en bit över på rött så jag mistänker att wg:n inte är som den ska och kopplingen sa upp sig.
                                  men det var skitkul 😀

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.