Saab 9000 Förseriebilen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 Förseriebilen

• Detta ämne har 41 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-15 12:07 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

Jonatan P, det är Uffe som fixat mina också! Detta är tredje inredningen har har jobbat på åt mig, och jag är bara nöjd!

jonathan p
    Deltagare

En vän till mig hittade en ett urklipp av en gammal annons på min bil på nätet av en tillfällighet, Rolf berättade själv att han för ett bra tag sedan testade att sälja men avstod då det endast var trimsugna ungdomar som var intresserade på den tiden. Han tackade till och med nej till en köpare.

Här är länken: http://dump.madnesshw.com/files//saab/

Har även fått ytterligare information på några punkter som jag önskade från Rolf:

Talladega byggdes om (från helt färdiga bilar) med tillbehörsprylar – som SAAB sålde till ANA.

Sportarrna lackades i fabriken – förutom AERO-paketet.
    Bilarna levererades ”inte helt färdiga” till Wallhamns hamn på Tjörn som har en stor utrustningsverkstad.
    Dock monterade man följande på bandet i Trollhättan:
    -specialstolarna
    -sportchassit inkl. hjulen
    -högprestanda styrenhet
    -sportavgassystemet

I Wallhamn installerades:
    -AERO-satsen
    -bakre dekor

Ska bli riktigt kul att sätta tänderna i den på allvar! 😛

henrikg
    Deltagare

Verkligen rolig historia! Och den snyggaste 9000 modellen och färgen! Kommer definitivt följa ditt projekt, har själv en udda 900 Aero -88 med historia ifrå Saab-Scania 🙂

jonathan p
    Deltagare

Kul att du gillar den Henrik, det är lite kul med saabar med ovanlig historik! Din og900 Aero är ju en one of a kind!

Nu har jag varit och fått ”att göra listan” på besiktningen. Den behöver ju lite omtanke så jag misstänkte att det var lite grejer och när jag ändå ska ta tag i resten av bilen så är det ju bra att få koll på allt.

Besiktningen gick väl helt ok om man bortser från avgasvärdet som kräver lite fundering. HC var högt på förhöjd tomgång, sjönk ordentligt på tomgång till mycket bra nivå men på varv så ville den bara ner till ca 180. Övriga värden var ok när den väl blev varm. Tips mottages givetvis varmt, bilen har rullat 34000mil och katt samt lambdasond är orginal.

Här är lite bilder från besiktningen och en liten kul klisterlapp som inte var och varannan 9000 har 🙄

cabmange
    Deltagare

Byt katt.

Skitig katt blir bara sämre ju varmare den blir, dvs på förhöjd varvtals test.
    //MH

henrikg
    Deltagare

”Project 9000 Sport” häftig etikett 🙂 Har du provbils-id på din bil också? Min var PF59. Brukar vara några bokstäver + siffror (även nu på senare år innan Saab stängdes).

Mvh
    Henrik

filbrun2
    Deltagare

Sparade blocket annonsen på denna bil som bokmärke så jag följer också projektet med stort intresse 😉

rickard735
    Deltagare

En annan blev lite fundersam på vad jag själv har på gräsmattan det är en Saab 9000 -88 som enligt uppgift varit på utvecklingsavdelningen på Saab Är just på väg att skrota den men man funderar ju lite. Vet att jag aldrig blev klok på motorstyrningen då den enligt tidigare ägare hade 200 hk på en 2 l sen minns jag när jag felsökte så stämde inte vissa grejorna under huven med verkstadshandböckerna

jonathan p
    Deltagare

Idag har det blivit lite pyssel med min 9000 Sport, känns kul att komma igång så smått. Blev bytt stift NGK givetvis samt luftfilter, ska också jaga fatt i en ny lamdasond och ev även en ny katalysator. Bilen gick igenom förra året enligt Rolf med e85 i tanken så förhoppningsvis är det lamdan som reglerar för fett.

Blev även en rejäl uppfrächning av inredningen, den var MYCKET skitig och smörj hade den nog inte fått på ett bra tag, de skador som fanns på baksätet efter fällning blev bättre och förhoppningsvis blir det ytterligare en smula mer formbart i skinnet när balsamet fått sugas in ordentligt. Förarstolen kommer göras vid av Uffe i Höör, tror han kan få den riktigt fin.

Sedan har jag nu en passagerardörr höger fram på gång in i rostfritt skick, det är den sista av dörrarna som byts, de andra är redan bytta mot rostfria dito. Ett mittarmstöd har också hittats, dock i ljusgrått skinn så det får även omfärgas av Uffe.

Motorvärmare och nån lustig potentiometer samt en gammal biltelefonhållare

Knappt nersutten efter 34000 mil

Pannrummet innan litet tvätt, blev dock inte helt bra efter tvätt heller men viktigast att allt funkar, tb05-12b turbo från mitsu som kom 90 samt di av tidig modell. Allt krimskrams kring motorvärmaren kommer förmodligen tas bort då den är ”ur funktion” och dessutom luktar det svag bensindoft som inte känns så betryggande.

Rumpan blev bättre utan alla klistermärken

Och ett par bilder ute och en på den rost som finns i ena bakskärmen som ska lagas upp och lackas om.

Det var allt för nu, lite till pyssel är där, ska byta styrväxeldamasker samt höger bromsrör också innan ombes. Håller tummarna :geek:

jonathan p
    Deltagare

Har varit fullt upp med min andra entusiastbil, en mercedes 450 slc -77 då den skulle piffas till lite inför bröllop.

Men nu har jag tagit mig tid att pilla lite med sporten. Det blev lite mer service, pyssel med bränsleledningar och allmän utvändig puts. Delar av bilen ska sedan in på lack och jag ska även få bytt bromsrör och lite svets.

Ett par bilder på sommarmeket…

rodder76
    Deltagare

Wow.
    Helt plötsligt upptäckte jag en grej och detta blev superduperintressant på nördnivå i Talladegavärlden.
    Nån Tallagedanörd som upptäckt vad jag upptäckt?
    Kanske dags att kopiera in gamla Talladefatråden in på nya forumet och fortsätta detaljnörderiet 😀

Finns det möjlighet att skaka fram fler bilder från föregående ägare?

jonathan p
    Deltagare

@rodder76 wrote:

Wow.
    Helt plötsligt upptäckte jag en grej och detta blev superduperintressant på nördnivå i Talladegavärlden.
    Nån Tallagedanörd som upptäckt vad jag upptäckt?
    Kanske dags att kopiera in gamla Talladefatråden in på nya forumet och fortsätta detaljnörderiet 😀

Finns det möjlighet att skaka fram fler bilder från föregående ägare?

Vad är det för kul du upptäckt? Nu blev man ju lite nyfiken. Nej jag har tyvärr inte fler bilder från föregående ägare? Du borde verkligen träffa Rolf Sarsten någon gång, han var dels projektledare för Saab 9000 projektet och dels ansvarig för tillbehörsavdelningen en bra stund! Han hade mycket trevliga historier att berätta. Han var dock inte särskilt intresserad av själva talladegakonceptet, han avfärdade det mer som något marknadsavdelningen drev och själva paketet hade ju tagits fram av tillbehörsavdelningen en bra tid innan själva modellen byggdes i Sverige.

rodder76
    Deltagare

Att Talladegakonceptet är en marknadsförings”bluff” är ju inte svårt att förstå…. Inte speciellt spännande egentligen, men jäkligt coola. Vill fortfarande ha en skapligt fin 90:a. Helst nyköpingsbyggd….
    Och där skvallrade jag om en sak…..

Ska vi locka in Per-Erik och se om han ser och reagerar på samma sak som jag reagerar på 🙂

Cliffhanger :CE

rodder76
    Deltagare

ok… säsongen är tydligen fel för forumläsande, så jag kör ändå.

I mitt Talladeganystande så upptäcktes det ”helt plötsligt” att det finns massor olika kjolpaket. Just 1990 verkar väldigt många få uttag för ett runt/ovalt slutrör, och inte det dubbelpipiga som finns i alla reklambroschyrer. Det vill säga; Inte nog med att bilen inte överenstämmer med bild. Ingen verkar veta vad den ska ha för bakre ljuddämpare heller.
    En lista på Nyköpingsbyggda bilar kom fram och skulle då helt plötsligt döda största delen av alla 90:or, trots att det finns mycket som tyder på att 1990 var just Talladegans storhetsår. ”Många” fick sina Talladegor förklarade som oäkta av vissa, medan andra förstod att det inte var allt som stämde…. Per-Erik är en av dem som har alla originalhandlingar snyggt satta i en pärm, som fick sin fina Talladega 1990 dömd som oäkting av vissa. Per-Erik var dock inte sen att rota i papprena och ville ha tillbaka sin trovärdighet, så han var den som hittade att hans bil var byggd i Wallhamns hamn.
    Ungefär när detta sker, går luften ur mig, jag flyttar, träffar tjej and so on… början på slutet av Talladegatråden trots att många frågor finns obesvarade.

I somras på Saabfestivalen hade vi möjligheten att krypa runt Cabmanges 89:a och jämföra kjolpaketsform mot Per-Erik’s Wallhamns-1990 som stod prydligt uppställda bredvid varann.

Så var ska allt detta ta vägen?
    Jo…. Du har Wallhamns-kjolpaket på en icke-90. Mina ögon vet att de registrerat fler av dessa på framförallt röda 9000. Men aldrig har historik presenterats på ett sådant sätt att poletterna kommer på rull. Det finns två olika kjolpaket, som ska vara ”samma”.
    Varför i hela friden finns det två kjolpaket som ska vara samma, men som inte är det?
    Wallhamns har i frontspoilern hål för bogserkrok(???) och ett kraftigt aluminiumgaller i nedre grillen. Plasten är gjuten med två förstärkningsstöttor bakom detta aluminiumgaller för att hålla formen på öppningen i sig. Bakkjolen utmärker sig med uttag för ett runt/ovalt utblås.
    Nyköpingskjolpaketet (om vi ska kalla det så) har inte hålet för bogserögla, aluminiumgaller och bara en gjuten ”stötta” i nedre grillen. Bak är dessa upptagna för dubbelpipigt avgassystem.

Ahaaaa…..
    Vad nöjd man känner sig när gammalt detektivarbete helt plötsligt ger någon form av utdelning. Ett svar, tusen nya frågor 🙂
    Så meningslöst vetande, så underbar detaljkunskap.
    Jag är en nörd. Länge leve nörden!

Per-Erik
    Deltagare

Sorry, jag var sen på det, jämra jobbet kommer åter igen ivägen för hobby nörderi… Men, jag såg väl faktiskt samma saker som mr Rodder, samt att denna röda har likadana stolar fram som min 90:a talladega…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng