Saab 92 A
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 92 A
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 92 A
- Detta ämne har 160 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-11 21:16 av lillsaaben.
-
FörfattareInlägg
-
november 18, 2013 at 20:14 #61062
Än så länge lutar det åt original i den mån det går och grön ska den helt klart va, men visst, lite små modd kanske det blir vart efter men det har jag inte bestämt!
november 18, 2013 at 21:20 #61066Fortsätter med diverse plåtbitar i baken!
Fästen till skiljeväggen mot tanken på si plats
Sedan försöka få till en skålad plåt vid batteriluckan
Lite fästen till kablar m m under bagagegolvet
Blir lite skrot över också! 😉
Fäste till batteriet bestående av en plan 2,5 mm plåt med två vinklar påsvetsade på plats
Lucka till batteriet gjorde ja en med, ful men suger fast riktigt bra
Sedan börjar reservhjulsluckan ta form med, fattas dock en bockad plåt i utkant till låsningen samt ett stöd/handtag på undersidan
Och här är den kvarvarande rosten som inte är mycket att prata om egentligen! 😉
december 21, 2013 at 23:33 #62033Nu är ja äntligen klar med rostlagningen av kaross. Lägger upp några bilder!
Fortsätter med hjulhusen bak.
Resterande plåtar till reservhjulsluckan
Låsplåten på sin plats
Handtag/ stöd på undersidan
Luckan hakade tag i kroken riktigt bra! 😀
Sedan var det dags att rengöra och epoxygrunda motorrummet.
december 21, 2013 at 23:45 #62034Fick bli lite spackel med, glasfiber först och sedan lite finspackel
Sedan spruta det igenDags att ta tag i höger sidoruteram
Svetsat, slipat och klart
Där efter tog ja tag i bakruteramen som inte alls var rolig efter slip, men efter att alla hål punktats i med svets så blev det dugligt.
Sedan var de det här med stötdämpartornen bak, ett fick göras från grunden och ett med hjälp av några bita som gick att använda.
Ett stopp på g.december 21, 2013 at 23:57 #62035Det andra stoppet laga jag istället
Så där, då var båda tornen klara så långt, provmontering nästa.
Har sett andra som skruvat dit dessa, så det får bli så även här, kommer nog sitta bra med rostfria m8 bult sedan!
Så fick det bli ett rostfritt luftgaller i vänster hjulhus bak, det är ju kända för att va ganska täta dessa bilar, så får se om detta hjälper, får väl se upp med vattenslangen bara!
Sedan fick ja hem dessa lock till tröskellådorna, vilka va ett helvete att få att passa.
Mellanvägg vid tanken sågades till med.
december 22, 2013 at 08:11 #62036:CH :AP :AP :AP
Har sagt det förr men jag säger det igen!! VILKET JOBB!!!
december 22, 2013 at 09:44 #62041@Christian Haugsöen wrote:
:CH :AP :AP :AP
Har sagt det förr men jag säger det igen!! VILKET JOBB!!!
+1, galet bra jobbat Fredrik!
Tror du den blir klar till sommar? Vore kul att få se den på en klubbträff.
december 22, 2013 at 11:20 #62042Tack! 🙂 Jag siktar på att få den så pass färdig att ja kan reggbesikta den under 2014 iaf, men vi får se vilket tempo man kan hålla!
december 22, 2013 at 12:56 #62043Underbart! :race
Att släpa hem en ur-gurka ur en skog är en dröm jag har, men berätta det inte för min fru… :duck96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 26, 2013 at 22:09 #62139Årets projekttråd, du kammar säkert hem 2014 också!!
Jag hoppas verkligen att någon tidning (hör du det Claes?) gör ett reportage om bilen när den är klar, du förtjänat allt erkännande du kan få. Alla som någon gång svetsat bil förstår vilket otroligt övermänskligt jobb du lägger ner.92A er betegnelsen for de første årgangene, den uten koffertluke.
@solouplay wrote:
Lycka till med projektet! 🙂
Kanske något petig, men har det någonsin tillverkats en Saab 92A? Dom hade ju 92B, säger man då A bara för att skilja modellerna åt? 🙄
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tiddecember 27, 2013 at 10:39 #62151@Morten Strandmoe wrote:
92A er betegnelsen for de første årgangene, den uten koffertluke.
@solouplay wrote:
Lycka till med projektet! 🙂
Kanske något petig, men har det någonsin tillverkats en Saab 92A? Dom hade ju 92B, säger man då A bara för att skilja modellerna åt? 🙄
Jag tror Solouplay menar att själva A beteckningen skulle vara en efterkonstruktion. Att modellen bara hette 92, efterföljaren 92B. Att vi på senare år börjat kalla första versionen för A, för att folk ska förstå att det rör sig om de första årsmodellerna. Eller hette den 92A från fabrik?
@SölveSlamsug wrote:
@Morten Strandmoe wrote:
Jag tror Solouplay menar att själva A beteckningen skulle vara en efterkonstruktion. Att modellen bara hette 92, efterföljaren 92B. Att vi på senare år börjat kalla första versionen för A, för att folk ska förstå att det rör sig om de första årsmodellerna. Eller hette den 92A från fabrik?
Precis 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.