Saab 9000 Förseriebilen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Förseriebilen
- Detta ämne har 41 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-15 12:07 av
jonathan p.
-
FörfattareInlägg
-
@Per-Erik wrote:
Sorry, jag var sen på det, jämra jobbet kommer åter igen ivägen för hobby nörderi… Men, jag såg väl faktiskt samma saker som mr Rodder, samt att denna röda har likadana stolar fram som min 90:a talladega…
ja, jag är inte förvånad att du Per-Eric lade ihop 1+1 du med.
Bilar med moccainlägg har vi sett ”många” av, som inte ”borde ha”, precis som andra konstiga inredningsalternativ.
Men det jag fastnade för var just två så lika kjolpaket, men ändå med så påtagliga skillnader, som uppenbarligen funnits samtidigt.
Jag trodde i min enfald att detta kjolpaket av någon outgrunderlig anledning uppstod när Wallhamns började sätta samman Talladega 1990.@Per-Erik wrote:
Sorry, jag var sen på det, jämra jobbet kommer åter igen ivägen för hobby nörderi… Men, jag såg väl faktiskt samma saker som mr Rodder, samt att denna röda har likadana stolar fram som min 90:a talladega…
ja, jag är inte förvånad att du Per-Eric lade ihop 1+1 du med.
Bilar med moccainlägg har vi sett ”många” av, som inte ”borde ha”, precis som andra konstiga inredningsalternativ.
Men det jag fastnade för var just två så lika kjolpaket, men ändå med så påtagliga skillnader, som uppenbarligen funnits samtidigt.
Jag trodde i min enfald att detta kjolpaket av någon outgrunderlig anledning uppstod när Wallhamns började sätta samman Talladega 1990.september 12, 2013 kl. 18:05 #59311Så kul med lite nörderi :geek:
Det var sannerligen bra ögon du har, jag har också noterat det runda hålet där bak! Utgick från att det var vissa skillnader mellan det som såldes som 9000 Sport (eller carlsson beroende på exportland) och Talladega.
Även 9000 Carlsson 90 såldes med ”wallhamns” paketet. Hittade en bild på en Carlsson med just samma uttag för avgas. Under 91 blev istället Carlsson utrustad med samma paket som det vi kallar CC Aero i Sverige!
http://www.nowpublic.com/tech-biz/snazzy-red-saab-9000-carlsson-sydney-photo-02
Trodde aldrig att även Talladegan sattes samman i Wallhamn. Min är möjligen en av de första wallhamnsbyggda 9000 och möjligen var det där allt började med upplägget inför modellår 90. Min är lite av en hybrid, vissa saker är 90 spec och vissa är 89 spec. Den är iaf som jag ser det en säker källa på att Saab släppte endel provbilar till sina anställda 🙂
Det var allt lite av ett hantverk att sätta ihop dessa bilar. Kjolpaket, vinge och reflexpanel monterades ju förmodligen i princip utan dagens tidspress och effektiviteskrav och garanterat till ett relativt högt pris för Saab. Frågan är om man ens gjorde någon vinst på specialbilar som Talladega, Carlsson och Sport 😕
september 13, 2013 kl. 06:05 #59330@Per-Erik wrote:
…funkar ac:n? Vanligaste problemet annars är ju att kondensorn är läck, och dessa är billiga just nu, på Avantia…. Typ 350:-
Nepp, den har nog inte varit igång på några år. Min plan är dock att väcka den! Vad jag kan se ligger den på lite mer än 300:- men ändå inga jätte pengar: http://www.avantia.com/ac_sida_produkter.asp?produkt_id=999
Riktigt trevlig bil det där.
Kul att sådant blir räddat.
Såg inredningen som visade på lite av milen.
Du vet väl om att man kan ”laga” skinninredning? mindre hål kan täppas igen med material som du inte kommer känna skillnad från originalskinnet och färgen går att lacka om ” ge en ny topcoat ” så kommer det se sprillans nytt ut.
Kolla runt lite på nätet om det finns inredningsrestaurerare/skinnrestaurerare i ditt närområde.september 16, 2013 kl. 17:47 #59428Idag blev det en rejäl utrensning av kablage, som alltid så har någon med tveksam elutbildning installerat allahanda saker, hittade ett gammalt philips steg och ett antal olika specialkopplingar av typen klämkontakt. Blev nog något kilo lättare idag! Blev även en installation av den obligatoriska DCC:n. Fick dock en lustig effekt då jag inte kan se soppaförbrukningen i huvudinstrumentet längre, kan dock se temp och volt men efter nollställning av soppan så står det bara streck.
Well, blev ett par kvällsbilder också efter en liten runda 😛

september 23, 2013 kl. 18:22 #59632Idag blev det lite pyssel då vädret var riktigt trevligt här nere i Skåne. Sporten åkte ut ur garaget och det blev först lite ytterligare elpill för att få bort alla gamla kablar sen tvätt och därefter polering.
Först tvätt

Sen behövde höger framdörr en rejäl omgång med polermaskinen, egentligen tänkte jag lacka om den då övriga tre dörrar är omlackade men testade ändå och resultatet blev verkligen över förväntat!

Eftersom resultatet blev så trevligt på dörren så påbörjade jag även en omgång på motorhuven, den är värre än vad det ser ut på bilden, riktigt mycket oxid.

Blev bra det med!

Nu är jag ju inte ute efter något nyskick på denna pärla utan blir väldigt nöjd med ett fullgott bruksskick så jag kan fortsätta använda och njuta av den sommartid. Har jag kvar den länge kommer jag säkert hänga ur motorn men ännu så länge så funkar den fint som den är.
december 26, 2013 kl. 17:13 #62130Får önska alla 9000 fantaster en riktigt God Jul! Här nere i Skåne är det regn och 8*C så stämningen har väl haft lite svårare att infinna sig 🙄
Lagom till Julafton har nu bakskärmarna blivit rostlagade och lackade, :weld blev ett betydligt bättre helhetsintryck 8) även lite bromsrör och damasker bytta inför besiktningen. Får hålla tummarna att den går igenom denna gång! För övrigt har jag upptäckt en till lustig sak med inredningen, jag har ju skinn/mocka inredningen som kom på modellår 90 på Talladega, på en talladega90 sitter den gamla typens nackskydd på framstolarna med den uppdaterade typen på baksätet, iaf vad jag sett, någon som kan inflika? På min förserie sitter de gamla nackskydden även på baksätet, herrans blandning :ID

januari 5, 2014 kl. 22:22 #62476Nu efter rostlagningen så börjar gamla ”Fordon 538” (bilens id nummer inom Saab) bli i ett hyfsat bruksskick. Idag har jag bytt blinkers till nästan nya, kom från en 9000 cc med 7000 mil på mätaren.
Har nu några grejer som behöver fixas för att de ska bli ett lite bättre intryck.
Stötfångaren bak verkar deformerad, har sett något till talladegapaket som fått liknande form, skulle detta kunna lösas med värmning? Tänker ändå lacka om den tror jag:

Sedan har reflexrampen bak tappat färg, men inte så farligt att jag tycker den behöver bytas. Det jag tänkte göra är att lägga på toningsspray för blinkers, någon som har bra tips på fabrikat med liknande färg som orginalblinkersen?

Bild på bilen med nya blinkers fram 🙂
mars 15, 2014 kl. 12:07 #174075Nybesiktigad och gick igenom, redo för Skånsk vår 😀 någon trevlig träff i det närmaste här nere?

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.