Saab 95 1960 #59

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 1960 #59

• Detta ämne har 151 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-07 10:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 152 totalt)
  • Författare
    henric
    Deltagare

För att komma igång och få en spark där bak och att nån efterfrågat börjar jag en tråd för mitt objekt, en tidig 95:a.
    Några bilder finns på vagnen i ” Helig Graaltråden”, men nu kan det bli nån fler.
    Bilens skick är sådär, rostmässigt är den bra men, alltid några men, bilen krockades 1978 och är lite tillknycklad fram. Bilen är hyfsat komplett och bör ses som ett bra objekt, helst om man ser till att 95:or kan var några riktiga rostburkar.
    Planen är först att få bilen på rull, att fixa krockskadan, motor och bromsar. Efter hand måste det mesta få sig en omgång, vissa grejor går att putsa upp medan andra, exempelvis vissa klädseldetaljer, måste nytillverkas.
    Just nu står bilen på plåtverkstan och kommer förhoppningsvis tillbaka lite rakare efter nyår.

fredrik.a.
    Deltagare

Spännarnde, ser framm emot bilder sedan! 🙂

eirik
    Deltagare

Ska bli roligt att följa projektet 🙂

Gillar skarpt huvremmen! 😀

henric
    Deltagare

Den är tuff den huvremmen, jag vet. Skämt å sidå så har jag skruvat bort stagen som håller huven, de var snea efter krocken. Annars märks smällen på en skrövlig innerskärm och att vänster framhjul sitter 1 cm längre bak än det högra. Huven hade jag en extra, orginalhuven var väck vid köpet, den hade nog fått tagit det mesta av smällen och förpassats till de sälla jaktmarkerna som det heter. Om nån har två grå framskärmar så sälj dom dyrt till mig….

hans h
    Deltagare

Vilken underbar stämningsfylld bild. Vemodig och vacker… :worshippy: 🙂

henric
    Deltagare

Har i dagarna varit och hämtat en motot som ska passa bilen, 8 bultad 850. Trodde nog aldrig nån sån skulle dyka upp, men saabandan finns högst levande och en ensam motor har nu förenats med motorlös bil.
    Naturligtvis måste viss renovering ske men vad gör det då man har rätt motor…

t nilsson
    Deltagare

Hej!
    Mycket imponerande att få tag i en sådan motor. Ja inte bara motor, hela bilen är imponerande!
    Mvh Torbjörn N

martin valentin
    Deltagare

har du toppackning?????????
    annars har jag en, framsynt va?
    Martin

henric
    Deltagare

Tack för erbjudandet Martin. Har sen igår blivit erbjuden 4 st packningar. Det finns nog fler såna än motorer. Nog bör jag köpa på mig några….’Vi hörs och hoppas ni överlever nattens kyla.

Henric

henric
    Deltagare

Två bilder.Den ena påminner om att det finns nåt som heter sommar. Här är det den 2 juli och bilen lastas upp på vagn efter 31 år i garage.
    Den andra bilden, nördarnas julafton, visar Stefan Kortnos, vid ett besök i december, 20-25 minus. Stefan mäter dörren i försök att lösa hur den är (om)gjord. Bilen saknar det sk knät under främre sidorutan. Utan det passar inte en standardörr, så min dörr är högre i bakkant så att säga. Väl hemkommen löste Stefan problemet……..

henric
    Deltagare

En stor dag, bilen hämtad från verkstan där den blivit riktad, han som riktat heter Stefan så ett MEGA stort tack till honom. Nu har bilen gjort ett depåstopp hos en på forumet känd plåtkonstnär strax utanför Östersund. STORT TACK åxå till Daniel, Jonas och Julle för hjälp. Bilder på väg från verkstad samt vid depån där den får tillbringa nån natt under en tall…

Lollo
    Deltagare

Trevligt Henric.

j.leklem
    Deltagare

Tänk vad tråkig den såg ut när vi hämta den, nu är det nära värmen i Saab garaget Östersund.

henric
    Deltagare

Har idag tillbringat tid vid depån Tängtorpet (tack för kaffet). Ena innerskärmen fram ska bytas så jag rensade lite på en donator. Snö, kofångare och en lite trilskande krängningshämmare togs bort. 16 minus och jag frös ingentig. För en gång skull hade jag mössa, det kanske hjälpte, man har ju hört att all värme går ut genom huvudet, till leda. Trodde det var sånt prat man kurade barn med……
    Nåja, nog om det, framtiden ser förhoppningvis ljus ut gällande bilen.

henric
    Deltagare

Snart hoppas jag att en knölig inneskärm vänster är ett minne blott. Som bilden visar har bilen rullats in i Tängtorpet för handpåläggning av Maistro.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 152 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng