Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
- Detta ämne har 215 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-17 10:45 av kortnos.
-
FörfattareInlägg
-
Arbetet återupptogs denna helg när färgen äntligen torkat i kylan.
Mycket rost är det som ska bort.
Och så här bra blir det med lite ny plåt
Detta är något som händer allt för ofta när jag svetsar, lite bökigt när man har kravla sig in i bilen och måste hänga ut genom ett fönster för slå bort elden med en hammare
Jag tror arbetet till och med tål en närmare syn
Det var allt för de här helgen, så nu återstår “rast, vila på stället” för vänta på att färgen torkar
Då fortsätter jobbet envetet.
Ful rostskada som har täckts över med en popnitplåt attackeras
Boven till rostskadan, fästet för bakre ljuddämpare
Ditt med ny plåt och när jag svetsat den nederdelen så svetsa jag ditt ett fyrkantsjärn för kunna böja plåten runt den
Nästa rostskada hade jag lite funderingar runt, har haft hyfsad tur att slipa byta pressveck men här gick skadan rakt över ett pressveck, att knacka till ett sånt visste jag inte hur man riktigt gjorde, så jag prövade mig fram och till min stora förvånning så var det mycket enklare och smidigare än vad jag trodde, det ser riktigt bra ut ju
Så ditt med plåten, järnet svetsades från andra hållet och så knackade jag plåten över den för få en fin böj Det ser nästan lite proffsigt ut 😎
Det märks direkt på arbetet om man är en anningen stressad eller om man tar det “lugna fisken”, det blir så mycket bättre om man tar sin tid
Såna här skador är det värsta jag vet, jag bränner mig alltid på fingrarna av svettsen när jag håller biten med en hand och svetsar med den andra, alt så har man ett verktyg som gör att biten hamnar en aningen snett och så blir det bara en ful klump av jobbet.
Så igår så modifierade jag ett tips jag fick av gargageägaren hur man får ditt småbitar (jag la till ett fyrkantsjärn som strävar ned i gargage golvet) Så blev det en lite svetsställnig som höll biten på plats medans jag stod på andra sidan och rita kanterna och sen så tog man ställningen i handen till arbetsbänken och kapar bort överflödig plåt och sen tillbaka med ställningen och justera den tills den är perfekt och sen punktsvetsa fast biten och när den är fasthäftad kapar man av svetsarna på ställnnigen och tar bort den, sen är det bara att svetsa ditt en bit som är mycket nogrant ditt placerad utan att ha bränt fingrarna
Det blev helt okej, snart,snart är man klar med hjuhuset
Det var allt för denna helg
Geting har slarvat bort 28 av mina bilder i en misslyckad uppdatering 😡 Så nu måste jag lägga in dem på nytt för dom ska synas på tråden.
Irriterande då det tar sån förbaskad tid, ännu mer tid tar det då man håller på med inlägget här på saabklubben så börjar det krångla när man skrivit ett tag. Rutan följer inte texten ned utan hoppar upp längst upp och så måste man tycka ned den och varge gång man trycker så hoppar den upp så man för hålla på krångla jätte mycket för göra inlägg här (finns det någon sportsligt chans att det kommer åtgärdas?)
Sen så kan jag inte byta ut dom felande bilderna när dom äldre inläggen är låsta, moderator för projektrådarna skulle gräva lite i det då det tydligen var någon regel satt om det.
Nå väl jag har avslutat renoveringen av sista hjulhuset idag
Avskyr att svetsa ovanför mig, man bränner sig hela tiden, mycket tunnplåt med som brann upp för mig, det vart lite pyssel
Så då var “återställningsfasen” officiellt över :cake2:… efter tre år!Visserligen är torpeden kvar men jag ska passa på att modifera lite då med. :welding: Tänkte fixa hjälpramen som skall vara i motorutrymmets golv så nu går jag officiellt in i “modifieringsfasen med en liten tjuvstart 🙂
Så nu är det slut på orginalnissandet från min sida, här skall byggas racer med lite custom inslag 😀
Kortnos wrote:ännu mer tid tar det då man håller på med inlägget här på saabklubben så börjar det krångla när man skrivit ett tag. Rutan följer inte texten ned utan hoppar upp längst upp och så måste man tycka ned den och varge gång man trycker så hoppar den upp så man för hålla på krångla jätte mycket för göra inlägg här (finns det någon sportsligt chans att det kommer åtgärdas?)Ähum… påpekat detta problem med både Pm och i en öppen tråd här på forumet för massor med månader sedan men ingenting görs åt detta. Detta är bland annat en anledning till att jag slutat skriva/uppdatera här på forumet.
Grattis!
Jag har inte fått ordning på de speciella tillfälliga rättigheter jag hade tänkt ge dig men jag har inte gett upp!
Listgrejen är som jag sagt ett problem vi försökt åtgärda men inte lyckats ordna. Det verkar som att det är själva forumets grundkod och den kan vi inte göra något åt. Jag hoppas det kommer upp någon lösning på problemet eller att vi lyckas konvertera forumet till phpbb nån gång.. Om andra har såna önskningar får de gärna framföras!
emul wrote:Listgrejen är som jag sagt ett problem vi försökt åtgärda men inte lyckats ordna. Det verkar som att det är själva forumets grundkod och den kan vi inte göra något åt. Jag hoppas det kommer upp någon lösning på problemet eller att vi lyckas konvertera forumet till phpbb nån gång.. Om andra har såna önskningar får de gärna framföras!Mmmm men problemet fanns inte tidigare.
Jag vet, det dök upp i samband med en uppdatering av mjukvaran. Men tro mig, jag hatar det också, det är fruktansvärt irriterande.
Jag gjorde nu en tillfällig fuländring som ökar rutans storlek endel även om det ser förjävligt ut och försöker åter undersöka möjligheterna att eventuellt konvertera till phpbb likt STCS använder. Slut OT! 😉
Mitt projekt har jag märkt genomgår olika cykler, visa perioder är det full fart och visa perioder är det lite lugnaren. Lite grann som hög och lågkonjuktur i ekonomin.
Jag är just inne i en lågkonjuktur med andra ord! Jag polimasar fram och laddar inför nästa fas. Mycket hänger på att jag måste hitta matrial för bygga hjälpramen i motorutrymmet, har fått några tips var jag kan få tag i billiga fyrkants järn. När jag väl får tag i det så ska ni se att jag tar mig ur min nuvarande recession 😎
Men jag har iallafall målat och kitat sista hjulhuset.
Jag är lika förhoppfull som Anders Borg att det vänder snart 😀
Då händer det saker i garaget i Årskogen igen 😎
Jag kapade ur resten av golvet, nu är det modifiering på hög nivå :welder:
Jag har pratar en heldel med lokala SFRO gubben i Östersund, vad jag ska förstärka och lägga till. Jag har gett lite förslag och så har han tyckt till, han ville dock förstärka mer än vad jag ville göra :sick: , så jag blev tvungen att sätta in en större hjälpram än vad jag egentligen vill :blush: Men eftersom det är han som ska godtjäna bilen så vågar jag inte sätta mig emot honom… och han vet nog vad han pratar om också 🙂 så jag åkte raskt iväg och köpte mig en “pipa” 30 x 30 mm fyrkantprofil à 6 meter
Jag intalar mig själv att bilen nu har nog med förstärkningar för kunna klara dakar-rallyt, så jag får nog söka mig till det när jag blir äldre och har bättre ställt 😎
Jag är tvungen att dra hjälpramen till närmsta förstärkning från motorutrymmet och det råkar vara sätesbalken under förare och passagerare, så jag gjorde en liten “Ända” på den delen som ska upp i karossen
Här ska “ändan” upp genom golvet
Lite färg på den delen av hjälpramen som ligger mot karossgolvet och upp med den på plats
Så börjar arbetet med att bygga upp hjälpramen av fyrkantsprofilerna, detta var lite pyssel
Det gick smidig till en början
Höger sidan gick galant
Men när jag höll på med vänster sida blev jag lite osäker, så jag var tvungen att sluta svetsa och kånka ned og900 lådan för se att allt blev rätt och som jag misstänkte så tog profilerna i lådan, så jag fick kapa upp och göra om, efter tre omsvetsningar omkapningar och in med växellådan varje gång så fick jag till även vänster sida, det blev en liten “knyck” på vänster ramdel för att inte krocka med kopplingsdelen och sånt på lådan
Men en ram blev det innan jag blev klar
Nu ska jag ringa SFRO gubben, maila lite bilder och snacka lite om dom övriga förstärkningarna jag ska göra. Ska bygga ett “A” mellan tornen och torpeden (eller det som ska bli torpeden då orginalet är uppätet)
Ja det var allt från Årskogen i natt
SKÅL OCH GODNATT
Hmmmm…. jag skulle nog ha lagt den där hjälpramen inne i bilen istället och avslutat mot baksäteslådan med en 3mm plåt i ändan av profilröret.
Sedan ett tips, håll dig väl med Ingemar på SFRO. Han kan vara lite brysk eller kinkig men kan och är oerhört kunnig, sen gillar han Mopar bilar, så där kan du nog hamna på plus. 😉Bra bilder!
Nu förstår jag bättre hur du menade med styrväxeln, tycker din torped ser annorlunda ut.
Är hjälpramen sfro:s ide? Den ser snarast ut som ett krockskydd.
Bästa trianguleringen borde vara från trösklarna och till underkant på hulupphängningstornet om det går.
Sista veckan har gått i självransakningens tecken och knäckt självkänsla 🙁
Mailade in bilderna på jobbet jag gjort på hjälpramen till SFRO och jag fick tillbaka ett kort mail skrivet i VERSALER, summeringen var att jag inte dög som svetsare…. backjobb… på allt!
Efter att ha svetsat tunnplåt på bilen i tre års tid så har man faktiskt byggt upp en viss stolthet och bild av sig själv att man faktiskt klara av att svetsa, men tydligen så klarar jag inte av att svetsa järnprofiler
knäckt, förorättad och faktiskt sårad in till själen, så gick jag med svansen mellan benen och frågade garageägaren om han kunde hjälpa mig. Han är till yrkes svetsare så.
Efter att ha mässat för garageägaren allt “SFRO-mannen” ville ändra på så döpte Garageägaren snabbt om han till “Sofiero- mannen” 🙂
och detta blev kvällens tema, hur vill “Sofiero-mannen” har det? inte slipa svetsfogar etc.
Garageägaren (eller “mäster”) sattes till jobb och han yrkeskompetens visa sig snart (till skillnad mot mig)
Med avundsjuk och lysten blick tittade jag när han gjorde den ena vackra fogen efter den andra
Så då var ramen klar igen skillnaden är att ramen har klarat Sofiero-man…hmrr SFRO-mannens godkännande!
Så då är jag tillbaka igen där jag var för två veckor sen, nu skall jag börja med A-profilerna som ska gå mellan tornen och torpeden, jag kommer bara punkta den så får garageägaren lägga svetsfogarna.
Jag frågade gargeägaren hur han får till såna fina fogar och allt man får som svar; “Det är bara att svetsa så kommer det” :sick:
Som det känns nu så vågar jag inte närma mig en fyrkantsprofil, kanske jag ska hålla mig till tunnplåten
Hur som helst så känner jag mig lite vingklippt
Kortnos wrote:Hur som helst så känner jag mig lite vinklipptFörstår det men det e bara på´t igen… :schpöstraaff:
Brukar säga att spela Gubben Noa på ett piano kan vem som helst lära sig på 5-minuter. Men att bli konsertpianist tar för många ett helt liv…
E bara å träna träna träna träna träna och åter igen träna :banghead: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.