SAAB 95 – 64 (Från Åland)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95 – 64 (Från Åland)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95 – 64 (Från Åland)

  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2007 at 15:03 #15432

      Hej!

      Nu har jag gått och blivit Saabägare. 🙂 Då jag länge sneglat på en Saab 95 och helst en trubbnos gick det efter långa bryderier inte att motstå exemplaret som fanns på Åland. Bilen diskuterades på forumet i somras.
      Nu är den hemtransporterad efter en lång natt på E4:an och besiktigad. Den gick igenom både reg.besiktningen och kontrollbesiktningen (så nervös som då har jag sällan varit). Dock så behövs visst städande av den då den luktar som en mindre lada. Dessutom en rejäl service och översyn av diverse slitdetaljer. Men det är ju en del av det roliga.
      Hör av mig i framtiden hur det går, ville bara meddela att ännu en trubbnos 95:a är räddad till eftervärlden och faktiskt importerad till landet.

      /Patrik

        januari 16, 2007 at 15:07 #102048

        Grattulerar till köpet. Den ser jäkligt fin ut i första anblicken.

        Ang lukten så vet jag att okq8 har ngn “påse” som tydligen ska vara väldigt effektiv mot lukt. Annars så finns ju det gamla knepet med ättika i en hink, låt stå ngra dagar, och lukten är borta.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          januari 16, 2007 at 15:55 #102051

          Grattis! Den där sneglade jag på ett tag, men bestämde mig för att renovera min egen (dumt nog kanske?). Hoppas på flera bilder snart.

            januari 16, 2007 at 17:33 #102057

            Rolig läsning! Det är inte var dag en gammelSaab återkommer till Sverige.
            Välkommen till Anslagstavlan och som nybliven gammelsaabägare!

              januari 17, 2007 at 08:23 #102074

              Tackar så mycket!
              Bilder tycker upp allteftersom våren framskrider, förhoppningsvis ska den vara i bra skick till sommarens utflykter. Ett mål är att ta sig till Ekeby och Saabklubbens möte där.

              Tipset om “antiluktpåsen” ska jag ta till mig. Fast får det bli dammsugare och skurhink, annars är det nog lite väl mycket begärt att allt ska försvinna på kemisk väg.

              Annars är första steget att köpa fyra nya sommardäck, de som sitter på (eller snarare de tre som sitter på, ett är dubbdäck) är nätt och jämt lagliga.

              /Patrik

                maj 25, 2007 at 13:55 #106944

                Nu har Saaben varit ute på sin första längre åktur. Den startade så snällt efter förgasarrenoveringen så bevisligen har jag lyckats med den. De nya däcken (Firestone) pryder sin plats och känns bra. Bilen är dessutom skurad invändigt av min fru så lukten är inte lika påtaglig längre.
                Ny jordfläta har den också fått då den gamla var i slitet skick.
                En liten moln på horisonten dock. Motorn känns trött och effekten dålig. I stadskörning är det inga problem men vid högre hastigheter har den svårt att klara av backar.
                Vad jag har läst mig till på forumet och i verkstadhandboken kan orsaken vara:
                Igensotat avgassystem
                Täppt luftfilter
                Fel tändinställning
                Fel tändstift/tändstiftsgap/brytaravstånd
                Dålig kontakt generellt i tändsystemet.

                Så detta ska åtgärdas i nästa vecka.
                Kan det vara något annat? Tändstiften är ljusbruna så blandningen verkar vara rätt.

                /Patrik

                  maj 25, 2007 at 22:20 #106969

                  Verkligen fin bil du har.

                  Min erfarenhet av slöa TT är att det är något fel med tändningen. Är tändkablarna gamla? Tändspolen? m.m.

                  Hade stora problem med min med det löste sig när jag bytte alla tänddelar.

                    maj 26, 2007 at 08:18 #106980
                    Patrik W wrote:
                    En liten moln på horisonten dock. Motorn känns trött och effekten dålig. I stadskörning är det inga problem men vid högre hastigheter har den svårt att klara av backar.
                    Vad jag har läst mig till på forumet och i verkstadhandboken kan orsaken vara:
                    Igensotat avgassystem
                    Täppt luftfilter
                    Fel tändinställning
                    Fel tändstift/tändstiftsgap/brytaravstånd
                    Dålig kontakt generellt i tändsystemet.

                    Så detta ska åtgärdas i nästa vecka.
                    Kan det vara något annat? Tändstiften är ljusbruna så blandningen verkar vara rätt.

                    /Patrik

                    Nydelig bil! En av mine favoritter! Har selv bl.a. 95 langfront med samme fargen – men en trubbis er en trubbis :duck:

                    I tillegg til tenningsystemet (coilen can også være årsaken) så er et viktig at bensinpumpen gir nok bensin. MEN etter det jeg kommer i hu av den tidligere tråden, så har bilen gått lite, og stått i mange år? Da ville jeg startet med å ta av bakre lyddemper og kjøre en tur uten den.

                    Lykke til 😉

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      maj 26, 2007 at 19:54 #107002

                      Gratulerar till bilköpet så här i efterhand! Det hände ju faktiskt i höstas/ vintras, eller när det var. Minns hur fin den var då du körde hem den. Var på Åland vid det tillfället och kom körandes mot Godby från Mariehamn, då jag mitt i allt mötte jag ett fint Saab ekipage. Var tvungen att svänga om och köra efter. Och fick se bilen ostört på en service station senare också. Man får väl ändå säga att det var ett fynd!!

                        maj 26, 2007 at 20:06 #107003

                        Bara att gratulera, vilken otroligt fin 95:a! Kul att den hamnar i rätt händer och en bonus att den kommer tillbaka “hem”!

                        //T

                          maj 30, 2007 at 10:52 #107196

                          Tackar så mycket för allt stöd. Kul att höra att ni tycker det är bra att den kommer hem…

                          Nu är avgassystemet borttaget och i helgen väntar grillen för bakre ljuddämparen och kaustiksodan för röret. Rördiametern var väl minskad med ca 2 cm (uatn 3,5) så bilen måste ha känt som den hade astma. Förhoppningsvis blir det bättre med en ordentlig rengöring. I övrigt är systemet rätt friskt, enbart rost mellan röret och främre ljuddämparen som måste åtgärdas.

                          Sedan har jag inhandlat nya brytare, tändstift och tändkablar så efter montering av dessa samt rengöring av fördelaren ska den förhoppningsvis vara lite piggare. Tänkte ägna nationaldagen i garaget. Van kan väl vara mer nationalistiskt än att vårda och bevara en gammal svensk bilklenod. 🙂
                          Angående tändspole, vet ni var man köper en sådan och vilka spec. den måste ha för att passa en 2-takt?

                            maj 30, 2007 at 11:00 #107197

                            Vet du vad Patrik?
                            Din bil fick mej helt fruktansvärt bilsjuk!!

                            Vill ha en TT!!!!
                            har 2x V4 men..TT är TT.
                            Dessutom en TT 95.

                            Sjukt fin bil!
                            Grattis till köpet!

                            Niko

                              maj 30, 2007 at 13:11 #107203

                              När jag skulle köpa en ny tändspole tog jag med den gamla och gick till en affär som är med i kedjan EU-bildelar. De hade en standardtändspole som passade i stort sett alla gamla bilar och den har fungerat bra för mig, bättre än den gamla i alla fall. Tror att den kostade 349 kronor.

                                juni 12, 2007 at 07:25 #107733

                                Hej igen!

                                Nu är delar av tändsystemet utbytt, Saaben (som ännu inte har något namn, måste ordna det då viss förvirring råder i familjen, vår standardbil är en 9-5…) har fått nya tändstift, tändkablar och brytare. Kontaktavstånden justerade, tändningen inställd och fläktremmen bytt. Avgassystemet är monterad med några kilo sot mindre och med nya packningar.
                                Ikväll väntar provturen för att se om den har blivit piggare. Frugan som inte är så förtjust i att skruva har gladeligen skurat hela bilen och putsat all krom och alla rutor, så den blänker förhoppningsvis i solskenet.

                                Dessutom har jag inhandlat en liten Ålandsflagga så när den ställs ut ska den signalera sin härkomst. Förhoppningsvis blir första tillfället VeterAna i Nyköping om 2,5 vecka. Det anordnas av Automobilsällskapet i Nyköping, den klubb som skolade farsan i veteranbilshobbyn så det känns lite speciellt att åka dit.

                                  oktober 14, 2007 at 19:34 #113282

                                  Hösten är här och jag tänkte berätta lite vad Ålandssaben har varit med om i sommar. Vi tog oss till VeterAna trots regnet. En något nervös resa då jag inte åkt så långt i ett streck med den. Men den rullade som en klocka och dagen blev en succé. Jag hann dessutom med att få den besiktigad för veteranförsäkring. Utöver lite småturer under sommaren var nästa stora mål Laxå-träffen. Även det aningen nervöst då ju de flesta tvåtaktsfreak i Saab-klubben verkar känna till bilen efter de månader den låg ute på blocket. Nåväl, familjen puttrade dit och det var riktigt trevligt, vi blev väl mottagna i gemenskapen och dessutom passade jag på att handla ett nytt blinkersglas och fick av min mor en vacker Saab ANA-skylt att ha i garaget. Tack för en trevlig och välordnad träff.

                                  I början av september var bilen till Ekeby där vi parkerade i närheten av både Saabklubben och Automobilsällskapet. Även under denna resa puttrade den på så fint trots kön den sista halvtimmen in på området. Inga kokningstendenser under kökörningen.
                                  Dessutom börjar också jag lära mig köra tvåtaktare så resorna blir allt mer behagliga.

                                  Under sommaren har diverse service och reparationer gjorts: Byte av kylarslangar, smörjning av koppling och så en REJÄL motortvätt. Huvaligen vad var skitigt, jag var svart upp till axlarna efteråt. Jag misstänker att motorn aldrig tvättats, det var ett tre centimeter tjock lager av gegg besående av olja, åländsk grus och annat mög på motorrumsgolvet. Men det gick att få hyffsat rent. Jag har även bytt olja i växellådan och däremellan sköljt den med dieselolja. Det märks en klar förbättring, bilen är mer lättväxlad och frihjulet fungerar bättre. Utöver det har framskärmarna tagits bort för att rengöra kederlisterna (de var övermålade). Detta skedde i samband med att gångjärnen till förardörren reparerades, det glappade 2 cm i dörrens bakkant så hade man otur kunde dörren gå i baklås. Men tack vare saab-forumet är det numera kassaskåpsklang på dörren!

                                  Min fru har under sommaren putsat gummilister och ordnat med tidtypisk utrustning såsom resväska, campingbord, kylväska och picknickkorg.

                                  Till vintern väntar renovering och byte av koppling och stötdämpare bak, jag lyckades komma över två splitternya dämpare. Byte av kopplingslamell innebär ju urlyftning av motorn så då kan nog motorrummet få sig en omgång till med diskborsten. Dessutom borde fälgarna lackas då de är rostiga och i fel färg.

                                  Det var väl allt för nu. Fotografier över sommarens eskapader finns på hemsidan.

                                  Trevlig höst!

                                  /Patrik

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.