Saab 92 A

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 161 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 28, 2013 kl. 02:37 #62191

      Vad roligt och höra att ni gillar mitt stolleprov, det är sånt som gör motivationen starkare, Tack ska ni ha! :CH

      Men det här med om den hette A från början är ju frågan, tydligen räknades -53orna som A fast de egentligen är en B-kaross.
      Det här bladet ligger i vindrutan på 92an i Motala motor museum, står ju A 1953 på nummer plåten på den på bilden.

        december 28, 2013 kl. 12:42 #62179

        Wikipedia:

        92: januari 1950 – november 1952. Vagnen hade sealed beam-strålkastare med separata parkeringsljus; droppformade bakljus; tvådelade stötfångare; batteriet placerat under bagagerumsgolvet; bensintanken placerad längst bak med påfyllningslocket mitt på bakstammen; inredningen lackad i grått.
        92B: december 1952 – december 1956. Bagagerumslucka; större bakruta; batteriet flyttat till motorrummet; bensintanken placerad mellan bakhjulen; förbättrade stolar; fler karossfärger för kunden att välja mellan. Hösten 1953 införs kromlister på skärmarna; nya fälgar; normala strålkastare med inbyggda parkeringsljus; triangulära dragskydd i dörrutornas bakre hörn; inredningen lackad i karossfärgen; motoreffekten höjs hela tre hästar. Hösten 1954 införs rektangulära bakljus. Hösten 1955 införs 93:ans hela stötfångare.

        Totalt tillverkades 20 128 Saab 92 av båda varianterna.

        I informationen på wikipedia benämns den först versionen bara som 92. Jag reserverar mig för att författaren till Wikipediaartikeln har fel? Men som källa står:

        ”” Saab – bilarna de första 40 åren av Björn-Eric Lindh, 1987. ISBN 91-86442-30-9″”

        Jag tolkar även Saabmuséets information på samma vis(länk nedan):

        http://saabmuseum.com/en/saab-model/saab-92/

        Ni får ropa om jag är helt ute och cyklar, men jag tolkar beteckningen ”a” som en efterkonstruktion. När bilen producerades hette den rätt och slätt bara 92.

          december 28, 2013 kl. 13:29 #62206

          Jo jag har också trott att det varit en efterkonstruktion när nya karossen kom ungefär som og och ng 900, tills ja såg den skylten på museet, kanske de redan räknade med en ny modell från början!? 🙂

            december 28, 2013 kl. 14:48 #62210

            @Fredrik.A. wrote:

            Jo jag har också trott att det varit en efterkonstruktion när nya karossen kom ungefär som og och ng 900, tills ja såg den skylten på museet, kanske de redan räknade med en ny modell från början!? 🙂

            Kan det vara så att ”a:et” som figurerar på reklamtekningen ska tolkas som ett ”Stockholms-a”? Dvs. länsbokstaven för Stockholmslän. Philipson hade väl sin högborg i Stockholm? Nu gissar jag hej vilt och diskussionen börjar få otroliga proportioner, men det var det första som slog mig. Alla bilar hade ju länsbokstav i början av registreringsnumret fram till -72, då vi började gå över till det system vi har idag.

              januari 4, 2014 kl. 23:37 #62419

              Ja just de, länsbokstav är det nog, tänkte jag inte på! 🙂

              Har iaf börjat med bakskärmarna nu, så får bli några bilder på det, tråkigt att de blir så suddiga, är nog dags att skaffa något bättre än telefonkameran.

              Börja med att provmontera dem.

              sedan slipa jag v skärm plåtren för att se vad jag hade, och det var en del gravrost.

              Då var skärmen klar utvändigt.

              Infästningen fick bytas runt om

              Så var skärmen klar och provmonterad, dock kommer det krävas en del spackel.

                januari 4, 2014 kl. 23:44 #62420

                Ska bli så kul att se denna färdig!

                  juni 17, 2014 kl. 21:29 #176589

                  Var ett tag sedan man uppdatera här nu, men lite har det hänt med den, slänger upp några bilder!

                  Hjulhusen slipades rena och behandlades i omgångar med smedjans rostätare, som funkar riktigt bra faktiskt. Sedan på med epoxy grund!

                  Sedan samma med torpedens insida.
                  Även skärmarna fick sig samma behandling.
                  Sedan har original instrumentbrädan fått grundfärg samt grå lack på sig!
                  Bakre stötdämparfästen och lite delar till reservhjulsluckan har även det fått sig grund och grå lack.
                  I coupén har det också slipats och grundats.
                  Även bakre hjulhus har slipats och grundats.
                  Så har det lagts ner lite tid på baksätet, sittsens fjäderstomme jag fick tag på var för rutten för att kunna göras något av, så en stomme från tidig 96a modifierades ist. kortades och breddades samt sattes fast på en ny plywood med lite dämpande fuskpälls emellan. Där efter sattas stoppningen dit kompletterat med lite nytt fluff! Även riggstödet fick sig en ny plywood, men där kunde fjäderstommen återanvändas, sedan stoppning och nytt original tyg på det, tack Thomas Björk!
                  Blev ganska ok tycker jag. 🙂 Sedan kläddes sidorna bak om. Nästa steg blir stolarna efter att de stommarna har fått sig lite slip och färg! Men först blir det kittning och lack i coupé och motorrum!

                    juni 19, 2014 kl. 13:19 #174840

                    Du är redan på lack och inredningstadiet, jag bugar inför din drivkraft och förmåga, du är utan tävlan värst när det gäller totalrenovering 😀

                    Min absoluta favorittråd genom tiderna

                      juni 19, 2014 kl. 14:26 #174750

                      Haha, tack så mycket, skoj att du gillar det! 🙂 Men jag skulle ju påstå att du är värre med ditt 95 projekt, där är det kreativitet och tålamod på hög nivå!!

                        juli 1, 2014 kl. 22:06 #176923

                        Så har det då kommit på kitt och slipgrund i cupen!

                        Det grå är också slipgrund men av annat fabrikat.
                        Är lite bökigt att spruta i bagaget, men löste sig med en filt att krypa in på.
                        Få bli lite grönt på det här då! 🙂

                          juli 2, 2014 kl. 10:49 #176927

                          Rejält med jobb du lägger ner :weld2 hade missat denna tråden men nu är den läst och säger bra jobbat och massor med uppdateringar :AP

                            juli 2, 2014 kl. 17:19 #175178

                            Tyvärr missat detta…
                            Men inte längre. Bra jobbat!

                              juli 2, 2014 kl. 18:31 #175164

                              Kalas fint som vanligt Fredrik :AP

                                juli 2, 2014 kl. 18:48 #175157

                                Vilket otroligt fint jobb du gjort/gör. .. själv har jag dragit mig för att svetsa länkarms infästning. .. och du svetsar upp en hel bil… inspirerande… lycka till. ..

                                  juli 2, 2014 kl. 21:53 #175079

                                  Snyggt jobbat! Bäst jag skyndar mig så du inte hinner klart före mig. :race

                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 161 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.