Saab 95 1960 #59

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #59

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 152 totalt)
  • Författare

Bilen får vara på utställning i helgen och jag ska vara i Motala. Då bilen inte har motor togs den på släp. Jag var först på plats men i morgon får nog bilen sällskap av Saab Sport och en husbil kanske.

maj 27, 2010 kl. 20:29 #158588

Snyyyyyyyyyyygt, i med en spis nu.

maj 27, 2010 kl. 21:06 #158591

Ska bli, vet inte vilken bara. Får fundera över helgen….

maj 27, 2010 kl. 22:03 #158594

Snyggare kan den inte bli!! :thumbup:

maj 30, 2010 kl. 20:24 #158703

Var i Motala i helgen och träffade några snygga 95:or, en beige exempelvis,fin fin.
              Gällande min egen bil har jag till slut bestämt mig för en standardmotor i bilen så länge. 8 bultaren får vänta på renovering till efter sommaren, tror den ska få nya kolvar. Vill inte jäkta med den motorn heller. Som tur är står så en blå 850 från 1961 färdig att hängas i. Det får bli jobbet kommande vecka.
              Bild på Kjellas bil och en reprisbild på en blå motor

maj 31, 2010 kl. 21:36 #158754

Lådan på plats i alla fall, lite stök med det bakre fästet som fått en en liten smäll vid krocken. Bilden visar motorrum. Längst upp i bild den fläkt som förre ägaren satt dit. Hade inte tänkt att ha den men efter lagt den på plats idag så tror jag att den ska putsas upp och monteras. Jäkligt bruksig lösning han kom på och tydligen blev kylningen bättre på nåt sätt.Den röda toppen på fläkten är gjord av en skruvkork till en saftflaska, fastsurrad med en grön tunn kabel, underbart underbart, nästan så ögonen tåras av brukskänsla.

juni 1, 2010 kl. 04:22 #158759

Den är verkligen läcker. 😀 Kan man något annat än att älska de tidiga kombibilarna?
                  Vad är det för blå färg du har använt till motor och låda?

Föresten har du hittat lappen där det stod hur man tvättade de vita däcksidorna?

juni 9, 2010 kl. 16:28 #159084

Hej! Jag har en 96 -62 som ska få vita däcksidor eller nya däck med vita sidor! Lösa sidor finns ju i olika kvalitéer.
                    Var hittar jag lösa sidor som håller formen? Eller måste jag köpa nya däck? Går det att hitta däck med bred vit sida utan att betala 2000:- st?

juni 9, 2010 kl. 17:11 #159085

jag har ju sett en del som målar på vit sida, vet inte om det är någon speciell däckfärg eller så, någon som vet?

juni 14, 2010 kl. 11:54 #159258

Jag köpte vit däckfärg på Statoil för 10-15 år sedan. Den var jätevacker de två första dagarna, gulnade betänkligt från dag 3 och ett par veckor senare var den mörkbrun. Ingen större hit!

Däremot är jag ganska nyfiken på den färg som säljs på http://www.whitetirepaint.se. Har någon testat den och hur fungerade det i så fall?

juli 5, 2010 kl. 19:30 #159992

Efter i stort sett 1 månads stiltje kom motorn på plats idag. Det bakre motorfästet behövde några rejäla smällar för att passa. Inget oväntat efter krocken. Ska ta generator, startmotor tändinställning mm efter hand kommande veckan. Har mycket annat på g men inom en vecka borde jag hinna provstarta.

juli 14, 2010 kl. 20:48 #160321

Det går framåt, sakta. Har pillat och lött nya tändkablar, lackat en startmotor, satt kylaren på plats och letat fram alla slangar till kylaren. Dom är dåliga men ska fungera som mall för nya som ska köpas i morgon. Ett nytt batteri får det väl åxå bli. Sen ska främre ljuddämpare och generator på plats och sen ska det gå att provköra hoppas jag.

Frun har åkt på en minisemester så jag får passa på med maratonmek de kommande dagarna…..

juli 14, 2010 kl. 20:59 #160322

Låter bra.

juli 15, 2010 kl. 20:45 #160347

Allt tar tid men nu är alla slangar och generator på plats och det läcker inte än så länge, får se då det snurrar vad som händer. Det blev två vändor till biltillbehörsbutiken innan jag fått med mig alla klammrar och slangar. Köpte en ny kilrem åxå. Främre ljuddämparen har tagits bort med ganska stor möda och efter det bar det iväg till en saabvän för inhandlande av en ny dämpare.Lånade åxå hans klocka som man använder vid tändinställningen. Upptäckte att min dragstartsvire är av, det sticker ut 1 cm ur höljet, irriterande värre, kan man byta själva wiren tro? Annars får det bli nyckelstart, surt surt

juli 15, 2010 kl. 21:06 #160351

Jag kan ha en wire över till min 95:a. Har en helt ny som ska på min bil, men jag tror att den begagnade är hel. Kan kolla när jag kommer hem igen efter helgen. 🙂

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 152 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.