SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
@fuling wrote:
Beställt komplett set nylonbussningar till fram- och bakvagnen.
Ta en funderare på hur bakvagnen rör, vad som händer vid fjädring o krängning.
Titta även vad som händer fram, hur blir när man skall justera caster och camber.
Till en gatbil duger nya gummibussingar bra.
Skall man styva upp mer bör man tänka sig för riält.Ingen som vet mått från mark till under sparklådan på en std V4a?
Jag vet numera svaret på bakaxelfrågan, men klarar nog banne mig inte av att förklara det 😆 Hade mycket funderingar kring detta när jag planerade bygget av 93:an och satt nog flera veckor i telefon med Fuling innan jag fick tankegången rätt. Är inte självklart utifrån det sätt man är van att tänka, men nu går det lättare. Man kan ju kortfattat säga att det är bra om det kan röra sig…
Jag ska se om jag kan mäta 64:ans höjd imorgon. Till underkant på tröskeln alltså?
/D
@fuling wrote:
Till underkant på tröskeln alltså?
Japp men det skall vara på en std bil.
Ok. Mätt rakt ut med vinkelhake och linjal mellan tröskel ner mot släpkärregolvet på min -64 vid bakhjulet med original bakfjäder och 155-15 isdäck har jag ca 28cm. Duger det som input tro?
mars 8, 2013 kl. 10:02 #53104Har varit ute och tagit lite bilder på min bruks-V4’a. Original så långt ögat kan nå när det gäller hjul och upphängning. Enda som saknas tyngdmässigt är reservhjul och golvskivan i bagaget. Nästan tom tank! 155-15 Däck anno 197någonting :read

Framhjul.
Fram mot cupé.
Bakhjul
Bak mot skärm.Hoppas att det var dessa mått ni var ute efter. Säg till så tar jag andra annars!
mars 8, 2013 kl. 10:05 #53105Tummaträt hålls rakt, bara min oförmåga att hålla kameran rakt som luras lite…
Känns overkill med 95-axel, och ska sanningen fram är jag inte säker på nyttan med att byta alls. Grövre, jo men hur hårt hoppar man med en gammal rallybil idag? Men de som är aktiva i skogen har säkert ett bättre och mer relevant svar. Det är tuffa tag för gamla bilar som ska köra snabbt, även om vägarna är bättre idag.
Tack MagnumR,
Lite långt bort för mig 🙂
Tror jag behåller bakaxelen jag har (om jag nu inte ramlar över en 95 axel snart). Har också nämnt detta med 95 axel i kommunikation med SFRO, men blev inte kommenterat. De har mer fokus på att spåvidder och broms- och köregenskaperna blir bra. Jag stöttar det. Detta är ju i slutändan mycket upp till byggaren av bilen att fixa…
Också lusläst Bygghandboken lite och SFRO föredrar gummibussningar, så det blir sådana också. (Fick inte beställningen av PU-bussningarna expedierad…)
Rätt eller fel vad vet jag 🙂 nya gummi bussningar och luft borde ju i allafall inte bli sämre… Men det vet man först när bilen är klar…
Fortsättning följer…
Kolla lite, min bil har ca ca150->170mm mellan sparklåda och mark. Std 235
Diff 65->85mm ca 20 är däck. kvar 45-65mm
Min geometri är helt ok
Går jag på med og900 spindel tål den mer sänkning, ca ca ca 20mm till.
Skall väll tilläggas att geometrin är sjuk i std höjd, hmm om jag nu inte gjort någon riäl tankerurpa någonstans.
Samma sumarum så flytta upp båda bärarms infästingrna 75mm låter inget vidare i mina öron.
Men men skall man bara åka runt kormmojen spelar det ingen roll 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.