Saab 900i -89 E85 Edition
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -89 E85 Edition
- Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-13 21:58 av
morsole.
-
FörfattareInlägg
-
@RallySaaben wrote:
Tycker det är bra fräckt av dig att inköpa fyndbilar hemma i ’min stad’! .. 😉
Nej då, men grattis till fyndet!
🙂Haha :teeth
Ja, det är verkligen ett fynd :love
@mattem wrote:
Liten uppdatering, turbosystem inköpt men montering överlåter jag med varm hand till morsole som ska justera anslutningarna till katten lite för bättre flöde. Tack till Andreas1 här i klubben för en smidig affär och visning av sin trevliga lokal. Lite kärlek, elektriskt sprut och E85 till din 90 (99?) med T16 så ska det nog bli ordentligt tryck i maskinen.
Jodå man blir ju inte direkt mindre sugen på e85 i den,får väl se när jag får ut donatorbilen.
Cabben står dock som prio1 inför sommaren.
Den gule 900an ska ju oxå bli klar i vinter.
Hoppas du får önskat resultat med avgasröret..
Bra jobbat med bilen,intressant o läsa hur ombyggnaden blir med e85 när ni fått ihop alltDet som har hänt sedan sist är att vi konstaterade att styrboxen vägrade att lira perfekt med GP-boxen och efter att vi fått över alla kontakter och jordningar så började den gå orent på tomgång. De tveksamheter vid framförallt acceleration som skulle försvinna med ”nya” boxen fanns kvar om än mer subtila. Så vi ryckte av de gula spridarna som satt och satte på röda 431:or, vred ner boxen på noll för att enbart utnyttja kallstartsfunktionen och bilen blev helt symptomfri. Går som ett skott i natten i jämförelse helt utan konstigheter. Så numera är även tädningen justerad för att utnyttja kapaciteten som E85 har.
Avgassystemet är också bytt till turbo-systemet från katten och bakåt. Vi tog upp och skarvade på anslutningen på katten från turbo-systemet, dels för att få rätt anslutning men även för att gå upp i utgångsarea för att underlätta andningen.
Saknar man lyft får man göra det bästa av situationen. :drugged
Resultatet blev en lite dova ljud utan att det på något sätt blev otrevligt och bättre vrid. Sen så känns det att den andas betydligt bättre då den accelererar betydligt bättre och varvar på ett helt annat sätt än tidigare.
Nån var snabb här och tog kort medan jag hämtade pallbockar; problemet är när man har lågt i tak och smalt samtidigt; dessutom hade M rätt så nyligen tankat bil så det luktade gott när den var som mest på snedden…
Men vi tog ner den när vi svetsade kat’en, och etanol är lite snällare än ren bensin när det är kallt, som ni kanske vet!
Så det gick bra och bilen gick jävligt bra sen!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Nytt besök hos Morsole, denna gången så byttes främre rör samt katt från standard till det som sitter på en 2.1. Passar rakt på med efterföljande turbosystem med betydligt bättre flöde genom främre rör samt katt :beef
Bilen hade tidigare ett dovare ljud med standard främre rör samt katt som var upptagen för bättre flöde ut samt passning till turbosystemet, nu är den tystare igen, nästan lite synd, gillade den en aningens dovare tonen

Nya skivor från biltema samt en omgång original belägg monterades, nu är den perfekt i bromsarna, helt tyst och perfekt känsla i pedalen.
Morsole hade en omgång däck på fälg över som fick sig en rengöring, blandade biltemas kallavfettning med en blandning på 50% matolja och 50% diskmedel och bromsdamm, tjära mm lossade med en enkel borstning samt spolning med vatten. Luktade gott och man slipper kemikaliedoft till skillnad mot vanlig fälgrengöringsmedel.
Ett ordentligt lyft blev det :beef
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
