Saab 95 1960 #59
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #59
- Detta ämne har 151 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-07 10:47 av
roger forssen.
-
FörfattareInlägg
-
Har under helgen kapat och levererat mer plåt till Tängtorpet. Om plåten passar kan nog bilen vara klar för flytt till nästa garage under veckan. Vidare har sprängkåpan fått nya packboxar, en till tändspole har införskaffats och funderingar finns huruvida jag ska behålla den eftermonterade nyckelstarten eller bygga tillbaka till dragstart. Förre ägaren (tror jag) har byggt en underbart bruksig lösning med nyckel och startknapp, men visst är det läckert med dragstart åxå……
Idag var nog den största dagen sen hämtningen i somras. Bilen är äntligen rak och knöligt golv och inneskärm är bytta. Jag tog nån dålig bild hemma hos plåtkonstnären, Jonas L kom åxå med på den bilden. Jonas har kört bilar hela dan så nu står våra båda 95:or på plats i vårt Saabgarage tilsammans med Everts Turbo. Så nu ska några mindre återstående rostskador fixas, motorrummet få omgång mm mm
Men ur det här garaget ska jag f..n i mig köra ut för egen maskin. Så nu blir det lite mer allvar alltså…..Orre wrote:Hmm zoomar man in den lilla bilden så kan man med lite fantasi och förhoppning se en 96 med 93 tak och 92 front/huv…Stämmer det Julle?
Snälla kan du inte börja skriva i dina andra trådar om dina olika SAAB projekt?
Låt huset vara ett litet tag nu 😉Mjae… de e faktisk inte bara husbygge utan en hel del tid tillbringas i verkstan oxå. Utan att kidnappa Henrics tråd alltför mycket så har bla. så har har min Hillbilletruck utsatts för diverse mods + helrenovering av maskin…
Åsså har det blivit en del Saabpyssel 😉 bland annat Emsen åker ut å in i verkstan *skrattar*
Forumet har jag blivit less på att skriva i då det har varit bökit att skriva långa inlägg och fler än jag har påpekat detta för admin. Vet faktiskt inte om det blivit fixat så hold on my friends… Rätt var det e så *blink*
(viskar) [size:6pt]INTE MISSA!!![/size]Mekarhelgen började med några timmar på fredagkväll. Bakskärmarna togs bort relativlt enkelt. Underredsmassa begravde vissa skruvar men det såg hyfsat ut under. Ett par kvadratdecimeter plåt måste väl bytas allt som allt, ungefär som väntat. Bakskärmarna känns dock inte kul. I morgon ska tanken ur och motorrummet rensas inför lack. En dålig bild bifogas på bilen och Jonas L efter första skärmen kommit bort.
Nu var helgen över, likaså arbetet. Tanken kom ur och fasiken vad det såg ut, en sörja av bensin och skit. Gick ganska fort att skrapa rent dock. Golvet inne i kupen tog längra tid, nu efter en hel dags skrapande så är golv både i kupen och ända bak målat i rött rostdskydd. Dags att bryta fram den orginalgrå kulören som täckande lager. Motorrummet rensades till hälften, tyvärr upptäcktes att huvudbromscylindern var slut, väntat men trist ändå. Dagens fynd var ett gammalt ciggpaket som låg i skiten under tanken. Spår av mänsklig aktivitet- kultur helt enkelt…..
Har haft ynnesten att vara ciceron till Claes på Klassiker under en sk. Sverigeresa i veckan så verkstan har fått vänta. dock tog jag någta timmar i garaget i går. Golvet målades för sista gången och ett räjält tänkande börjar nå sitt slut i akt på att kapa bort rosttrollen. en ny (bättre) gummimatta kom med bussgods idag men jag överväger ändå en tygmatta a´la sportens…….
Så efter en trevlig helg i garaget är nu den mesta rosten borta och ersatt med frisk plåt. Lite stolt över att ha svetsat för första gången. Inte för man är nån Hottrodder precis men det blev skapligt ändå.
Nu ska motorrummet få lite ny lack och sen är det väl dags för bromsar………
Ska försöka fixa bilder på pågående jobb.H
Inte bara karossarbete. Den införskaffade ”orginalmotorn” är röd och ska så förbli. Den saknade fläktlagerbock men den som satt i bilen var röd, dock illa medfaren. Ny lack och puts gjorde susen så nu passar den perfekt på motorn. Att sen lådan är blå ser måhända konstigt ut men jag tror det sett ut så från fabrik så jag behåller det så och ser det hela som utslag för den tidiga produktionen där det nog blandades lite här och där.
H
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.