Saab 900i -88 ”Musse” och ”Mimmi”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -88 ”Musse” och ”Mimmi”
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Lite mer om den nya ”Mimmi”.
Är en 900i 8v precis som den förra.
En väldigt fin grön lack (måste kolla färgkoden, men kan vara malakitgrön) som är i princip rostfri. Några mindre skavanker har den givetvis, men inget som känns akut.
Nästan nybilskänska inuti (förutom taket) – uppskattar verkligen den ljusbeiga färgen på stolar och dekor.
Går väldigt bra, speciellt på motorvägen. Växellådan borde vara 8:ans primär då den varvar 3000 varv strax under 130 km/h, så att cruisa längre sträckor kommer bli ett sant nöje jämfört med lådan i den förra som väl borde vara en 5:ans primär då den varvade 3000 varv runt 100 km/h. Blev helt paff första gången jag provade och kände skillnaden. Borde ge bra utslag på ekonomin också.
Väldigt glad över köpet! Lite småfix så borde den bli i toppskick.
Lite fler bilder på den nya:

Cross spoke på. Tycker de gör sig väldigt bra på 900.
Saab original vindavvisare. Rätt snygga ändå. Hade nog inte satt på dem om de inte satt från början, men gillar dem.

2/3 dörrar är snyggt, men 4/5 dörrar är smidigt för tillgänglighet och ger lättare känsla vid öppning och stängning.Riktigt fräsch inredning. Nästan nybilskänsla, förutom taket som alltid hänger – får bli projekt framöver. Uppskattar den sandbeiga färgen kallad ”mohair” i Saab-broschyren.
Allt original så klart. Har en treekrad ratt i nyskick som jag ska försöka byta till framöver eftersom jag tycker dom är snygga.

Välvårdad och skall så förbli. Så rostfri som en svenskkörd bil kan bli. Jag kommer bara köra på sommarhalvåret och hålla i garage under vintern.Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992Attachments:
Grattis till en riktigt fin OG 900!
Det som är extra trevligt är att se att även sugisarna har fått ett uppsving.
Det fanns en tid när något annat än T16 och skinnklädsel inte var okey och dom ”vanliga”
kunde man lika gärna låta slita vinterbil,tur att den tiden är förbi.Håkan.
maj 15, 2021 kl. 09:39 #484310Jag har länge sagt att snik 8v kommer bli ovanligare än turbo i framtiden.
96 V4 1975 ”Bollen”
Färge är riktigt fin tillsammans med inredningen, och jag håller med om dörrarna.. jag har En 3 dörrars och en 2 dörras nu men jag saknar min 5 dörrars när jag står bredvid en annan bil och ska ur. eller när nån ska in i baksätet…
Sen köpte jag precis en 2d i8kat för att ha som just vinterbil.. motorerna är hemska.

Länge sedan jag postade något här. Har kört över 500 mil totalt sedan köpet och sommaren har inbjudit till mycket resande inom landet. Måste säga att jag är mycket nöjd med bytet till den nya malakitgröna. Skönt att ha en 900 som är fullt körbar utan några direkta problem eller rost, även om projekttråden inte blir lika händelserik som en del andras – mer finlir här. Jag är ju inte så duktig eller sugen på att meka som många här är, vilket jag dock beundrar. Har iaf ordnat lite service som var nödvändig.
Vad har hänt i övrigt då?
Budade hem en handskfackslucka i träimitation som installerades omgående. Blev snyggt tycker jag, men kommer nog skifta då och då mellan den och original.
Bytte ut fronthögtalarna från original till ett par Audison APX 4 som jag kan rekommendera. Gjorde en massa research först och provlyssnade på en massa högtalare på http://www.crutchfield.com som har en trevlig funktion där man kan lyssna virtuellt på hur många olika högtalare låter. Köpte först ett par Focal PC100. Fick dock lära mig den hårda vägen att utrymmena fram inte tolererar utstickande diskanter eller stora magneter så jakten gick vidare. Mailade med en kille på BRL vars favorit i klassen var Audison APX 4. Verkade bra så köpte dem och installerade båda nyss. Eftersom de har infälld diskant så tar de inte i gallret och magneten var nästan lika stor som på originalhögtalarnas så de passade som handen i handsken. Tycker det blev mycket bra med tanke på dels begränsningarna och dels hur det lät innan! Trevligt med uppgraderat ljud och att ändringen inte syns utåt.
Nästa vecka ska jag åka och hämta en hel främre stötfångare som jag fått tag på. Stör mig så mycket på de trasiga metallisterna som föregående ägare dessutom skruvat fast=fult. Är också på jakt efter en stötfångare bak av samma orsak. Funderade på att köpa sån där självhäftande list, men jag gillar att hålla det original.
Avslutar med ett par trevliga bilder. 🙂
Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992-
Det här svaret redigerades för 5 år sedan av
smeds.
-
smeds.
-
smeds.
Den Färgen är verkligen fin… och bra tips med högtalarna. har du funderat på bakre högtalare?
en tyst projekttråd är den bästa projekttråden ibland…. jag är avis på det, ja menar det är ju trevligt när avgaset inte trillar av osv (gissar jag)Ska nog installera bakre högtalare också så småningom. Frågan är bara om man ska köra standardstorleken 4×10-tum, eller en adapter så man får dit 6×9 tum som finns i samma varumärke som högtalarna fram och allmänt vanligare än 4×10 som bara finns i enstaka modeller.
Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992-
Det här svaret redigerades för 4 år, 3 månader sedan av
smeds.
På tal om ”hälsan tiger still” så har jag inte varit inne och uppdaterat på länge.
Hittade en främre stötfångare i bättre skick än den tidigare. Även köpt en kromgrill. Lite kul med en subtilt uppdaterad 8V som är lite av snikmodellen. Gillar generellt att hålla saker helt original, men några små uppdateringar kan vara på sin plats. Nu är det mest att få ordning på några lackförbättringar så känns bilen komplett.
900i:n tuffar på bra, som att det vore 1988 fortfarande. Var ute och rastade den i helgen för en riktig långkörning. Besökte nämligen Saabfestivalen för första gången. En av de bästa helgerna i livet måste jag säga. Nästan overkligt att få uppleva så många fina Saabar av olika varianter och trevliga likasinnade i den fina miljön runt muséet och vid Kinnekulle Ring. Mäktigt att se ur-Saaben puttra ut från muséet kl. 17 på lördagen – en av många höjdpunkter. Landade på 0,68 liter/mil 98 oktan på hemvägen på motorvägar, skapligt för en 34 år gammal bil.
Önskar att jag påbörjade detta intresse för 10–20 år sedan (även om jag alltid älskat Saab) – då hade man kanske haft råd med till exempel en 900 Aero eller liknande. 😉
Ser fram emot fler träffar framöver. Siktar bland annat på Siljan Runt 27 Augusti.
Fick bra parkering på festivalområdet, granne med bland annat en Aero från 1984 och en tvåfärgad turbo från 1983.
På lördagskvällen körde jag och mina på festivalen nyfunna vänner – också med en 900i från 1988 – runt i Trollhättan och kikade. Hade länge varit nyfiken på att provköra en motsvarande 900i fast utan katalysator. Vi bytte bilar ett tag och det var intressant att känna de subtila skillnaderna mellan katalysator och utan. Inte jättestor skillnad måste jag säga, kanske en gnutta mer styrka utan kat även om jag misstänker att mitt lite bättre extraktorgrenrör vägde upp också – det som går rakt nedåt från motorn. Vi mötte upp några trevliga tyska Instagram-bekanta i Överby. De frågade om vi ville få våra bilar fotograferade när vi åkte över Stallbackabron. Det resulterade i några bilder passande i 1988 års Saab-katalog. 🙂
Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992Festivalen är alltid nått extra, detta var min 3dje (eler 4de?) det va lite tråkigt att marknaden var på kinnekulle tyckte jag… ja nyehtens behag med festivalen fallnar såklart liet..
och sen är det så mycket! jag försökta fota sporadiskt, blev ca 200 bilder och jag fick med typ 2% v alla FRÄNA bilar. då räknar jag inte dom som bara är coola, eller alla andra.
För mig blir det lätt lite förvirrande (på ett bra sätt) med att nån dyker upp här o var och hälsar, det står bilar jag sett på nätet eller vänners bilar.. ja det händer ju en hel del jämfört med vanliga bilträffar där jag har den enda og900an och det är 10 ng9-3. detta på 100-200 bilar
sist men minst, jag är inte säker på att 6×9 får plats där bak. tror dom är för breda coh sticker ut då.
farsan har 4×6 i sin 900 och det är bättre än org. krävs dock slutsteg för att få nått redigt ljud.
@M.Broberg
Bra med många bilder så man kan resa tillbaka när man är hemma. 😉Kul som du säger att det är lite förvirrande med alla sporadiska möten och intryck. Händer mycket när många hundra bilar och tusentals ägare samlas.
Ok, har sett en adapter nämligen från 4×10 till 6×9, men får se hur jag gör.
Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992En liten rättelse om tidigare post: det jag trodde var 8:ans primär visade sig vara defekt hastighetsmätare som visar cirka 17% fel. Sitter 5:ans primär i. Men hade inte varit förvånad då den gick som tjänstebil på Saabs växellådsfabrik initialt – även om det hade varit lite overkill med 8:ans primär i en 8V insprut. 😀
Saab 900i 8v 1988
Saab 900s 16v 1992Anonymjuni 15, 2022 kl. 19:20 #494896Jag har monterat 6X9 Högtalare bak utan problem så vist går det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.