Saab 900i Jubileum

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i Jubileum

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i Jubileum

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

Hej! Är ny här på forumet och ville dela med mig av bilder min bil.

Det är som sagt en 900i Jubileum från -88. Den har inredning oxblodsfärgat skinn, taklucka, farthållare och rostfritt avgas. Eftersom dessa bilarna tydligen är lite udda ( hade aldrig hört talas om denna version innan jag köpte den) så har jag bestämt mig för att försöka hålla den i bra skick och sätta dit lite original Saab ”styling” såsom vinge, eventuellt ett jalusi.

Detta är min första gatbil och jag är jättenöjd med den. Jag fick den billigt (vilket är bra för en fattig student 😀 ). Bilen har haft samma ägare tills det att jag köpte den, baksätet har haft överdragsklädsel sen den var ny så det är i nästintill nyskick 😉 Det tråkiga är det klassiska Saabfelet att taket hänger, tankmätaren och hastighetsmätaren visar fel, drivknutarna knackar vid skarp sväng och att kupéfläkten gnisslar som besatt när den är igång på läge 2 och 3.

Det som jag måste åtgärda snarast är morrande hjullager vänster fram, bilen har varierande tomgång mellan 200-1500 varv. Jag håller på att söka runt och leta information om vad som kan vara fel men om nån har något tips är jag idel öra 😉

Ber om ursäkt om jag placerat fel eller borde gjort något annorlunda i mitt inlägg, hoppas ni har överseende och kan leda mig in på rätt väg i så fall 😛

Här är bilder på bilen:

mars 28, 2011 at 20:57 #183066

Välkommen till forumet. Din tråd ligger helt rätt 🙂
        Fyll gärna i din profil med var du bor och lite info.

Du har förstått vinken med en projekt tråd, massa bilder 😉

mars 28, 2011 at 21:14 #183068

kul med jubelium! vad är det för vigne du tänkt sätta på? 🙂 stora eller lilla?

mars 28, 2011 at 21:16 #183069

Fint med en jubbe. kul att se att nån räddar en från skroten 😉
            Vad har du för planer för den ❓

Mvh Nisse

mars 28, 2011 at 21:19 #183070

@Beeos wrote:

Välkommen till forumet. Din tråd ligger helt rätt 🙂
              Fyll gärna i din profil med var du bor och lite info.

Du har förstått vinken med en projekt tråd, massa bilder 😉

Tack Tack! Profilen är numera uppdaterad!

Min kamera och jag är goda vänner så många bilder kommer det bli när jag väl får nånting gjort :mrgreen:

@M.broberg wrote:

kul med jubelium! vad är det för vigne du tänkt sätta på? 🙂 stora eller lilla?

Är inte så insatt på skillnaden mellan stora och lilla ännu ( 😳 ) men det är denna varianten jag tänkt ha :

(Bild lånad från Google)

@longjohn61 wrote:

Fint med en jubbe. kul att se att nån räddar en från skroten 😉
              Vad har du för planer för den ❓

Mvh Nisse

Ja, ett sånt här fint exemplar är synd att skrota 🙂
              Planerna är som nämnt ovan att hålla den i bra skick, så att laga den rost som finns och hindra att den blir värre, men vem vet kanske nån gång i framtiden så kanske man kan få bättre än bruksskick på den 🙂

mars 28, 2011 at 22:27 #183071

Den ser riktigt bra ut!

(Den blåa 900an har den lilla vingen, den kan du nog hitta billigt på skroten.)

Det är ju bara småfel på bilen i övrigt, låter det som iaf.
                Gör en stor service på den innan du börjar pilla på tomgången! 😀

mars 29, 2011 at 05:19 #183075

Trevligt att någon räddar dessa bilar!
                  Ser ut att vara riktigt fin och välhållen.
                  Själv har jag precis bestämt att jag ska skrota en jubbe -88 ..

Synd att dessa bilar har en av Saabs tråkigaste motorer och att lambdaregleringen har en förmåga att krångla.

mars 29, 2011 at 07:41 #183079

Ser ju helt ok ut! Ett tips angående gnisslande kupefläkten är att prova med lite smörjmedel, om du plockar bort höger högtalargaller så kan du komma åt att spraya dit nåt.

mars 29, 2011 at 10:45 #183090

Ang tomgången så håller jag på att försöka lösa samma problem sj. Och jag ger mig inte förens jag har receptet på hur man löser det. (borde ge mig iaf ett Nobelpris 😉 )

mars 29, 2011 at 21:01 #183113

@Torbo wrote:

Den ser riktigt bra ut!

(Den blåa 900an har den lilla vingen, den kan du nog hitta billigt på skroten.)

Det är ju bara småfel på bilen i övrigt, låter det som iaf.
                        Gör en stor service på den innan du börjar pilla på tomgången! 😀

Tack tack!

Jag har en reservdelsbil med en sådan vinge på redan så det blir att ta den 🙂

Ja, är det inget dolt så är det väl bara småfel, hoppas jag. Ja , en stor service blir det, har läst till mig att det är mycket som kan påverka tomgången, 😀
                        @SaabAero wrote:

Trevligt att någon räddar dessa bilar!
                        Ser ut att vara riktigt fin och välhållen.
                        Själv har jag precis bestämt att jag ska skrota en jubbe -88 ..

Synd att dessa bilar har en av Saabs tråkigaste motorer och att lambdaregleringen har en förmåga att krångla.

Tack, ja den är rätt fin, den har några skönhetsfläckar men inget allvarligt 🙂

Kan denne lambdareglering ha inverkan på tomgången tro? Och vad heter motorn?

@dea wrote:

Ser ju helt ok ut! Ett tips angående gnisslande kupefläkten är att prova med lite smörjmedel, om du plockar bort höger högtalargaller så kan du komma åt att spraya dit nåt.

Tack!
                        Bra tips, det ska jag prova, för det vore tråkigt att behöva byta fläkten.

@Sebbo wrote:

Ang tomgången så håller jag på att försöka lösa samma problem sj. Och jag ger mig inte förens jag har receptet på hur man löser det. (borde ge mig iaf ett Nobelpris 😉 )

Så bra! Om du lyckas lista ut det före mig får du gärna dela med dig av vad du kom fram till 🙂 Hoppas du får ordning på din!

juli 7, 2011 at 21:04 #185957

Jag skäms över hur dålig jag har varit med både uppdateringar och att fått nåt gjort med bilen 😳

Men nu när student och allt är över och man har börjat jobba så tänkte jag fixa lite smått. Det som är gjort är i alla fall att länkarmsfästena på båda sidorna plus en hel del plåt i hjulhusen är lagat! Det var också rosthål i golvet på båda sidorna där balken som går bakåt börjar.

Förra ägaren hade lappat med glasfiberväv, plåtbitar och en faslig massa rostskyddsspray 😥 Det var därför det såg så bra ut när den köptes…… Men men, nu är det i alla fall fixat och klart. Avgasröret hade gått av framför katalysatorn och där var det lagat med vattenrör i stål, vanliga slangklämmor och uppbundet med ståltråd. En delbar fläns och en packning köptes och sattes dit tillsammans med lite avgaspasta så nu är det tätt 🙂

Hjullager, vänster fram är utbytt så väsnas han inte lika mycket men det verkar som om höger också är kass 🙄 Antagligen byter jag nog ut hela spindeln mot en med ett friskt lager ( Bra att ha kompisar som kör folkrace 😀 ). Nya däck är också ditkrängda på originalfälgarna. För att ytterligare framhäva att jag åker på regummerade snikdäck så har jag gått över dem med däckpenna, det lyfter utseendet otroligt mycket tycker jag!
                          Jag har lite rost i reservhjulsbaljan som jag ska åtgärda och nyköpta högtalare som skall monteras härnäst!

Nu har jag drabbats av ett irriterande motorfel som kan läsas om i denna tråden;
                          viewtopic.php?f=7&t=981

Tyvärr har jag inga bilder på arbetets gång (inget kul att se massa rost ändå 😉 ) Men här är en i alla fall en bild på hur den såg ut förra helgen 🙂

Det var allt för denna gång!

/ Jonas

juli 9, 2011 at 14:20 #185414

ta bort däck testen den passar inte alls till bilen.
                            samt köp krom lister till kofångarna det gör under mvh niklas

juli 9, 2011 at 14:49 #185415

Tyckte det satt som en smäck med lite vit däcktext!
                              För att citera östgöten Pontiac: åttitalet var tog du vägen!

juli 9, 2011 at 16:08 #185419

@Widegren wrote:

😎 +1

Mvh Nisse

juli 10, 2011 at 00:07 #185342

@el turbo negro wrote:

ta bort däck testen den passar inte alls till bilen.
                                  samt köp krom lister till kofångarna det gör under mvh niklas

Nädå, den blir kvar 😉 Men kromlist låter intressant! Vart får man tag i det?

@Widegren wrote:

Stort tack! 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.