Saab 900i sedan -88 ”Musse”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i sedan -88 ”Musse”

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #476874
    Johan Smeds
    Deltagare

    IMG_1160-2

    17 augusti:
    Tog bussen upp från Stockholm till Dalarna för att kolla på bilen. Uppväxt med Saab – mina morbröder har haft 99 och 900 och min pappa har haft två 9000 samt en 9-5:a som jag hade ett tag – så har Saab i blodet. Har aldrig kört eller ägt en äldre Saab själv, men nu hade suget på en og900 blivit rejält.


    IMG_1196-2

    Stod vackert vid ankomst och såg mycket fin ut överlag. Gissar att karossens färg är rosenkvarts vilket jag tycker är bland de snyggaste kulörerna. Stolarna är vinröd plysch, vilket jag tycker passar till karossen. Så klart små skavanker på en 32 år gammal bil, men inget allvarligt och gick fint att köra. Vilken grej att köra den första gången! Hade aldrig kört en äldre Saab förut. Notera att detta är en 8 ventilers 110 hk med katalysator så förväntade mig inget speciellt. Men oj vad kul kul körkänsla gentemot de nyare bilar som jag kört! Mer fysisk känsla vilket var väldigt spännande. Och trots hängande innertak så hade den en väldigt fräsch och hel interiör. Dofterna i gamla bilar är något jag har romantiserat mycket och här fick jag min efterlängtade dos.

    Det fick bli ett köp!


    IMG_1236-2

    Hade gått runt 15.000 mil, inte konstigt att det var sådan spänst i stolarna fortfarande. Ratten såg sliten ut i greppet, men har förstått först senare att det ju är en läderratt så är antagligen värd att renovera. Gillar de treekrade originalrattarna.


    IMG_1242-2

    På hemvägen stannade jag vid Dalahästen. Glad att bilen är min!


    IMG_1245-2

    Hade egentligen aldrig tänkt så mycket på just 900 sedan, men efter att ha spanat in 900 cab och gillat bakpartiet så insåg jag att just tvådörrars sedan är som cabben fast med tak.

    Blir helt klart fälgbyte till något mer klassiskt Saab! Fortsättning följer…

    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 6 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 6 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 6 timmar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 dagar, 6 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #476888
    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis!🥳
    og900 har en alldeles speciell lukt som fyller en (eller i alla fall mig) med lyckohormoner.🥰

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476894
    Johan Smeds
    Deltagare

    IMG_1895

    Fyndade en kromad grill tillsammans med några andra reservdelar.


    Grillbyte

    Före- och efter grillbytet. Riktigt nöjd med resultatet efter ett så litet ingrepp!

    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 2 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 2 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 2 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #476902
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, nyare kromgrill gör mycket.👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476904
    Johan Smeds
    Deltagare

    IMG_2187

    Nästa projekt blev att hitta nya fälgar. Hade redan innan köpet av bilen en vision om att det skulle passa bra med cross spoke på den. Det var även de fälgar min pappa hade på sin första 9000 CS -92, vilket är lite kul.

    Tyvärr var däcken som satt på för stora att jobba vidare med så var tvungen att ersätta hela hjulen. Efter mycket letande dök hjulen ovan upp till försäljning. Tack Lsoderlund för försäljningen och en trevlig introduktion till Saabklubben! 🙂


    IMG_1504

    Ett fotomontage jag gjorde i Photoshop innan jag åkte upp för att köpa bilen. Kan verkligen rekommendera att prova fälgar digitalt innan.


    20201007

    Nya fälgarna på. Riktigt nöjd!

    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 1 timme sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 1 timme sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 dagar, 1 timme sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476917

    Supersnyggt!
    Jag är oxå väldigt svag för 2d….

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476919
    pats
    Deltagare

    Tjusig bil!

    Är du intresserad av en vinge så har jag en över till sedan. Köpte den till min 900 CC och insåg först när jag hämtat den att den var till sedan (det verkar vara samma artikelnummer på cc och sedan). Bor i Göteborg men har planer på att åka mot Stockholm under hösten.

    /Patrik

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476922
    Regin
    Deltagare

    😎 Grattis till just den modellen av OG 900 –
    som Saab sålde/tillverkade Minst av 👍

    Tillverkades endast mellan 1984 -90 och ja –
    det såldes t o m fler OG 900 Cabriolet än denna 2 drs 😊 👍

    Som ”mest” kunde man få en 2 drs med T8 och detta fr o m 1986 –
    T16 var aldrig en ”officiell” version, utom den ”UK/GB Limited edition……
    Runt 1988 gick det även att beställa dem med B202 16.Vent ”sugis”

    Hade själv en 1988 som din i 2019:
    Lir.5-1.Demo_

    Med tillhörande tråd om du behöver evt inspiration:

    Plankans 25'a "Lady in red"

    Lycka till med pärlan 😊

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476934
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tack för att du bytte hjulen på bilen. De som satt på vid köpet passade verkligen inte bilen. 🙂 Fin bil för övrigt.
    /B

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476943
    Johan Smeds
    Deltagare

    Ja, nyare kromgrill gör mycket.👍🏻

    Eller hur! Den var hel också. Fick allt för 300, bra pris. 👍🏻


    Tjusig bil!
    Är du intresserad av en vinge så har jag en över till sedan. Köpte den till min 900 CC och insåg först när jag hämtat den att den var till sedan (det verkar vara samma artikelnummer på cc och sedan). Bor i Göteborg men har planer på att åka mot Stockholm under hösten.
    /Patrik

    Tackar Patrik! Synd att du fick fel vinge, hoppas du hittade den korrekta efteråt. Jag föredrar dock sedan utan vinge då jag gillar sluttningen på bakluckan och den rena linjen, tycker vinge passar bättre på CC. Hoppas någon annan nappar på erbjudandet! 🙂


    😎 Grattis till just den modellen av OG 900 – som Saab sålde/tillverkade Minst av 👍
    Tillverkades endast mellan 1984 -90 och ja – det såldes t o m fler OG 900 Cabriolet än denna 2 drs 😊 👍
    Som ”mest” kunde man få en 2 drs med T8 och detta fr o m 1986 – T16 var aldrig en ”officiell” version, utom den UK/GB Limited edition…… Runt 1988 gick det även att beställa dem med B202 16.Vent ”sugis”

    Stort tack! 🙂 Kul info som du delar. Visste inte det där om T8/T16 – mycket intressant. En annan sak jag hört från vissa är att de hade bättre kvalitetskontroll på Valmet-fabriken där dessa tillverkades, men om det stämmer vet jag inte. Vore kul att veta mer om detta.

    Och tack för tipset om din tråd om din fina förra ”Lady in red” – blir helgläsning! 🙂


    Tack för att du bytte hjulen på bilen. De som satt på vid köpet passade verkligen inte bilen. 🙂 Fin bil för övrigt. /B

    Tack! Eller hur, den skrek verkligen efter nya fälgar.

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 8 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 8 timmar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 8 timmar sedan av .
    #476950
    Regin
    Deltagare

    En annan sak jag hört från vissa är att de hade bättre kvalitetskontroll på Valmet-fabriken där dessa tillverkades, men om det stämmer vet jag inte.
    Vore kul att veta mer om detta.

    Jo det stämmer lite att bilarna där, inte bara var bättre byggda –
    men tydligen var även ”plåten” bättre, dom rostade mindre (den gången)

    Fast detta ändrades det på då Saab började bygga bilar på gamla Kockums i Malmö –
    dessa sägs senare vara de bäst byggda bilarna.
    Man känner igen dem på Chassinummer, de där 7 sista siffrorna –
    där Malmö bilarna har en 5’a som första siffra 🙂

    Din bil från Nystad, ja den har en 7’a 😊

    #476966
    M.Broberg
    Deltagare

    jag har hört olika från olika källor så det ger jag inte mycket för.

    dom valmet bilar jag har skruvat har varit mer svetsstänk vid svetsarna, mindre färg osv än bilarna från trollhättan .

    idag spelar det u dock ingne roll alls. dom små skillnader som kanske fanns när bilarna var nya är utsuddade efter några års användande och några tussen mil.

    30 år senare och mer än 20 tusen mil så spelar underhållet , om det varit bra mekaniker som skruvat mm större roll.

    #476993

    Hur länge byggde Trollhättan karosser som skickades till Finland…?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.