Saab 95 1960 #59
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #59
- Detta ämne har 151 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-07 10:47 av
roger forssen.
-
FörfattareInlägg
-
HA !!!! 1 år och 18 dagar efter inköp har jag idag kört bilen. Inte långt, 50 meter kanske men i alla fall. Visst behövs lite justeringar men det känns överkomligt. Jonas L kom vid 8 och vid 11 var det dags för provtur. Tiden las på att byta ett läckande sopparör och slutjustera tändning. Även slangen mellan förgasare och pump var kass men det löstes mycket provisoriskt med en vattenslang. I morgon ska den slangen bytas, växel justeras plus lite annat småfix, men det blir i morgom det. I kväll blir det att somna nöjd efter dagens arbete…
Blev lite mer fix än väntat. Gängorna för tempgivaren var paj så till slut blev det att byta toppen. Tog sen en provtur på nån kilometer och motorn måste justeras, går halvbra. Har bytt ljuddämpare fram men bilen skulle nog må bra av ett helt nytt system. Ett litet skrikande ljud finns åxå, kanske vattenpumpen, får lyssna bättre i morgon, nu är jag för trött efter en dags mekande. Kjella från Motala och Håkan som jag köpte motorn av är här uppe och kommer på kaffe och inspektion i morgon, kul kul, dom kanske kan härleda det skrikande ljudet då dom ändå är här….
Mitt lilla visslande ljud kommer från generatorn, mycket irriterande, med hel vattenpumpp och allt. Får köra en bit och se om det blir värre. Har rivit fördelarväxeln då ett tickande ljud ökar i styrka för varje gång jag startar. Nåt måste varit felmonterat eller var skruven för löst dragen. Provkörning med andra ord…….
Ny provkörning. Bilden tagen i kvarteret Stormhatten i Östersund, byggår 1956. Väldigt höga hus på sin tid.
Bilen går allt bättre även om motorn låter som en påse nötter. Kolvringsslammer tror jag. Nåja motorn ska bara sitta i till orginalmotorn är renoverad. Nu är det läge för registreringsbesiktning. Det går framåt….
Vakkert! Fjern de moderne bilene fra bildet, så kunne det nesten vært fra den var ny.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidjuli 25, 2010 kl. 08:42 #160655Inspirerande bilder, de får mig att vilja skruva på min 95 -64 men måste få plats i garaget först.
Hemkommen efter en massa mil och en massa SAABprat med många trevliga SAABmänniskor ,vill jag och Håkan passa på och tacka för
det givande besöket i Östersund.Bara det att äntligen få se den
sägenomspunna bilen och kunna jämföra med det yngre syskonet hemma var ju stort, men allt det andra som ni fixat med gjorde att vi kände oss ännu mer välkomna. Tack än en gång Henric och Jonas. Måste säga att skicket på bilen gör att man blir lätt avundsjuk och inte skulle ha något emot att ha den bilen parkerad i garaget bredvid sitt yngre syskon. MVH Kjella o HåkanTack själv, hoppas på återseende i Gistad. Vi hörs väl om det.
Övrigt. Lite småmek idag, regnar ute så det blev en timme i garage + en liten tur. En blinkerslampa byttes, en felande skärmlist fixades mm mm. I morgon blir det till att hitta tid för registrering.
Så var bilen äntligen registrerad. Ett nytt regnummer skulle komma med posten om nån dag. Lite konstigt, men det var nåt som skulle göras manuellt så här i semestertider..
Kontrollbesiktningen får alltså vänta tills nästa vecka men den ska väl gå på nåt sätt.
Alltså, nöjd nöjd med dagen…..juli 29, 2010 kl. 16:56 #160793Henric wrote:Så var bilen äntligen registrerad. Ett nytt regnummer skulle komma med posten om nån dag. Lite konstigt, men det var nåt som skulle göras manuellt så här i semestertider..
Kontrollbesiktningen får alltså vänta tills nästa vecka men den ska väl gå på nåt sätt.
Alltså, nöjd nöjd med dagen…..Förbaskat vad mycket duktigt folk det finns i Sverige 🙂
Verkar ju som var och varannan sitter i bilar som är i nyskick :thumbup: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.