SAAB 9000 aero -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 9000 aero -91

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    fridholm
    Deltagare

Dags att dra igång en projekttråd nu då jag började montera ur inredningen igår, räddningsaktionen är därmed igång efter hämtning och utvändigt tvätt förra helgen.
    Bilen är en talladegaröd 9000 aero från 1991 som stått still och avställd sedan 2002-01-14. Senaste besiktning var 2001-12-28, mätarställning då 129721km, idag 129815km. 94km på 18 år alltså, det motsvarar en hastighet omkring 6dm/timmen.
    Tyvärr har den stått utomhus och hade saker som växte både på ut- och insidan. Syns inte mycket rost utifrån, däremot har det rostat inne i kupén. Tveksamt om något av inredningen går att rädda, allt är mögligt, hoppas kunna sanera åtminstone läderklädseln som i övrigt är riktigt fin.
    Planen nu är att få ut allt som kan hålla fukt ur bilen, sanera och rostlaga invändigt och under tiden försöka få igång den där klumpen under huven.
    Vet någon förresten tillvägagångssättet för att demontera ett sånt här påstått demonterbart drag?

20200919_141814

20200913_190432

Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Regin
    Deltagare

Me love detta här tillbehör 😍
    Me-liiike

Var rädd om det 👍

Bilagor:
    fridholm
    Deltagare

Hörlursuttagen i taket ska absolut vara kvar, tillhörande stereo är inhandlad och på väg!

Regin
    Deltagare

Hörlursuttagen i taket ska absolut vara kvar, tillhörande stereo är inhandlad och på väg!

Gjorde nyss ett inlägg omkring detta med 9K ”Sound system” 😊

Saab 9000 ”Audio system”

991aero
    Deltagare

Dragkroken demonterar du på följande sätt om jag minns rätt. Klumpen till höger i bild med urtagen ska skruvas in, Jag kommer inte ihåg om den är höger- eller vänstergängad. Det ska finnas en speciell hävarm/gaffel ca 25 cm lång, som man kan sätta i urtagen för att lossa på klumpen om den sitter hårt. När klumpen är inskruvad tar man hävarmen/gaffeln och bänder klumpen till höger och då frigörs låsningen till kroken. Tror att man måste vrida kroken ett halvt varv också innan man drar ut den.

Timpa
    Deltagare

Den är vänstergängad. Lärt mig det den hårda vägen 🙂

Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

saabaero
    Deltagare

Den är vänstergängad. Lärt mig det den hårda vägen

Precis, vänstergängad och ska skruvas in för att frigöra kroken. Logiskt 🙂 🙂

CC Aero med låga mil är riktigt najs!
    Mögel på skinn brukar gå att torka bort.
    Ser ut som den saknar moccainlägg på stolarna så det är antagligen bytt inredning tidigare.

Är Audiosystemet komplett med baslåda i skuffen och slutsteget fram ?
    Har den även CD-spelare ?

Trevligt att du har med veven till både taklucka och elstolar !

Noterar ETS-box under stolen. Hoppas det funkar skapligt TCS-systemet.

• Det här svaret redigerades för 10 minuter sedan av .
    Morten S.
    Moderator

Spennende prosjekttråd 🙂

Skinninredningen bør kunne reddes. Evt. hør med Mikael Pettersson på Cologlo. Han er ekspert på dette.

Jeg skrotet en 1990 9000 CC for mange år siden men har en god del småpryler liggende fremdeles.. Donerer dette dersom det er noe du har behov for

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.