Saab 900, turbo eller ej
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900, turbo eller ej
- Detta ämne har 23 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-06-30 18:25 av
DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
Då har jag hittat två Saabar som ser lovande ut. Men har svårt att välja mellan de två. Jag gillar egentligen allt med icke-turbon mycket mera, men det är inte en turbo… Det är cirka 10,000kr i prisskillnad till icke-turbons fördel.
En turbo saab 1990, 4 dörrars sedan.
+Turbo
+Farthållare
+Billig för en turbo
-281,000km körd
-Rosthål dörrar och tröskel och vem vet annat.
-4 dörrar ist. för 2
-Ful lack
-Ful röd interör1986 Saab 900 2-dörras sedan
+Endast 160,000km körd
+Servostyrning
+Taklucka från fabrik
+Nästan ingen rost
+Fint skick och ren
+Tvådörrars sedan
+Fin lack green metallic
+Fin interiör (men inte perfekt)
+Billigare än turbon
-8V insprutsmotor
-Liten spricka på ena blinkersglaset fram högerNu ska jag prova lägga upp bilder separat, så inte forumet raderar mitt inlägg för fjärde gången.
.jpg”]
Attachments:
Mera på 86’an…
Och turbon…
Attachments:
juni 17, 2023 kl. 09:39 #503881Den äldre bilen är en MY1987 och har trasigt innertak.
Av bilderna att döma ser den yngre bilen relativt fin ut och med bra sommardäck.
Vilka priser begärs för bilarna? Det är du som skall leva med bilen, men efterfrågan lär vara högre på en FPT.
juni 17, 2023 kl. 11:41 #503892Om turbo inte är det livsavgörande är det ju många andra faktorer som spelar in för att man ska gilla en bil.
Själv föredrar jag 4-dörrars och den gröna lacken. Och taklucka är ju alltid nice.
Tror nästan känslan får avgöra i ditt fall. Känns det rätt så är det rätt.96 V4 1975 ”Bollen”
Jag undrar om priset, jag tycker det är ett väldigt bra pris för en turbo? Det är egentligen 4000€ men jag konverterar sådär grovt till kr. Eller vad tycker ni? Kanske priserna är annorlunda i Sverige?
Den billigaste turbon jag sett innan var 6000 och det var en från ’84 4-dörrar, men de toppar vanligen 10,000€ Jag hade ner den till 3800 men då sade gubben som säljer nån kom som var villig å ge 4000 så han sålde ju hellre åt honom, men om jag tog den för hans begärda pris så skulle han hålla den åt mig. Vettefasiken om det var en bluff eller på riktigt, men gick med på det.
Den andra saaben är 2800€ begärt men där kunde de gå att pruta också.
Geert har naturligtvis rätt. Det är ett Icke-val detta.
T16: Väldigt ”Saabish”, det låter rätt, den går som fan med lite service och trim, det är en hyfsad ”modern” motor och på en 1990 får du tom Kat så du kan köra med något så när rent samvete och inte lukta bensin överallt. Dessutom är ju 4D sedan en snygg kaross också.. Helt rätt val! Lucas T16 motorn (som detta är) är mkt svår förstöra, det håller i många sköna mil. OBS att du dock inte kan förvänta dig alla 160 hästar med en gång kanske. Det är MKT troligt att denna bilen behöver lite nya slangar, en tändinställning, kanske stift och fördelare. Sen kommer hästarna vakna till liv. Jag har köpt och provkört så många T16 som gick lite halvdassigt, efter nån timma i Garaget så har man hämtat tillbaka mer hästar en ett Chiptrim nånsin gett i en modern bil där chiptrim är möjligt. Ibland vill man nästan ringa tillbaka till säljare och tala om för honom att hans T16 återigen går utan bara sjutton, men jag har låtit bli då lusten dykt upp….. Så vid en provkörning är det kanske lätt bli tveksam, men en frisk T16 kommer skingra alla tvivel och skapa ett leende på läpparna.i8: En helt ointressant motor som endast är extrem på en punkt och det är förbrukningen som riskerar bli hög. Även perfekt inställd och fräsch så kommer den va astråkig att köra. Jag har respekt för dom som bevarar och pysslar med såna bilar också, för alla är effekten inte så viktigt. Men för mig i alla fall så har Saab hela tiden handlat om Turbo och körglädjen, motorljudet mm. i8 har ju gamla Bosch Mekanisk bränslefördelaren, som idag är bilhistoria. Utan katalysator så krånglar det ju inte så mkt men det är ändå inte att rekommendera skulle jag säga.
Allt handlar om vilken person du är och vad du är ute efter såklart. Allra roligast vore ju egentligen att köpa bägge och smälla över T16 maskinen i 2 dörrars karossen, och Aero-kitta alltihopa. Det hade vart riktigt nice! 🙂
/martin.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av
turbocab.
juni 19, 2023 kl. 10:23 #503923Hej. Kolla nedre länkarmsinfästningarna fram noga när du tittar på bilen. ”Tornen” där drivaxlarna går genom en ”tunnel” där det brukar samlas smuts och fukt och då kommer rosten. Lycka till. Mvh Bengt
Hej!
Ja, länkarmsinfästningarna är kritiska. Nedslag på besiktningen och man är tvungen att åtgärda inom om jag minns rätt 1 mån sen är det körförbud. Snabblagning rekommenderas ej.
Även utan tatt lyfta motorn talar vi om över 10000 kr svart på verkstad i Stockholmsområdet. Ska motorn lyftas talar vi helt andra pengar. Skadorna kan se oskyldiga ut.
Kolla även de bakåtgående balkarnas infästning i golvet. De har ihålig fyrkantprofil om jag minns rätt (från min -91 900S).
Infästningarna till stabiliseringsstag i bakkant i bakre hjulhusen är känsliga också.
Detta är ställen man lär sig att hålla rent på.När du ändå är under bilen. Kolla så att damaskerna är hela. Drivknutsproblem spec på en turbo kommer snabbt när fettet kastats ut. SAAB-motorer är inte kända för att vara torra o
fina. Bilbeskitningen slår ner om det är oljeläckage från växellåda mm. På turbo finns även en oljekylare. Den sitter underst i vänser nederkant . Kopplingarna där sitter känsligt för
vägsalt mm.Såg att priser var angivna i €. Utrikes turbobilar har nog AC som standard. ACn är också känslig.Speciellt kondensorn sitter illa till miljömässigt. Om inte AC är konverterad från freongas
måste detta göras vid service (återfyllning).Mvh
AdamZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicEn positiv sak med T16 bilen är att den gick igenom besiktningen i Juni detta år så den har nyligen klarat finska besiktningen. Ger en viss trygghet.
P.S. Jag och bilen är i Finland, har kollat VIN numret och bilen är finsktillverkad i Nystad. Det var den andra saaben också annars.
P.P.S. Den borde inte ha AC
-
DennisCA.
-
DennisCA.
Det sitter ingen AC, det framgår tydligt av bilderna. I Finland behöver man Värmepaket så otroligt mkt mer. 🙂
Finns inte heller ABS vilket kan vara en marknads anpassning. Jag har för mig att det kom standard 1990 på Svenska Turbos men kan ha fel. Men det gör absolut ingenting, det krånglar mest till det hela och vakumservona håller länge.
Hur är svenska bilprovningen Jmf med Finska? Tex Tyska Tüv kan väl vara ganska hårda tror jag. Dom rostvraken vi ser här hemma på svenska vägar skulle aldrig klara Tüv i Tyskland, jag tror dom är mkt hårdare på rost i karossen än vi är. Men även svenska Bilprovningen var ju väääldigt fria i sin bedömning där. Ibland släppte dom bilar där bara färgen satt kvar men ingen plåt, medan andra fick en liten rostblemma bara och körförbud. Dök det inte upp en tråd här för ett bra tag sedan när någon hade fått 2a eller körförbud på länkarm som var helt galet löjlig? Vill minnas det.
Du får hålla oss informerade. Köp.
/martin.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.