Saab 95 1960 #59

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #59

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 152 totalt)
  • Författare

Så har även chnr 59 gått i mål, för att använda Dicks nomenklatur från förra sommaren. Regbesiktning var ju i torsdags och idag kom nummerplåtarna, CJX 655 heter bilen numera. Fick en stor och en liten plåt, satt den stora fram så länge men funderar på att beställa en till liten, vi får se. Besiktiktningen gick nästan, en liten läcka från en bromsnippel fram, har aldrig varit med om ett sånt fel förr. Nåja ny nippel monterades men jag missade ombesikningstiden precis. 1500 var det som gällde och jag var för sen. Åker upp i morgon bitti för en koll på det. Tog en sväng ner på jobbet där bifogad bild togs.
      Saablivet leker…..

augusti 3, 2010 kl. 17:02 #160935

Bra jobbat henric! 🙂

augusti 3, 2010 kl. 17:28 #160936

Vackert Henric, mycket vackert

Kalle i Krokom

augusti 3, 2010 kl. 19:32 #160941

Grattis, njut nu av bilen.

augusti 5, 2010 kl. 16:08 #161001

Några småsaker händer, bytte lås på förardörr och tändningslås. Hittade med samma nyckel till båda. Visst, inte gratis men man hittar det inte varje dag å andra sidan.
              Så nu har jag åter ett tidigt tändningslås över. Så gott som nytt med nyckel om nån är intresserad.

augusti 5, 2010 kl. 17:55 #161003

Ja det kan ja, passar det i ASSA med.

augusti 8, 2010 kl. 14:37 #161109

Massa småmek. Tänker försöka köra till Gistad så då vill man att det ska fungera. Bytte generator till en som inte visslar/gnisslar, dock tycker jag den laddar lika dåligt som den förra. Bytte även avgasburken bak och jag tycker bilen får lite mer sprutt. Har åxå rengjort en annan motor som ska sättas i närmaste dagarna. Den som sitter i nu rasslar lite väl mycket.

augusti 8, 2010 kl. 20:04 #161133

Vilken väg åks till Gistad??

augusti 8, 2010 kl. 20:59 #161142

Vet inte riktigt, troligtvis via Leksand, ska sova över där på vägen ner, sen vet jag inte ….

augusti 9, 2010 kl. 18:49 #161192

Ok, du har inte lust att ta fyra fälgar från Evert??

augusti 9, 2010 kl. 19:17 #161195

Hmmm, det kan gå, pratar med Evert.

augusti 11, 2010 kl. 22:43 #161261

Bytte motor idag och den lät mycket bättre än den förra = den gick tystare. Dock gick den lika dåligt som den förra på full gas, helst i uppförsbackar. Ställde så tändningen med både klocka och stroboskop men nej, lika slö ändå. Bytte förgasare för jag misstänkte såna problem, men nej, bilen drog bara en massa bensin så till slut började jag tänka enkelt; full gas och drar för mycket bensin, då kanske den får för mycket luft. Då kom jag på det, jag hade glömt filtret i luftburken… Godag yxskaft kan man väl säga men så går det om man inte tänker efter. Hade tagit ur filtret då jag lackade burken. Dum dum är man men nu är det löst och bilen går som en raket.

augusti 12, 2010 kl. 04:40 #161264

Va gött Henric, hoppas den vill tur o retur till Gistad med då 🙂

september 7, 2010 kl. 09:51 #162171

Efter 6 dagar och 185 mils körning är man hemma igen.
                                Ett mål med renoveringen var att bli så pass klar så jag kunde åka ner till Gistad, och det lyckades.
                                Avfärd skedde på onsdag morgon och de första 20 milen gick allt bra. Åkte över Kårböle och där är vägen rejält knölig och efter en bit började det skrika räjält om vänster framhjul. Konstaterade snabbt att trumman var varm så jag tog av densamma.
                                Vet inte om man ska skratta eller gråta men felet var att axeln snurrat i trumman. Några kilar syntes inte till nämligen så antigen (troligast) hade jag glömt att sätta dit dom eller hade de förstörts på vägen. Slarv slarv.
                                Nåja, jag drog åt trumman så mycket jag kunde och rullade i 50 ner till Rättvik där jag fick mycket god hjälp av 95 kollegor, tack för det.
                                Torsdag morgon började med att skrapa frost från rutorna.Jonas L hade mönstrat på via buss från Stockholm och vi tog oss ner till Motala/Vadstena via de vackraste och bästa vägar vi kunde hitta med hjälp av Caltexkartan från 1956. Soppapumpen stannade en gång men fick liv av en lätt smäll.
                                Väl i Östergötland fördrevs ett par dagar i mycket gott Saabsällskap. Fick bla en fin guidning runt Motala i Kjellas fina 93. Jag satt bak i en 93:a för första gången och det var lite trångt, tur man kör en sån bil som oftast, lider retroaktivt med alla som har hemska baksätesupplevelser…
                                Häftigt som attan vid sidan av allt bilsnack var nya Flygvapenmuseum. Jag är fortfarande stum av beundran och rekomnderar alla att åka dit, inte minst om ni har barn, häftigt häftigt.
                                Resans mål Gistad började på fredag kväll där klubben bjöd på ett fint mottagande, TACK för det. Där dök upp några fler 95 från 1960 så nördnivån på snacket blev högt, härligt härligt.. 95.an från Laxå bäddades upp med luftmadrass av ägarna och jag ångrade att jag bestämt mig att sova på vandrarhem, natten var nog kallare för dom än för oss å andra sidan.
                                Söndan var fylld av bilar, delar och snack naturligtvis och dagen avslutades med färd mot Stockhom på gamla riksettan, det var jäkligt skoj, kulturupplevelse på högsta nivå.
                                Igår måndag averkade jag så de sista 55 milen hemåt utan missöden. Tankade två gånger och tog kaffe och en fralla lika ofta. Var både hungrig och seg då man kom hem men kroppen känns bra. Trodde jag skulle ha mer ont av en slik resa i orginalstolarna men dom funkar, i alla fall för mig.
                                Vill säga tack till alla, ingen nämd eller glömd, som gjort mitt renoveringsmål till en toppenvecka, det här kan man leva på länge länge.
                                Bilden av sämre kvalite är från frukost i Uppsala. Under mina studieår fikade jag ofta på samma kafé. Det öppnade 1954 tror jag och i går i morgonsolen med bilen och Flustret som utsikt har det sällan tett sig i bättre dager
                                Ha det

H

september 7, 2010 kl. 09:59 #162172

Tack för mycket trevlig läsning Henric. Fick du förresten ordning på tändningen?

Kalle Björling

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 152 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.