Saab 900i -88 ”Musse” och ”Mimmi”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -88 ”Musse” och ”Mimmi”

• Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Johan Smeds
    Deltagare

Lite mer om den nya ”Mimmi”.

Är en 900i 8v precis som den förra.

En väldigt fin grön lack (måste kolla färgkoden, men kan vara malakitgrön) som är i princip rostfri. Några mindre skavanker har den givetvis, men inget som känns akut.

Nästan nybilskänska inuti (förutom taket) – uppskattar verkligen den ljusbeiga färgen på stolar och dekor.

Går väldigt bra, speciellt på motorvägen. Växellådan borde vara 8:ans primär då den varvar 3000 varv strax under 130 km/h, så att cruisa längre sträckor kommer bli ett sant nöje jämfört med lådan i den förra som väl borde vara en 5:ans primär då den varvade 3000 varv runt 100 km/h. Blev helt paff första gången jag provade och kände skillnaden. Borde ge bra utslag på ekonomin också.

Väldigt glad över köpet! Lite småfix så borde den bli i toppskick.

Lite fler bilder på den nya:

IMG_4947-1
    Cross spoke på. Tycker de gör sig väldigt bra på 900.

FFE977F2-C2C7-47CC-B48A-849EC5D8C2B4-1
    Saab original vindavvisare. Rätt snygga ändå. Hade nog inte satt på dem om de inte satt från början, men gillar dem.

IMG_9384-1
    IMG_9421
    IMG_9385-1
    IMG_9430-1
    IMG_9422-1
    2/3 dörrar är snyggt, men 4/5 dörrar är smidigt för tillgänglighet och ger lättare känsla vid öppning och stängning.

Riktigt fräsch inredning. Nästan nybilskänsla, förutom taket som alltid hänger – får bli projekt framöver. Uppskattar den sandbeiga färgen kallad ”mohair” i Saab-broschyren.

Allt original så klart. Har en treekrad ratt i nyskick som jag ska försöka byta till framöver eftersom jag tycker dom är snygga.

IMG_9425
    IMG_9426-1
    Välvårdad och skall så förbli. Så rostfri som en svenskkörd bil kan bli. Jag kommer bara köra på sommarhalvåret och hålla i garage under vintern.

Bilagor:
    59deluxe
    Deltagare

Grattis till en riktigt fin OG 900!
    Det som är extra trevligt är att se att även sugisarna har fått ett uppsving.
    Det fanns en tid när något annat än T16 och skinnklädsel inte var okey och dom ”vanliga”
    kunde man lika gärna låta slita vinterbil,tur att den tiden är förbi.

Håkan.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

Jag har länge sagt att snik 8v kommer bli ovanligare än turbo i framtiden.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

M.Broberg
    Deltagare

Färge är riktigt fin tillsammans med inredningen, och jag håller med om dörrarna.. jag har En 3 dörrars och en 2 dörras nu men jag saknar min 5 dörrars när jag står bredvid en annan bil och ska ur. eller när nån ska in i baksätet…

Sen köpte jag precis en 2d i8kat för att ha som just vinterbil.. motorerna är hemska.

wallero
    Deltagare

Inget fel på en i8 motor går som en dröm å väldigt lättmekade

Saab_ahed
    Deltagare

God fortsättning med Mimmi 🙂

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.