Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

  • Detta ämne har 215 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-17 10:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16728
    kortnos
    Deltagare

    Så då ska jag våga mig på att exponera mitt senaste vansinnes projekt
    En saab 95 av 1960 års modell med ch nr 33, funnen helt renplockad ute i en skog, ett skogsvrak alltså

    MIN VISION
    Då det uppenbara sig för mig att det inte fanns så många exemplar av just den här årsmodellen kvar på vägarna så bildades en ide. Dels så är en ovanligt kaross alltid värd att rädda ur ett rent industrikulturhistorisk värde(långt ord) men så har jag även möjligheten att göra en ovanlig banbil, unik skulle jag våga påstå.

    Jag har möjligheten att göra Sverige ballaste, rappaste och fränaste 1960 års modell av saab 95

    MEN TILL VERKLIGHETEN IGEN 😎

    Hon är fruktansvärt rsotig o i dåligt skick, så allt kommer ta tid och fresta på mitt tålamod

    Har kommit så långt att jag fått av det mesta. Snart åker hela karossen till blästraren och så får vi se vad som kommer tillbaka 😀 Sen så ska jag ta min donator 95 som får donera väster sida bak, där någon har illvilligt masakera henne i jakt på en bakskärm, sen så måste hjulhusen bak bytas ut. Torpeden och golvet framme i bilen är mycket uppättet så där ska ny o fin plåt in. Förhoppningsvis så får jag till lagningarna snyggt. Svetsa kan jag, men snyggt brukar det sällan bli, så jag får vara extra nogrann här. Inga fusk lappningar som man gör på bruksskroven. Det här kommer ta TID….

    Mitt mål är att om bilen står på alla fyra hjul om fem år, då är jag nöjd. Så detta kommer bli ett långtidsprojekt.

    Men men om jag inte under resans gång ger upp o säljer bilen vidare så är detta min plan. En renodlad banbil

    1. toktrimmat
    2. sänkt men bakändan ska vara högre upp
    3. Tonade rutor/lättviktsrutor
    4. Lätta på alla tänkbara sätt, ingen inredning
    5. 93;ans instrumentpanel med GT750 stuk
    6. det blir nog ralllystolar men sporten stolar är tänkbara att ha när bilen inte förösker spöa andra bilar
    7. Vore ballt med sportens dörrsidor och sen fixa så det går ta av och på med lätthet
    8. En stereo med tillhörande bashögtalare att ha allra längst bak (naturligtvis med snabbfästen så jag kan plocka ut dem då bilen ska bevisa sitt värde på bana
    9. Bur
    9. svart lack
    10. Femväxlad låda
    11. skivbromsar runt om

    Så ni förstår att denna bil inte kan gå i något historiskt racing, utan vars enda syfte är att försöka köra skiten från andra saabar, samt chocka folk genom att oftas vara i omkörningsfilen

    Har inte bestämt mig för motor alternativ. Har dock några att välja.

    A. Toktrimmad saab spis
    B. Toktrimmad Wartburg spis
    C. Någon ev lämplig skoter motor som jobbar inom rätt varvtal. Med turbo naturligtvis
    D. någon frän motorcyckel motor (tvåtakt eller fyrtakt)

    Jag ska försöka hålla mig till motorer runt 1000 cc, så detta blir inget monster med en V8, men jag kan erkänna att tanken har slagit mig

    Men vi får se, detta är ett långtidsprojekt jag kan ändras mig på vägen, det kanske till och med blir ett orginalbygge, vi får se.

    Hoppas jag får nått gehör, tycker själv att jag gör en insats o räddar en unik bil från skogsdöden. Sen kanske man har olika åsikter vad man ska göra av en renplockad bil. Detta är min ide än så länge (kan ändras)

    #111821
    enor
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    En renodlad banbil
    1. toktrimmat
    2. sänkt men bakändan ska vara högre upp

    Hmmm. I och med punkt 2 så låter det mer som en raggarbil än en banbil?

    #111823
    kortnos
    Deltagare

    Jo får jag ordning på henne så lär hon gå en eller ett par crusingar med, nu när man har en bil med fenor 😀

    Men som sagt inget är bestämt, om det visar sig att bilen blir vingling eller sladdring så dumpar jag iden, tänkte mest på att högre bakända framhäver dom små vingarna

    #114499
    kortnos
    Deltagare

    Så då tog jag änterligen bilen till blästraren

    Ganska behändigt att transportera såna här små bilar. Nu får vi se vad som kommer tillbaka, om det är en bil eller en påse med rostgrus :/

    Så här i starten av ett projekt så kan man kosta på sig att fundera vad man ska göra med bilen. Jag har två spår som det ser ut nu. Endera så stoppar jag in någon 1000 cc tvåtaktsmotor, det lutar åt sista generationen DKW eller snöskoter motor (men det är ganska outforksad mark så jag vet inte)

    Det andra spåret är lite vildare o kräver mer jobb. Det är att stoppa in in en Ford motor från usa av lämpligt storlek (dom sägs vara behändig dom där 289 :grin:) men då är jag tvungen att ha växellådan (transaxel) i skuffen bygga en smidig hjälpram, ny värre hjulupphängnig o kanske tvingas att typa om bilen till Amatörbygge o då tappar jag ju årsmodellen 🙁 Men det verkar vara en gråzon mellan Amatörbygge o ombyggt fordon så med lite tur kanske man kan behålla årsmodellen trots bakhjulsdriften 😎

    Men djävlar vilken raket det kan bli, jag får då nog leva med att bli omkörd i kurvorna med en sån tung sten i bilen, men på rakerna oj oj. 15 kw per hundra kilo fick man ha enligt SFRO så det borde bli runt 200 hk för min lilla bil, sen så kan man i smyg lägga på några mer…hi hi. nåja nu får vi vänta tills jag får tillbaka bilen o börja med rostlagning o sen får vi se vad det blir av bilen, det enda bestämda är att det INTE ska vara en orginalare

    #114501
    hotrodder
    Deltagare

    HEJJA HEJJA HEJJA!!! :applause: :applause: :applause:
    Applåder… busvisslingar och skrik från läktarna…
    *knuffar* Rodder76 i sidan… VEEEEEEEE…. ÅTTAAAAAAA!!!!

    #114502
    rodder76
    Deltagare

    Nämen dra mig baklänges :doh:
    Jag verkar ha hittat ytterligare en själsfrände och det låter nästan som du stulit mina idéer när jag pratat i sömnen. :lecture:
    Största skillnaden ligger i karossen. Jag hade tänkte 93:a eller möjligen en 92:a

    Men en tvåtakt ska förbli en tvåtakt….. VÅGA INTE HÄDA 😡
    Du kan lägga i en V8 om du vill, så länge det är 2takt :deal:

    Om du ska göra det ”lätt” för dig vad gäller hjulupphägningar så är ”Fuling” den rätta mannen för dig. Han har ett bra fungerande chassi redan (så vitt jag kan förstå :crazy:)

    Jag ska sitta och lusläsa denna tråd, för inte fasen trodde jag att jag skulel hitta fler galenpannor, och speciellt inte på detta forum.

    Hotrodder: 1/8takt, 1/4takt, vals eller banankontakt. Skitsamma vilket… i denna värld finns bara 2takter. My way or the………

    #115170
    kortnos
    Deltagare

    Så snabbt, så smidigt, så billigt, så enkelt trodde jag aldrig att det skulle vara. men nu är bilen tillbaka från blästraren o vad jag kan se så gjorde dom ett bra jobb. Nu är änterligen bilen rostfri (okej det vara några popnitade plåtar som kom fram bakom underredsmassan som vart blästrade o bakom dem finns det lite rost) men annars en bra bil.

    Nu är det dax att ta fram rondellen och sveten o göra detta till en funktionsduglig bil igen.

    Det var lika mycket bil som kom tillbaka som jag lämnade in, hade förväntat mig mer hål

    Dom la på en zinkgrund över bilen som tydligen var svettsbar, så inte bilen rostar upp för mig igen. Färgen ska klara kallutrymme. Det var dock ett mindre äventyr att få hem den. Det hade regnat under natten o på morgonen när jag hämta bilen så hade det börja snöa så det var slaskigt o halt. Fick låna en pressening av kilalrna så inte bilen skulle förstöras av saltet. Men när jag åkte på morgonen var det så förbaskat halt att det kan omöjligt vara saltat, aldrig har jag åkti så halt väglag på E4, aldrig. Bilen slirade i uppförsbackar trots släppet, fast jag har sjukt dåligt vinterdäck

    Men när jag kom hem så så var bilen torr så det klara sig, det var några stänk på hjulhusen bak så jag blötte det och torkade bort de, utifall det kom salt.

    Så nu blir det att greja plåt, fixa svetsen o köpa in men massa djävla öl och köra ett par ”svetsa som en tok hela helgen, hela natten” helger. Få se om jag orkar innan jul

    Fortsättning följer…

    Väl möt och länge leve kortnos 95;orna

    #115172
    stefan w
    Deltagare

    Det ser bra ut, jag kan inte se att plåten sträckts av blästringen. Jag lämnade skärmar på blästring till en industriblästrare. Troligen blästrade han med makadamm för när jag fick tillbaks skärmarna så hade de börjat räta ut sig och var för stora. Firman finns inte längre.

    Fundera lite på att köpa en bra migsvets, du kommer att ha igen det flera gånger om. Nån kan säkert komma med nåt tips.

    På en av bilderna syns ovanför höger baklysen ett litet hål omgivet av två skruvhål. Vad har suttit där?

    #115174
    benny
    Deltagare

    Får grattulera, Måste va en fröjd o få bilen blästrad så man verkligen ser vad det finns rost o slipa underdsmassan.

    Lycka till med svetsningen :jobbar: o håll oss uppdaterade

    #115175
    hotrodder
    Deltagare

    Visst ser det mycket roligare ut nu?
    Frågor;
    Du fick alltså tag på en lokal blästrare?
    Kostade?
    Tips;
    Kapa nu inte ur en massa bitar här och där utan ta det metodiskt. Se över var det är lämpligast att börja och ta bitarna/rosthålen eftersom. Det är jäkligt lätt att dra igång vinkelslipen och börja kapa rent på en massa olika ställen och sedan har du inte en aning om hur det sett ut. Ta MÅNGA kort! det är en oerhörd hjälp för att kunna gå tillbaka och se hur bitar, fogar, plåtvik sett ut.
    Tips 2;
    Lys med en stark sladdlampa på motsatta sidan av plåten, då hittar du många mindre små hår som man annars lätt missar.

    Annars.. ROCK ON!! ser bättre ut än jag trodde den skulle bli.

    #115177
    rodder76
    Deltagare

    Ja, jag har inget annat än glada hejjarop att tillföra.
    Grabbarna ovanför har väl sagt vad som behöver sägas :jobbar:

    #115186
    kortnos
    Deltagare

    Blästringen o lack gick allt som allt på 3000 spänn o det gjordes av en lokal firma ett par mil från mig, hur smidigt o bra som helst, blir sugen på att skicka in fler saker. Som det ser ut nu så kunde grabbarna sitt jobb 🙂

    Hålet stefan W de vete fan, finns inget på andra sidan

    Tänkte svetsa framifrån bak. Först motorutrymmet, sen när det är klart så tar jag inne i karossen o sist bakändan. Två helger per del kanske det tar…typ plus minus ett par veckor 😀

    #115187
    rodder76
    Deltagare

    tretusen riksdaler för att de har kastat sand på din bil.
    Gösses amalia…… det är ju banne mig nästan gratis.
    får ju sitta o räkna på fingrarna om det inte är mer ekonomiskt att släpa en bil till dina trakter istället för att använda lokala förmågor.
    Å andra sidan har jag inget som ska blästras….. :banghead:

    Jaja… detta ska bli spännande att följa nu när bilen är ”hemma” igen.

    #115189
    hotrodder
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Blästringen o lack gick allt som allt på 3000 spänn o det gjordes av en lokal firma ett par mil från mig, hur smidigt o bra som helst, blir sugen på att skicka in fler saker. Som det ser ut nu så kunde grabbarna sitt jobb 🙂

    Hålet stefan W de vete fan, finns inget på andra sidan

    Tänkte svetsa framifrån bak. Först motorutrymmet, sen när det är klart så tar jag inne i karossen o sist bakändan. Två helger per del kanske det tar…typ plus minus ett par veckor 😀

    Åhåå… det lät onekligen som rätt kurs. Slå mej en signal nån kväll så vi får disskutera blästerfirma för som Rodder76 säger så skulle jag kunna tänka mej att anlita dom.

    #115193
    Lustgasen
    Moderator

    Samma här, lät mycket intresseant faktist, och då ingick alltså grundning av zink, verkar som en bra personal man lär ha å göra med, Vars gjordes detta? 🙂 Lätt värt en liten (omväg) om det blir riktigt gjort och till bra pris. Då kan man slänga med lite fälgar, småkrafs också som skall blästras..

    mvh
    Sorry ifall det blev lite offtopic :/

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 216 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng