Saab 9000 Förseriebilen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 Förseriebilen

  • Detta ämne har 41 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-15 12:07 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7637
    jonathan p
    Deltagare

    Allt började för ett bra tag sedan när jag började tänka allt mer på de fina minnen man har från sin första körkortstid med äldre Saabar. Det slog mig att nu när jag har en bra bruksbil (Saab 9-3 Aero 2.8T) så borde det finnas plats för en entusiastbil.

    Eftersom og900 känns lite för dyra och redan fått kultstatus så började tankarna glida in på 9000 igen, och givetvis en lite äldre trubbnos när de ändå bara ska brukas vid finväder och den bättre komforten och bruksvänligheten i nyare 9000 inte behöver övervägas.

    En intressant bil dök upp på blocket men det var först när jag tittade närmare på historiken som den blev riktigt intressant, ägd av Saab Scania i 2 år innan den blev privatägd. Bara två privata ägare (två bröder som båda jobbade på saab) och framförallt den nuvarande ägaren Rolf som var projektledare för Saab 9000 under utvecklingsfasen.

    Resan började kl 09:08 med avfärd norrut med tåg. Efter ca 4 timmar var jag framme på plats, mottogs av ett glatt leende och en man med MASSOR av intressanta historier som inte kan rymmas i detta forum.

    Bilen iaf har en mycket intressant historik, 10 bilar producerades under 89 som förserie till modellår 90. Marknadsavdelningen ville få fram en ytterligare reklampelare och en bil med bättre detaljkvalité än tidigare tillbehörskittade bilar (typ Talladega). 8 av dessa bilar fick efter leasing till anställda släppas till privata ägare. Nedan bild är taget 89 när bilarna var klara. Samtliga bilar hade taklucka och bara en av bilarna var utrustade med ”stora vingen” (den jag just hämtat som står näst längst bak).

    Fick mycket snackat och fick även kika lite på saker som sparats, typ denna biltelefon som togs fram i samarbete med Ericsson och specialgjord för att passa i mittkonsollen. Denna telefon kom tyvärr aldrig i produktion.

    Fick även se den 5:e 17 Super Aero fälgen som jag tror få känner till.

    Och så röde baronen som jag har döpt bilen till, han har blivit lite tagen med åren och 34.000mil men ännu rullar den med original hjärta (grundmotor).

    Flera projekt har redan spånats på och jag kommer börja samla på mig lite delar samt få den rost som finns svetsad och bilen kommer även få delvis ny lack. Men nu blir det att sova efter en lång och händelserik dag 😀

    #56347
    cabmange
    Deltagare

    Tack för informationen vad detta är.

    Då kan vi få ett avslut om att detta är Talladegor eftersom de inte är svarta.

    Gissar att de flesta som överlevt har rullat många mil. Finns en i stan som typ stått 10-12 år.

    Skall bli kul att följa din råd.

    //MH

    #56348
    Per-Erik
    Deltagare

    Trevligt med tråd om detta – lycka till!

    #56349
    saabaero
    Deltagare

    Onekligen en spännande trådstart!
    Väntar på mer om dessa specialare !

    #56356
    saabmicke
    Deltagare

    Härligt! :AP :AP
    Grattis till inköpet, skall bli jättekul att följa denna ovanliga 9000.
    Mvh
    Micke

    #54240
    jonathan p
    Deltagare

    @cabmange wrote:

    Tack för informationen vad detta är.

    Då kan vi få ett avslut om att detta är Talladegor eftersom de inte är svarta.

    Gissar att de flesta som överlevt har rullat många mil. Finns en i stan som typ stått 10-12 år.

    Skall bli kul att följa din råd.

    //MH

    Yes, 10 bilar (8 av dessa på bilden ovan) togs fram 89. Förmodligen är den jag har den enda som överlevt, den har rullat 34.000 mil men klarat sig tack vare en ägare med kontakter. Exempelvis hade dessa äldre årsmodeller ofta problem med rost i taket runt takluckan, på min bil är hela taket bytt samt några dörrar och lite till, oklart hur mycket. Dock är dessa saker gjorda för minst 1 år sedan och trots att den stått i garage sedan dess behöver den endel omtanke.

    Under 1990 tog man fram ytterligare bilar i fler färger exempelvis rött, vitt och blått. Dessa bilar fickk inte sina kjolpaket monterade på ANA utan det skedde av ett externt företag som saab använde i andra sammanhang. Ungefärligt antal är enligt Rolf är 1500 stycken och övervägande delen av dessa gick på export till Tyskland, England mm. Vad bilarna kallades för var lite olika beroende på marknad.

    Jag är glad att jag fick tag på denna förseriebil, den har bland annat bensinvärmare, skinn med mocka som igentligen kom till årsmodell 90 på talladega har jag för mig? Och mycket mer. Här kommer lite mer bilder på nuvarande skick. Mekanisk är den extremt välhållen men chassit behöver kärlek. Min tanke är att renovera den utan att gå till överdrift, och lägga många sommarmil till på den 😎

    Lite kul detaljer är exempelvis vingen som jag inte sett förr?

    #56357
    jonathan p
    Deltagare

    @Saabmicke wrote:

    Härligt! :AP :AP
    Grattis till inköpet, skall bli jättekul att följa denna ovanliga 9000.
    Mvh
    Micke

    Stort tack för stödet! 😛

    #56358

    Kanonhärlig bil!! Kul att den blir omhändertagen! Skall bli kul att följa renoveringsarbete!

    #56362
    jonathan p
    Deltagare

    @Christian Haugsöen wrote:

    Kanonhärlig bil!! Kul att den blir omhändertagen! Skall bli kul att följa renoveringsarbete!

    Kul att du tycker om Röde Baronen som jag kallar honom för 😛

    Ska börja leta en fin skinninredning elstyrd med mocka då den som sitter i nu är lite sådär, även om den är speciell då den har de äldre nackkuddarna med lite fler sömmar!

    Snart dags att börja riva :wrench

    #56363
    Per-Erik
    Deltagare

    Byt inte för mycket saker på en så speciell bil, risk att du ångrar dig senare. Få inredningen renoverad istället tycker jag…

    #56367
    jonathan p
    Deltagare

    @Per-Erik wrote:

    Byt inte för mycket saker på en så speciell bil, risk att du ångrar dig senare. Få inredningen renoverad istället tycker jag…

    Hej Per-Erik!

    Det kanske är klokt, min avsikt är att behålla den så orginal som möjligt. Förarstolen är sliten i skinnet vid insteget men inte så det är hål vilket borde innebära att det är räddningsbart. Baksätet har dock blivit missformat på ett ställe pga att det varit nedfällt samtidigt som det var fukt på sätet. Ska lägga lite tid på det och se. Men att bilens ”själ” behålls kanske är viktigare än ett perfekt skick?

    #56368

    http://colorglo.se/ Skall vara väldigt duktiga på att rädda det mesta i bilinredningsväg!

    #56370
    Per-Erik
    Deltagare

    Colorglo är mycket duktiga! Jag har själv använt mig av dem till Talladegans skinnstolar…
    Före:
    Efter:

    #56398
    jonathan p
    Deltagare

    Jo jag gillar colorglo också, var hos Uffe i Höör för 1.5 år sedan med min dåvarande 9-3 cab där jag fick vidgjort båda framstolarna, det blev mycket bra! Får helt klart överväga det som ett alternativ!

    #56399
    rodder76
    Deltagare

    Fasen va häftigt med en förseriebil med historia. Den där Rolf skulle man gärna växla ett par, tre ord med. Låter som det finns en rad spännande historier där.
    Värt att notera är att din verkar vara den enda på bilden med den annorlunda bridgespoilern.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng