Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

  • Detta ämne har 215 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-17 10:45 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #115194
    lsoderlund
    Deltagare

    3000:- vitt då eller? I vilket fall som helst TOKBILLIGT!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #115195
    rodder76
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    3000:- vitt då eller? I vilket fall som helst TOKBILLIGT!

    Aaaa.. kommer du med skitiga pengar så kan de säkert blästra dem med… men då är det en fördel om det är metallslantar

    Usch vilken låg humor jag har idag.
    Sorry, kunde inte låta bli

    #115200
    Dicst
    Deltagare

    Grattis Stefan! Jag känner igen känslan av att få hem en nyblästrad bil, det känns som om den nästan redan är färdig på nåt självlögnaktigt vis…

    Å gissa om det blir en trevlig yta att svetsa i när den är renblästrad! Man bara sitter och matar på Fzziiizzzzzschyyyuiiiizzzz och det bara biter och biter, men hej vad det går igenom när det är tunnt. Tyvärr låter det inte riktigt hälsosamt med zinken ovanpå, men du har väl koll på det antar jag.

    #115204
    kortnos
    Deltagare

    Ja visst vad det billig, firman heter Top coats o håller till i njurunda utanför sundsvall

    Men det ska tillägas att dom sa att dom tyckte så synd om mig att jag hade så mycket svettsjobb att dom bjusa lite

    Dicst hur menar du med zinken? den är svetsbar om det är det du tänker på eller vad tänker du på????

    #115205
    hotrodder
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Dicst hur menar du med zinken? den är svetsbar om det är det du tänker på eller vad tänker du på????

    Akta dej för röken, den är giftig och ohälsosam som tusan att dra i sej.

    #115352
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej
    Stämmer bra som Julle säger där,slipa alltid rent innan du stoppar dit miggen.
    Skulle du trots allt få galvfebern med frossa,säger myten?? ta ett par glas mjölk.

    Mvh Björn

    #115369
    fredrik
    Deltagare

    Räcker med ett glas & all illamående försvinner omgående! Jag har provat & det funkar!

    /Fredrik

    #115402
    kortnos
    Deltagare

    Inför förra besiktningen av bruks volvon så svetsade jag på en del plåt på några rosthål. Satte ditt lite ”hitte plåt” kände mig djävligt tjock, snurrig o konstig efter, trodde det berodde på ölen men så här i efterhand så minns jag att plåten var galvad

    så nästa gång ska jag ha munskydd 😀

    #117035
    kortnos
    Deltagare

    Så då har jag införskaffat, plåt, kapskivor o en svets. En kraftig rackare en 245 amperare med tre fas, så i dag har jag premiär svetsa på ”Martina”

    Börja lite lätt med att kapa ur bakre delen av höger hjulhus o svetsa ditt en ersättningsplåt, säga vad man vill men snyggt svetsar jag inte. Och det blir inte snyggare då den blästrade plåten är såååå tunn att man bränner igenom allt för lätt :sick:. Irriternade att bränna upp ett gigantiskt hål när man sekunden innan suttit o klippt en plåt bit exakt för hålet, sen så är man tvungen att svetsa en ”brygga” över hålet o det ser ut som en fågel varit framme o skitigt…

    Men nu är första steget taget iallfall. 1000 timmar räknade en kompis ut att han trodde det skulle ta för mig.

    Biter mig i läppen hela tiden då jag instinktiv vill lägga plåt på plåt o svetsa, men har hållt mig ifrån det o ska föröska inte. Min plåtpassning har lite rysk stil över sig. Det blir till att ta små små steg o hoppas jag fått in ”knycket” tills jag kommer på yter som kommer synas (fast det gör ju hjulhusen i kupen 🙁 )

    Nu ska jag försöka hålla tempot uppe i en vecka eller så :jobbar:

    #117037
    hotrodder
    Deltagare

    Tips Stefan:
    Ge tillpassningen av plåten rejält med tid. Antar du börjat på mindre synliga ställen som tex. golv/hjulhus. ”Fuska” då såhär innan du blir kompis med svetsen;
    Gör den nya plåten aningens aning för stor så den ligger ca 1mm omlott. Då har du ”brännmån” och bränner inte hål lika lätt som om plåten ligger kant i kant med en halvtaskig spalt.
    Punkta fast plåten runt om med några centimeters mellanrum på punkterna. Var noga och se till så plåtarna verkligen ligger dikt an mot varandra. Därför så fort det finns en spalt spalt ökar chanserna till STORA hålet och svetsloppor *AJ!!* på golvet med 100 tals procent.
    Kör inte bara på med svetsen och ”helsy” såhär i början innan du lärt dej. Sätt istället nya punkter alldeles brevid varandra och då kan du även köra med en högre ström på svetsen = smältan flyter ut/bränner igenom bra.
    Banka och smid ut svetsen med mothåll så plåten inte slår sej. Brukar även med fördel även använda tryckluften att kyla med direkt efter smältan tappat sin oranga färg.

    Tips 2,
    Köp kapskivor som bara är 1mm tjocka, dessa är mycket lättare att göra kontrollerade snitt med vinkelslipen i tunnplåt istället för de regular 2mm (ibland även 3mm) kapskivorna

    Tips 3,
    Vanliga pizzakartonger som du tigger åt dej när du käkar skräpmat är guld att göra mallar av. Klipp och använd masktape så får du fram de mest konstiga böjda/bockade plåtformer till plant utförande inför kapning/klippning/tillpassning av den nya biten.

    Sen vill vi se massor med bilder…
    /Julle

    #117043
    Lustgasen
    Moderator

    …Sen vill vi se massor med bilder…
    /Julle

    Japp 😎

    Men du ett tips nr4 kortnos, vet inte om du har det, men en jigg för att rulla runt på karossen är inte allt för svår att tillverka, nu när du har den absolut plåtren skulle det vara ganska lätt å punkta fast en balk på typ kofångarsfästena så kan man snurra runt karossen!

    Golvbiten med svetsning blir så oerhört mycket lättare, lättare= roligare, roligare= bättre resultat, bättre resultat = glad kortnos 🙂

    Lycka till, Anton

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #117046
    benny
    Deltagare

    Det är inte kul o ligga på golvet och försöka skära raka fina spår.
    Lägg iaf den på sidan om du inte gör en snurrmojj..

    Nr5:

    En kompis som kan hjälpa till när det går för tungt.
    Min bor i skogen o heter Mats… :mad::crying:—-> :console:—-> :jobbar:

    #117089
    kortnos
    Deltagare

    Så efter två dagars arbete så har jag uträttad detta.

    Tänkte börja lite lätt med innerskärmarna. Sen framför dessa så är det en mängs dubbelplåtar, hur gör ni andra lägger ni ditt dubbelplåtar eller sätter ditt en enda tjock???

    Torpeden lämnar jag tills jag haft råd o köpa en Audi låda att mäta med

    Det är ett elände att få svetsingen att se vettig ut, så i det här läget är jag nöjd om saker o ting håller ihop, måste kapa mer generöst i den blästrade plåten, plåt med rostporrer är himla lätt att elda upp, förr lätt. Det blir väl och plastic pada innerskärmarna så jag slipper sitta o reta mig på dem när man är ute o kör med bilen (om en avlägsen dag i framtiden)

    Med svetsen jag köpte följde det med en 10 liter flaska, nu när jag har använt den i två dar så inser även jag att det är dax att hyra sig en 50 liters flaska, den lille räcker inte. Det är den snart rådande bristen på gas som kan stoppa min framfart nu. Måste gräva i plånboken efter gaspengar

    #117090
    Dicst
    Deltagare

    Ujuj, ser ut att ha varit flitigt lagad tidigare den där karossen… 😮

    Tips 6: Man får aldrig för mycket verktyg! 😀 Köp så många konstiga plåttänger du kan, bara fantasin sätter gränsen för användandet. Förresten, plåtklämman Nicke som fanns att köpa för ett 10-tal år sedan var en smart grej för att sätta plåtar kant-i-kant. Någon som har en bild?

    Tips 7: Skaffa en stor kopparhammare och gärna även ett tillplattat kopparrör på en träpinne. Då kan du använda detta som mothåll när du behöver bygga svets i ett hål, eftersom svetsen inte fäster på kopparen. :welding: Det smala röret är bra att kunna sticka in vid trånga utrymmen. Men se upp! Kopparn blir förb-at het fort, så en hink med vatten för att kyla av är på sin plats.

    Tips 8 (Det viktigaste): [size:20pt]TÄNK STORT![/size] :lecture: Byt inte 30 smålappar om du lika gärna kan byta en stor bit eller hel sektion. Det är lättare att tillverka och passa in hela delar, plus att du slipper slipa så förbaskat efteråt. Om möjligt; tillverka plana och krökta sektioner var för sig och fäst samman dem på bilen. En krökt plåt blir plötsligt väääldigt styv och oformbar.

    #117365
    kortnos
    Deltagare

    Så arbetet går vidare, detta hann jag göra innan helgen. Var tvungen o åka o hyra en 20 liter gastub, så nu borde jag klara mig ett tag

    Att få till hålen som styrstagen går igenom var svårare än jag trodde, blev inte som orginalet men liknar iallfall varandra, himla strul att få dem ”nästan” lika

    Fick en burk med zinkfärgen av mina snälla bläster gubbar så nu är allt inmålat o redo för svetsning, sen är det dax att åtgärda allt framför ”tornen” det ska ersättas rakt av från en reservbil jag ska åka o handla

    så jag borde vara klar med framdelen ganska snart…. tycker jag

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 216 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng