SAAB 95 -74 Renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95 -74 Renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95 -74 Renovering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 88 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2010 at 16:23 #21492

      nu blir det en tråd om mitt projekt, bilen köptes 2009 av ett dödsbo! den var i bruksskick men inte mer!



        januari 22, 2010 at 08:04 #151706

        har börjat med att plocka isär lådan! men lyckas inte dela på själva lådan och sprängkåpan/diff delen! någon som kan förklara hur jag gör denna operationen lättast!!! :banghead:

          januari 22, 2010 at 09:35 #151709

          du har väl dragit ur medbringarna hoppas jag?

            januari 22, 2010 at 10:16 #151710

            yes det har jag! men den vill inte som jag vill! ska fika och se om jag kan lösa det! :jobbar:

              januari 22, 2010 at 10:50 #151713

              Lamellaxeln skall väl vridas till ett visst läge för att kunna dela v-låda/kopplingshus?

                januari 22, 2010 at 11:33 #151714

                Sätt bakre fästtappen i ett skruvstäd med kopplingskåpan rätt upp så minskar risken att frihjulet följer med och hoppar isär. tryck fram frihjulsarmen om lådan är körd med motorbroms.

                Sabbe

                  januari 22, 2010 at 13:17 #151721

                  fick isär den! gick åt en kopp kaffe och 4 svordommar :hammer:

                  nu är det kopplingen som byggs om! pular dit lamell, tryckplatta och slavcylinder ifrån en 9000 cse 2.3 blir lite svarvjobb på svänghjulet! bilder kommer ikväll!

                  (mycket bra med internet i garaget :applause: )

                    januari 22, 2010 at 13:21 #151724

                    vilken tjocklek har en ny lamell till 9000 och v4? (den jag har är mycket sliten)

                      januari 22, 2010 at 16:09 #151728

                      har börjat svarva svänghjulet och kan upplysa om att det är drygt att svarva svänghjul! :duck: :crying:

                        januari 23, 2010 at 15:05 #151786

                        lite bilder på det hela! :doh: :duck:



                          januari 23, 2010 at 15:16 #151787










                          bildkommentarerna talar! detta var allt för igår och igår innan dess! 🙂 men det kommer mer! ska bli bättre på att uppdatera!

                            januari 24, 2010 at 03:14 #151819

                            En kopp kaffe och fyra svordomar? Det är ungefär vad som krävs för att få upp min garagedörr, så jag tycker du hann ganska långt!

                              januari 24, 2010 at 14:00 #151832

                              har svarvat det sista idag, men kransen till startmotorn sitter i 2/3 av vad den skulle ha suttit i! men den får jag nog skruva fast för säkerhetsskull! men lamell och tryckplattan passar fint nu! ska fräsa “sprängkåpan” så slavcylindern passar med packboxar och allt! har även plockat fram ett par drivaxlar ifrån VOLVO TPV -38 som ska bli dom nya drivaxlarna till 95an pga grovleken och att stålet är mycket bra för ändamålet!
                              OCH SEN LITE BILDER!

                              jämförelse!

                              inredrivknut ifrån en 99a som ska användas på dom nya drivaxlarna (bara en som mall, nya ska givetvis dit sen!)

                              provpassning av tryckplattan! sitter mycket bra!


                              glömde att svarva en försänkning i centrum så lamellen fick inte plats! upp i svarven igen!

                              nu passar allt ihop!

                              pallar den mer än orginal kopplingen?

                              här ser man avsatsen som saknades vid första svarvningen!

                              blir nog fint med en ny tryckplatta och lamell!
                              allt för idag! :jobbar: :applause:

                              Kommentera gärna!

                                januari 25, 2010 at 20:13 #151939

                                Ser bra ut! Koppling fra 9000 og bombesikre drivknuter/axlar! :thumbup:
                                Vil du avsløre planer for motoren? :racesmile:

                                  januari 25, 2010 at 21:32 #151946

                                  TV4T om du förstår! :hype: ska bli 2liters v4 med dubbel Turbo var tanken, eventuellt luftfjädring men det beror på om jag kan passa in det utan större modifikationer, annars blir det ställbara dämpare/fjädrar runt om. :hammer: :jobbar: får de vad besikningen säger om det, hehe ska föresten ha ok ifrån 9000 med! men jag har ingen aning om det passar men som man säger man tager vad man haver! 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 88 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.