Saab 900 Turbo -85, ladufynd! Ska bli fin sommarbil.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo -85, ladufynd! Ska bli fin sommarbil.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo -85, ladufynd! Ska bli fin sommarbil.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 28, 2021 at 18:34 #491095

      Lite flera inköpt fick det bli! Olika växelspaksdamasker, beige, grå och svart och nya backspegelglas, kan vara bra att ha.
      Även en tillbehörsratt som ska göras iordning. Funderar på att färga den i samma ljusa beige som stolarna. Vad tror ni om det? ?

      Även börjat samla på mig delar till en USA-front. Fick tag på en ny vänster strålkastarsarg som inhandlades.

      Även nya dimljus som skulle vara liknande original och passa monteringssatsen som jag köpte. Ska testa att montera allt till våren, lär bort med stötfångaren och lacka om frontläppen som är rätt så sliten ändå ?

      Gott nytt år på er alla!

      B0208DAA-05AD-4350-AE54-4311BC87A89D

      726AC799-F9AF-423B-9AFC-0BDCFE5D9EDF

      572A1882-0E82-46F1-A23D-A9B5FBC5B1DB

      2A8DD96E-FEFD-42C7-BBD1-5CBF3FA69EEB

      • Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Oscar Karlsson.
      • Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Oscar Karlsson.
        december 29, 2021 at 12:55 #491109

        Efter en sen kväll igår med forskning efter fler USA delar så fann jag vänster strålkastare inklusive hållare på eBay. Var bara att klicka hem direkt! Nu har jag en komplett vänster usa strålkastare iaf, jakten på den högra fortsätter ?

        DD1990F7-708E-4829-8127-C176DA9753DD

          december 29, 2021 at 14:25 #491116

          Det är svårt att färga en svart ratt till beige och tvärt om, svart ratt har sina fördelar, då de beige färg, framförallt på ratten, blir svårt att hålla rent.
          Infärgning kan även ge lite fel känsla i lädret, då det blir mer strävt och inte så mjukt som det bör/borde vara. Har lärt mig detta av erfarenhet.

          Men det finns lösningar, kanske i en bakruta inom nära framtid.

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            december 30, 2021 at 08:57 #491123

            Jo jag vet att det lätt blir skitigt när man har en ljus ratt, bilen går inte mycket varje år men tåls ju att fundera på. Kanske får bli någon mörkare ? Som du säger så är det svårt att få till den rätta ”läderkänslan” lär man färgar om. Jag köpte ett medel som ska mjuka upp läder efter färgning. Får se hur det fungerar! ?

            Det är svårt att färga en svart ratt till beige och tvärt om, svart ratt har sina fördelar, då de beige färg, framförallt på ratten, blir svårt att hålla rent. Infärgning kan även ge lite fel känsla i lädret, då det blir mer strävt och inte så mjukt som det bör/borde vara. Har lärt mig detta av erfarenhet.
            Men det finns lösningar, kanske i en bakruta inom nära framtid.

              december 30, 2021 at 09:02 #491124

              Efter lite mera eftersök på eBay så lyckades jag även finna höger USA strålkastare med sarg. Alla delar dyker upp i mitten på januari, kommer kosta på nya sealed beam strålkastare innan montering. Några hundralappar för ett par nya så lika bra att kosta på det. Sen behöver även plåten på baksidan strålkastarna en uppfräschning. Ska bli roligt att montera allt senare! ?

              • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av Oscar Karlsson.
                december 30, 2021 at 09:12 #491125

                Efter lite mera eftersök på eBay så lyckades jag även finna höger USA strålkastare med sarg. Alla delar dyker upp i mitten på januari, kommer kosta på nya sealed beam strålkastare innan montering. Kostar några hundralappar för ett par nya så lika bra att kosta på det. Sen behöver även plåten på baksidan strålkastarna en uppfräschning. Ska bli roligt att montera allt senare! ?

                Seald beam ä skitkasst ljus i köp riktigt h4 strålkastare å sätt I led lampor i så ska jag göra .

                  december 30, 2021 at 09:12 #491126

                  Sen går sealbeam ej igenom bes mvh

                    december 30, 2021 at 10:27 #491127

                    Jag har sett att det finns vanliga H4 insatser, visste inte att besiktningen inte godkände sealed beam. Tack för tipset! Då blir det vanliga ??

                    Sen går sealbeam ej igenom bes mvh

                      december 31, 2021 at 11:33 #491140

                      det är en standard, samma som jeep bland annat. finns MÄNGDER med alternativ!

                      hade gärna haft US ljus på min trubb… den går som vinterbil och eftersom det finns bra nya lampor till US så hade detvart kanon.

                      ja sen är det snyggt med 😀

                        januari 9, 2022 at 14:02 #491373

                        Kvällspysslet fortsätter, ratten har fått sig en grundlig rengöring. En spricka fylldes i med läderspackel och ratten mattades ner och gjordes klar för färgning. Beställde även ett blästerskåp, kan nog komma bra till pass när man vill blästra smådelar. Först på tur är hållarna till strålkastarna på usa-ljusen, följt av batterihyllan. Skönt att få bort ytrost på ett smidigt sätt ?

                        5DB48BA1-A56B-4B31-A007-CCADD21BFF8E

                        CA1B89A3-25D4-4C20-AF9B-2EE2414495FD

                        30837932-F970-4A68-9FAB-566ECA19A415

                          januari 9, 2022 at 16:00 #491378

                          Ska bli kul att se resultatet på ratten 🙂

                          Hoppas det blästerskåpet är bättre än det typ likadan jag har som köptes för… 12 (?) år sen.
                          kortfattat så kom sanden aldrig ner till insuget av sig själv, fick stanna upp, in under gallret och sopa ner sanden ungefär 3 ggr / minut.
                          Sen utan utsug så tog det 2 minuter sen såg man inget.

                          Jag har byggt utsug och då in-luft genom ett luftfilter till bil, Biltemas billigaste, eftersom det blev undertryck annars. Dock har jag inte lyckats bygga en fugnerande cyklonrenare så min grovdammsugare blir igensatt på ca 10 minuter innan jag måste blåsa ur alla filter.
                          Botten är ombyggd och volymen i botten är ungefär halverad med en backe ner mot matningsröret så mediet åker dit det ska.
                          Även byggt in belysning då mitt inbyggda lysrör höll magnifika 5 minuter.Nu är det led strålkastare från jula som har batteri och ip67 ochladdas när jag inte använder skåpet. ersatt foten med magnet för att kunna sätta där det passar. Strålkastarna ger ett jävla ljus, skyddas med genomskinlig tejp för att tejpa fuktspärrar och byts när det blir slitet.

                          Nu står det dock skåpet mest. Jag har kört med skyddpsplast i alla år, men lite slinker förbi osv. nu går det knappt se ett skit och skyddsplast i rätt storlek finns inte att köpa.
                          Gav mig på att byta “glaset” (plasten). Första 3 prototyperna sprack eller gick sönder. 4de prototypen är hel, men nu sluter det inte tätt.

                          typ där började jag pilla med elektrolys.

                            januari 9, 2022 at 22:27 #491381

                            Samma här! Sålde blästerskåpet och satsade på elektrolys- och citronsyrabad.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              januari 10, 2022 at 12:42 #491385

                              Haha ni lät inte allt för positiva ? Jag hoppas ni har fel! Det återstår att se ??

                                januari 11, 2022 at 20:57 #491412

                                Jag använde blästerskåpet nästan bara till glasblästring. elektrolys och sen ta av beläggningen med glasblästring är skitbra, jämnar till lite ojänmheter med.

                                och glasblästrad aluminium, så vackert!! så synd att man måste lacka det för att det inte ska ärja bara…

                                sand kan funka på detaljer man inte bryr sig om utseendet såå mycekt. typ bromsokshållare.

                                Aluminiiumsilikat och liknande saker lämnar en yta jag inte kan med att ha på en bil.

                                Ju grövre medel, dessto mer sliter det på siktskydd osv. ju finare desto mer damm.

                                jag gillar verkligen glas. det blir en finish som jag kan vara nöjd med. det är löjligt mycket dyrare än sand, men det är ändå inte så dyrt.

                                tor jag gav 4-500 för en säck sist, räckte tll 4 omgångar i skåpet (sand, glas osv slits ner till damm så efter ett tag får man tömma och fylla på nytt) Rekomenderar att du köper ett eller ett par öskar till detta, gör livet bra mycket enklare.

                                • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av M.Broberg.
                                  januari 18, 2022 at 19:54 #491505

                                  Ratten är nu färgad och klar, den får duga! ?

                                  B300BF43-6D04-4CC7-AC13-0846DF837AE5

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 108 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.